21.9.12

Fit and Healthy Friday: Living Healthy on a Budget # 1


Ik geloof dat je jezelf gezond kunt eten. Dat je bent wat je eet. Dat wat je eet uitmaakt voor hoe je je voelt. Verschillende bijzondere superfoods zijn tegenwoordig helemaal hip; acai besjes, quinoa, kokoswater, goji bessen. Allemaal dingen die ik maar al te graag in mijn keukenkastjes zou hebben liggen.

Maar op dit moment is mijn budget daar te beperkt voor.
Ik kan nu al niet wachten op het moment dat ik een leuke baan heb of een goedlopend eigen bedrijf, en me dan deze dingen kan veroorloven. Maar voor nu: wat te eten als je geen uitgebreid budget hebt? De komende weken zal ik elke vrijdag twee producten uitlichten waar je je gezond aan kunt eten zonder meteen blut te zijn.

                                   1. Havermout.

Bevat: Vezels, Vitamine B, fosfor en magnesium.

Geschiedenis: Na de eerste wereldoorlog populair geworden als voedingsmiddel. Voor die tijd voornamelijk gebruikt in veevoer. Na de tweede wereldoorlog nam de populariteit van havermout weer af, maar de laatste jaren lijkt het een comeback te maken.
Superfood want: Veel vezels dus verteert langzaam. Goed voor je darmen want het zet ze echt aan het werk. Lang een vol gevoel.
Prijs: Voor rond de vijftig eurocent heb je in de supermarkt een pak van 500 gram.


2. Lijnzaad

Bevat: Veel vezels, Omega-3, onverzadigde vetzuren. 
Geschiedenis: Lijnzaad is het zaad van vlas. Het werd lang, lang geleden gebruikt als geneesmiddel dat ontstekingsremmend zou werken, vooral bij ontstekingen van maag en darmen. Veelgebruikt als vogelvoer.
Superfood want: Smeert de darmen, helpt ze goed hun werk te doen. Vanwege hoge dosis omega-3 verkleint het de kans op hart- en vaatziekten. Omega-3 schijnt daarnaast een positief effect te hebben op je concentratievermogen.
Prijs: Voor rond de 2,50-3 euro heb je een pak van 500 gram (wat vrij veel is voor een product waarvan je niet meer dan 3 eetlepels per dag moet gebruiken).



Wat zijn jouw favoriete low-budget superfoods? 
Volgende week de volgende twee!
Oh, nu je hier toch bent, ik vind het leuk als je me volgt via bloglovin!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen