21.10.12

Fit and Healthy Friday: Living Healthy on a Budget # 4



Vandaag deel vier in de serie 'Living Healthy on a Budget'. In deel een behandelde ik havermout en lijnzaad, in deel twee pinto bonen en spinazie, en afgelopen week tomaat en avocado. Deze keer zijn weer twee nieuwe producten aan de beurt: broccoli en bruine rijst.


                                                      7. Broccoli

Bevat: Vitaminen A, C, E, K, calcium, ijzer, potassium en magnesium.

Geschiedenis: De Romeinen aten al broccoli. De groente werd waarschijnlijk in die tijd al in Azie en het mediterrane gebied verbouwd. De groente verspreidde zich langzaam over de wereld (pas in de 18e eeuw kwam het naar Engeland bijvoorbeeld), en is inmiddels overal erg bekend.
Superfood want: Rijk aan vezels en bevat haast geen vet of cholesterol. Daarnaast heeft het waarschijnlijk beschermende elementen tegen kanker in zich. Waarschijnlijk is dit een van de meest voedzame groentesoorten die er bestaat. Broccoli is daarnaast een goede aanvulling op het dieet van mensen die geen zuivel eten of drinken, vanwege het hoge gehalte calcium dat de groente bevat.
Prijs: Voor een hele broccoli betaal je zo rond de 1 euro (in het hoogseizoen minder uiteraard)

 


                                                       8. Bruine rijst

Bevat: Vitamine B, selenium, magnesium, ijzer, veeeeel vezels, mangaan.

Geschiedenis: Rijst in het algemeen, dus ook bruine rijst, is afkomstig uit Azie. Waarschijnlijk werd het in den beginne verbouwd in de Yangtze delta in China. In de tiende eeuw werd rijst door de Mooren Europa binnengebracht, nadat het in het Midden-Oosten en Afrika al langer bekend was. In de vijftiende eeuw had rijst zich door heel Europa verplaatst.
Superfood want: Bruine rijst is aanmerkelijk gezonder dan witte rijst. In het proces om witte rijst te verkrijgen uit bruine rijst, worden namelijk extra lagen van de korrel verwijderd. Die lagen zijn juist de meest voedzame lagen van rijst! Mangaan om proteinen om te zetten in energie, en daarnaast helpt deze stof je aderen gezond te houden. Beschermt tegen hart en vaat ziekten, en tegen een te hoog cholesterol. Daarnaast is het ook wetenschappelijk aangetoond dat mensen die bruine rijst eten in plaats van witte rijst, minder vaak last hebben van buikvet. De rijst heeft een positief effect op je spijsvertering en darmflora.
Prijs: Ongeveer 1 euro voor een pak van 500 gram.


Volgende week alweer het laatste deel in deze serie! Wat vind jij er tot nu toe van?
Oh, en nu je hier toch bent, ik vind het leuk als je me volgt via Bloglovin'!

1 opmerking:

  1. Waar koop jij je bruine rijst? Ik heb het tot nu toe nog niet kunnen vinden...

    BeantwoordenVerwijderen