18.11.12

Fit and Healthy Friday: On Fitness #1

Bron
Nu ik de afgelopen week weer braaf drie keer in de sportschool te vinden was leek het me een leuk idee wat van mijn ervaringen te delen. Vandaag deel 1: Een fitness-schema. To do or not to do?

Vier jaar geleden zette ik voor het eerst voet in een fitnesszaal. Man, ik voelde me totaal niet op mijn gemak. Als uitgezakte begin-twintiger was ik me heel bewust van hoe ik eruit zag tussen alle halve bodybuilders om me heen. Nu schijnt het een trend te zijn dat mensen die net uit huis gaan ineens kilo's aankomen. Ik deed braaf mee aan die trend. Maar nu had ik het gehad. Dus wat deed ik? Ik vroeg een fitness-schema aan bij de trainers. Maar of dat nou zo'n succes was?

De eerste week hield ik het nog goed vol om het schema te volgen. Braaf stapte ik op allerlei apparaten die nog het meest deden denken aan middeleeuwse martelwerktuigen. Nee, charmant zag ik er zeker niet uit. Bovendien ging er nogal vaak iets mis met de afstelling van de apparaten. Na slechts een keer uitleg te hebben gehad vertrouwden de trainers er op dat ik zelf wel mijn weg zou vinden naar alle knopjes en haakjes die je moest verzetten om het apparaat op de juiste maat te zetten. Mooi niet dus. Regelmatig zat ik half dubbelgeklapt vast in 1 of ander instrument dat zogenaamd je buikspieren zou moeten trainen.

Al snel raakte ik bovendien het papiertje met dat persoonlijke schema kwijt. Nou mensen, dat was het beste wat me kon gebeuren... Toen ging er ineens een wereld voor me open. Je kan namelijk ook zelf besluiten aan welke toestellen je je wel onderwerpt, en aan welke niet. De verlichting.... Ineens ontdekte ik dat ik me op sommige apparaten als een vis in het water voelde. En bovendien deed het wonderen voor mijn spieren. Door te doen wat ik leuk vond, had ik ineens veel meer zin om naar de sportschool te gaan!

En die zin is tot vandaag de dag blijven hangen. Ik heb mijn eigen 'schema' onderhand in mijn hoofd zitten, weet precies welke apparaten ik leuk vind en hoe zwaar ik ze moet zetten. Ken de voortgang die ik maak uit mijn hoofd. Waar ik bijvoorbeeld de eerste weken mijn bovenbeenspieren op 20 kilo trainde, til ik nu met gemak 70 kilo op. En het geheim? Volgens mij zit dat in het feit dat ik doe wat ik leuk vind. Niet wat volgens een trainer het mooiste lichaam op zal leveren. Maar door zelf de touwtjes in handen te willen hebben, en ze daar te houden. Tot zover deze openbaring. Ik ben dan ook van nature erg eigenwijs, moet ik er wel bij vertellen.

Train jij met een fitness schema?

Nu je dit stuk hebt gelezen, volg je me via Bloglovin'?


3 opmerkingen:

  1. Op dit moment train ik niet met een schema. Ik heb het wel vaker gedaan! Wel fijn dat je zo weer zin hebt om te gaan. xo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor mij was ook eerst een schema gemaakt, maar nu kijk ik ook gewoon zelf! Sommige apparaten doe ik ook gewoon niet meer. Werkt inderdaad veel beter om te kijken waar je zin in hebt. Leuk blogje:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks :) Ja, het werkt echt fijn om te doen waar je zin in hebt. Dan verlies je volgens mij de motivatie om te gaan sporten veel minder snel.

      Verwijderen