2.9.12

Meltingpot Monday - Top 10 Must-Read Boeken


Voor de eerst meltingpot monday (stiekem op zondag) een lijst met boeken die indruk op mij hebben gemaakt - om verschillende redenen. Allemaal must-reads die je aanzetten tot denken. 

 

Een paar oudjes:

 

1984 - George Orwell
Een klassieker. Ik las dit boek toen ik in China woonde, in een stad waar de controle vanuit de overheid op je leven zo duidelijk aanwezig was, dat ik me begon af te vragen in hoeverre dit boek echt fictie is. Beklemmend en bijzonder. Het leert je vrijheid waarderen.

In Cold Blood - Truman Capote
Als ik dit boek niet had gelezen, had ik niet kunnen weten dat een echte gebeurtenis zo pakkend in een roman verwerkt kon worden.

De relatie die Truman is aangegaan met de betrokkenen van een moordpartij is heel indringend. De manier waarop het boek is geschreven heel bijzonder. Een boek waarbij ik het jammer vond toen het verhaal afgelopen was - met een nogal definitief eind…

A Moveable Feast - Hemingway
Soms denk ik dat ik in de verkeerde tijd geboren ben. Als je dit boek leest waan je je in de jaren 1920, waar schrijvers samenkwamen in Parijse cafe's om hun werken met elkaar te bespreken. Door de straten van Parijs zwerven, met de auto naar het Franse platteland reizen om daar een paar dagen te verblijven en jezelf tegoed te doen aan een overdaad aan lekker eten. Waar Hemingway en andere schrijvers zich dag en nacht bezatten en zo fantastische verhalen sponnen en helaas vaak te jong stierven. Wat een leven…

Tender is the Night - F. Scott Fitzgerald

Een tijdgenoot en niet-zo-goede vriend van Hemingway. In dit boek een liefdesverhaal dat niet standaard is. Over een echtpaar dat bij elkaar blijft ondanks dat de liefde eigenlijk over is. Een heel pakkend boek dat je stil doet staan bij waarom je een relatie met iemand aangaat, en wanneer die relatie eigenlijk ten einde is.

Lolita - Vladimir Nabokov
Dit boek kon ik gewoon niet wegleggen tijdens het lezen. Van 's ochtends vroeg tot 's nachts heb ik dit boek in 1 dag uitgelezen. Geweldig. Hoe zo'n foute liefde als degene die in dit boek centraal staat, zo meeslepend kan zijn. Hoe je ineens gaat begrijpen dat de hoofdpersoon echt zijn hart heeft verloren en het eigenlijk onmogelijk is daartegen te vechten. Sommigen zeggen dat dit een ultiem liefdesverhaal is. Ik ben het daar eigenlijk mee eens.

NIeuwelingen:

 

No One Belongs Here More Than You - Miranda July
Wauw. Wauw. Wauw. Miranda July heeft een ontzettend eigen stijl. Leuk, speels, gek, maar tegelijkertijd vaak verhalen over doodserieuze onderwerpen. Dit boek bestaat uit een aantal korte verhalen die allemaal even verrassend zijn. Voor als je niet van lezen houdt, mis dan niet Miranda's film: Me and You and Everyone We Know.

A Visit from the Goon Squad - Jennifer Egan
Pullitzer Prize winnaar van 2011. Een boek met een bijzondere structuur. Er is niet 1 hoofdpersoon, maar er zijn verschillende personen die op een bepaalde manier allemaal met elkaar verbonden zijn. Egan maakt gebruik van veel verwijzingen naar muziekstukken. Vooral de moeite waard om outside the box te leren denken wanneer het om verhaallijnen gaat. Er wordt weleens gezegd dat de structuur in dit boek een nieuwe tijd van moderne literatuur heeft ingeluid; post-postmodern.

Non-fictie:

 

No Logo - Naomi Klein
Een boek over merken, over reclame en over de sweatshops waar veel van deze merken gebruik van maken. Een zeer kritisch boek dat je laat nadenken over de voor- en nadelen van globalisering. Over de manier waarop grote namen als Nike, McDonalds en H&M hun geld verdienen. Een pleidooi, in mijn ogen, tegen ongebreideld consumentisme.

Something New under the Sun - J.R. McNeill
Een geschiedenis van hoe de mens om is gegaan met de natuur door de eeuwen heen. Over hoe het kon ontstaan dat de mens de aarde zag als iets maakbaars - en daar dankbaar gebruik van maakte. En de limieten van die maakbaarheid. Als historicus spreekt het me aan dat dit boek geschiedenis combineert met een nog steeds zeer actueel onderwerp - het milieu.

China Shakes the World - James Kynge
China. Een land dat me blijft fascineren. Na al mijn bezoeken aan dit land begrijp ik nog steeds maar een beetje van wat er zich daar afspeelt. James Kynge schreef met dit boek een compact, goed leesbaar boek over hoe China zich zo kon ontwikkelen als het heeft gedaan. ALs je nog nooit iets hebt gelezen over China is dit boek een goed begin.

Nog meer suggesties voor must-read boeken? Welke boeken hebben jouw leven veranderd?


2 opmerkingen:

  1. leukkk om eens wat anders te lezen dan over mode!
    ik lees heel veel en graag, maar kan nu niet echt op een boek komen.. echt stom! misschien kunnen we elkaar volgen!
    www.in-imitable.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat boek over China moet ik lezen! Haha, ik wel nog wel meer te weten komen over het fascinerende land.
    Lees nu een boek van Bettine Vrieskoop over China, ook interessant (hoewel de schrijfstijl in mijn ogen maar matig is).

    BeantwoordenVerwijderen