14.9.12

Fit and Healthy Friday: It's Roller Derby Baby!


Suizende wieltjes, zwetende meisjes op quad skates, veel beschermers en korte broekjes: Roller Derby

Sommigen noemen het wel rugby op skates. Wellicht een goede omschrijving voor een sport waarbij een groot deel van de uitoefening bestaat uit hitting en blocking. Sinds 2009 is Roller Derby in Nederland uit te oefenen, en blijft de sport met rasse schreden groeien. Inmiddels zijn er veertien clubs door heel Nederland heen. Let wel: deze sport is exclusief voor vrouwen.


Spelregels zijn er veel. Tactiek is heel belangrijk maar kracht en conditie zijn ook essentieel. In dit filmpje een vrij duidelijke uitleg van hoe de sport precies werkt:


Al een tijd geleden kwam ik er achter dat Roller Derby als sport bestaat, via de film Whip It (een aanrader, ook als je niet per se van derby houdt). Pas dit voorjaar ontdekte ik dat er een team is in Amsterdam!


Toen ik in maart voor het eerst kennis maakte met de Amsterdam Derby Dames (zoals Filemon doet in het filmpje hierboven) was ik meteen verkocht. Dit is mijn nieuwe favoriete sport. Ever. Nog nooit in mijn leven heb ik een teamsport echt leuk gevonden, maar Derby veroverde mijn hart. De mensen zijn lief, open en helemaal zichzelf. De trainingen zijn gezellig en doodvermoeiend en geven me tonnen voldoening. De teamspirit zit er goed in.

Ik trainde en trainde en trainde....
Vol enthousiasme begon ik aan de trainingen voor de minimum skills test. Deze test moet je halen voordat je mee mag doen met de echte wedstrijden. Helaas gooide een kapotte knie roet in het eten, en moet ik nu volgens fysios en artsen 'maanden tot jaren' aan opbouw-training doen voordat ik weer mee mag doen.

Dat neemt niet weg dat ik deze Fit and Healthy Friday met liefde heb aangegrepen om deze toffe sport te promoten. Oh, en toevallig is er binnenkort weer de start van een nieuw Fresh Meat seizoen (fresh meat is de benaming voor nieuwelingen) in Amsterdam! Hint aan alle mokummers :)

3 opmerkingen:

  1. Oh, die film is inderdaad heel erg leuk! :D Lijkt me best zwaar, roller derby..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me echt super moeilijk, maar gaaf!

    Liefs, Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja t is best moeilijk. En mega zwaar! Ik doe normaal aan wielrennen, hardlopen en fitness, maar kon de eerste trainingen van Derby haast niet bijbenen ;)

      Verwijderen