23.9.12

Sunny Sunday: Toekomstmuziek # 2



 Het is weer zondag. Opnieuw een moment om na te denken over de toekomst. Deze week in het teken van: De BV Ik. Geïnspireerd op de onderstaande documentaire van de VPRO. Huilend heb ik deze documentaire gekeken een jaar geleden. Huilend van herkenning, van opluchting. Ik ben niet de enige die niet weet welke kant op te gaan in het leven. Hoe mezelf vorm te geven in deze maatschappij. Hoe te 'slagen' in het leven.
Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.




















De hoofdvraag die ik mezelf op dit moment stel is: hoe geef ik mijn professionele leven vorm?
Van nature ben ik nogal idealistisch, dat is iets wat ik zeker weten niet wil laten varen. Daarnaast wil ik zoveel mogelijk creatief bezig blijven en blijven nadenken. Niet MOETEN presteren maar dit uit eigen gedrevenheid wel doen. Niet door een bedrijf 'beoordeeld' worden of ik mijn leven tot nu toe wel 'succesvol' 'ambitieus' en 'ondernemend' genoeg heb geleefd om een 'high potential' te zijn. Die ene van die one in a million. Nee. Zelfgekozen successen behalen en iets maken van mijn leven. Leven vanuit mezelf, en niet voor anderen of wat zij van mij verwachten. Zelf mijn doelen stellen en nastreven zonder geleefd te worden.


Zo, dat was een mooie rij vaagheden. Nu concretiseren. Dat ideale werk, ja, creatief en idealistisch zijn in een baan waar je zelf kunt nadenken en daar ook nog een leuk centje mee verdienen, waar kan ik tekenen? Juist. Waar? In welk bedrijf voel ik mij op mijn plaats? Op welke positie? Of nog beter; welke van mijn talenten zijn geschikt om er een eigen bedrijf mee op te bouwen? Start je daar meteen mee, of is het beter eerst ervaring op te doen in een eigen bedrijf? Mijn vader, de rasondernemer, stelt dat je zelf werk moet creëren als het niet voor het oprapen ligt. Dat klinkt mooi. Maar is dat wel realistisch?

Vragen te over. Om daar antwoorden op te vinden zoek ik mijn toevlucht in documentaires zoals die hier boven. In uren sporten om mijn hoofd leeg te maken en na te denken. Of in inspirerende boeken, zoals die van Twyla Tharpe. Die boekenlijst is nog wel een beetje kort.
Weet jij nog goede boeken die je helpen uit te vinden welke kant je op wil?

Tijd om na te denken. Volgens mij ook tijd om dingen uit te proberen. Deze week staat een afspraak met een loopbaancoach op de planning. Hopelijk kan die mij wat verder helpen. Wordt vervolgd...

Mijn blog kan je ook vinden op Bloglovin', ik vind het leuk als je me volgt!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten