15.10.12

Meltingpot Monday: First Day at Work

Bron:weheartit.com

Daar zat ik dan. Na twee universitaire studies, een semester in het buitenland en diverse bijbaantjes en projecten naast mijn opleiding begon ik dan aan het 'echte werk'... Help! De eerste dag op mijn eerste echte baan. Ik mag er meteen vol voor gaan. Veertig uur per week, doorwerken maar!

Maar hoe gaat zoiets? Hoe kan je je nu eigenlijk het beste gedragen op die eerste dag op je nieuwe werk? Ik deed een beetje research, en zal wat van de belangrijkste tips hier met je delen.


- Vraag. Vraag alles wat je wilt weten. Je komt geinteresseerd en leergierig over, en leert daarnaast het bedrijf in korte tijd goed kennen.
- Wees niet meteen betweterig op dag 1. Realiseer je dat je het bedrijf eerst moet leren kennen, voordat je kunt aankomen met tips ter verbetering van bepaalde processen. Ok, als iemand echt een fout maakt, dan kan je diegene daar wel attent op maken. Maar denk niet meteen dat jij de toko wel even gaat veranderen.
- Ben attent. Schiet mensen te hulp als je merkt dat ze het heel erg druk hebben, haal af en toe een kopje thee voor anderen en laat je 'menselijke' kant zien. Maar, laat je problemen thuis, ga niet meteen je diepste geheimen vertellen en verwacht ook niet dat anderen dat doen.
- Kleed je in het begin liever overdressed, dan underdressed.
- Leg je mobiel liever niet meteen op tafel. Kijk er af en toe op in je pauze. Niets is vervelender dan een continue trillende telefoon of iemand die de hele tijd zit te kijken of er toevallig nog whatsappjes binnen zijn gekomen.
- Zorg er voor dat je op tijd bent. Liever te vroeg dan te laat op je werk komen. Laat zien dat je gemotiveerd bent.

Dan nog 1 laatste ding: de eerste indruk die mensen van je krijgen blijft vaak erg lang hangen. Je kunt er dus maar beter voor zorgen dat deze goed is. Realiseer je dat.

Nu je hier toch bent, ik vind het leuk als je me volgt via Bloglovin'!

11 opmerkingen:

  1. Hoop dat je het naar je zin hebt! En nogmaals gefeliciteerd :) Vind het stiekem ook wel fijn om te observeren en te luisteren naar wat anderen te zeggen hebben tijdens meetings en ander werkoverleg, pik je een hoop van op. En anders inderdaad gelijk vragen, want als je het twee maanden later vraagt staat het een beetje stom ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je IER hebt gedaan, ik zit nu zelf in het eerste jaar rechten :) Ben dus wel benieuwd naar verdere posts over je werk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tips, vooral op je GSM kijken is echt niet zo goed in je eerste werkweek! Hopelijk bevalt het je :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Handige tips! Bij mij is alleen het vragen soms een probleem. Ik wil niet 'dom' overkomen en vraag daarom maar niks. Met als resultaat dat ik heeeel lang bezig ben iets uit te zoeken, terwijl het met vragen na vijf minuutjes gedaan is. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat herken ik! Heb ik ook heel lang last van gehad, maar op een gegeven moment moet die knop echt om, zonde van je tijd anders :P

      Verwijderen
  5. Veel succes gewenst met je nieuwe baan, ook voor op alle dagen die nog gaan volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Spannend, zo'n grote-mensen-baan ;) Duurt nog wel een aantal jaartjes voordat ik mijn bijbaantje daarvoor kan inruilen denk ik. Maar handige tips inderdaad! Als je het zo leest klinkt het niet meer dan logisch maar ik denk dat als je net aan een nieuwe baan begint en vol spanning zit, je hier erg veel aan kan hebben! Ik ga het in ieder geval onthouden, dank :D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goeie tips haha. WIj hadden een nieuwe collega die wel gelijk betweterig ging doen. Niet zo slim als ik de anderen zo hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh ja en ik ben je blog gaan volgen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mee eens en inderdaad goede tips... dat betweterig doen is misschien wel voor sommige mensen een manier om zichzelf een beetje te bewijzen.. Maar dat wordt meestal niet echt op prijs gesteld :D .. het komt dan echt over alsof jij het allemaal wel beter weet enzo..Dus lekker openminded erin stappen en je oren en ogen openhouden... en als men je mening vraagt kan je die dan altijd onderbouwend geven :D

    BeantwoordenVerwijderen