26.10.12

Wednesday Wishlist: Being Persistent

Bron: weheartit.com

Een lijst met honderd dingen die ik nog wil bereiken in mijn leven ligt naast mijn bed. Regelmatig kijk ik er naar, om vervolgens weer vol goede moed de dag te beginnen. Alle honderd zullen ze me lukken! Maar sommige dagen....Sommige dagen ontbreekt het me ontzettend aan doorzettingsvermogen. Zo veel dingen waarvan ik mezelf heb voorgenomen om ze te doen liggen te verstoffen, ben ik alweer vergeten, zijn te moeilijk, of vind ik ineens niet meer zo belangrijk. Vandaar mijn wens van de week:


meer doorzettingsvermogen, please!


Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Met vlagen gaat het wel goed, hoor. Dan beschik ik ineens over een fantastische dosis zelfdiscipline en lopen alle projecten die ik ben gestart gesmeerd. Ik eet gezond. Ik sport heel veel. Maar na een paar maanden zakt het vaak weer in. Door vakantie. Of door andere belangrijkere dingen die er in sluipen.

Hoe kan je er nu voor zorgen dat je door blijft zetten?

Een aantal tips!


- Herinner jezelf voor al je lopende projecten, waarom je er aan begonnen bent en waarom je door wilt zetten. Hou je doel voor ogen, iedere dag opnieuw.

- Laat je niet uit het veld slaan door vervelende gebeurtenissen. Iedereen maakt die mee. Een groots idee, een prachtig verhaal, geweldige studieresultaten en een megabedrijf kunnen zichzelf niet bouwen. Jij bent degene die dat moet doen.

- Zorg er voor dat niet bepaalde omstandigheden bepalen hoe jij je leven indeelt, maar zorg er voor dat jij degene bent die dat doet. Op die manier ben je gelukkiger met wat je doet, en zul je je doelen eerder bereiken. Kortom, neem het heft in eigen hand en hou het daar!

- Hou in je achterhoofd dat je wel flexibel moet blijven. Als je bepaalde doelen wilt bereiken, kan je niet altijd van te voren het juiste pad al hebben uitgestippeld. Zonder het doel uit het oog te verliezen kan je prima van 'methode' om dat doel te bereiken, wisselen.

- Moeilijke momenten komen altijd op je pad. Leer er van, en blijf uitkijken naar je uiteindelijke doel. Als je dat doel zou bereiken zonder tegenslagen, dan is de weg naar dat doel veel minder memorabel dan wanneer je echt lessen hebt geleerd.

- In mijn ogen de belangrijkste tip van allemaal: stop met uitstellen. Begin nu met de dingen die je graag wilt doen. Ja, elk begin is lastig, en ja, morgen is er nog een dag. Maar is die dag niet veel mooier, als je al onderweg bent naar je uiteindelijke doel?

Wat zijn jouw belangrijkste tips als het gaat om doorzetten en doorzettingsvermogen kweken?


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen