12.11.12

Fit and Healthy Friday: Start Running

Bron
Aan alles een begin. Zo ook aan mijn hardloopcarrière. Nou ja, of meerdere beginnen dan. Na een aantal mislukte pogingen (wielrennen is toch fijner, want je gaat lekker hard en kan veel grotere afstanden afleggen, mja) heb ik besloten om het deze keer eens goed aan te gaan pakken. Aangezien ik meestal rond half zeven of zeven uur opsta, heb ik nog ruim twee uur de tijd om een rondje in het park, bij mij om de hoek, te gaan rennen. Ideaal dus.

Maar hoe begin je nu met hardlopen? Een aantal tips die ik van mijn fysio heb gekregen.


1. Zorg voor goede schoenen. Als je enkel naar binnen staat, zorg dan dat er aan de binnenkant van je schoenen een verhoging zit, zodat je automatisch wordt gecorrigeerd. Als je juist o-benen hebt, andersom.

2. Begin met het jezelf aanleren van de juiste looptechniek. Ren niet stampend in het rond, maar voel je zo licht als een veertje als je voeten neerkomen op de grond. Om deze looptechniek straks zonder nadenken uit te kunnen voeren, is het handig om te beginnen met een routine van 1 minuut rennen, 1 minuut lopen, en dat een half uur lang afwisselen. Op die manier raak je nooit zo uitgeput dat je slordig gaat rennen, maar ben je wel al echt aan het trainen.

3. Stretchen!! Oh my, niets is zo belangrijk als stretchen wanneer je voor het eerst gaat rennen. Ik heb zo'n spijt gehad de eerste paar keer dat ik ging rennen en dit vergat. Resulteerde in dagen lopen als een mankenelis.

4. Na afloop van het rennen schijnt niet zozeer weer stretchen van belang te zijn, maar rust geven aan je spieren. Bijvoorbeeld door een warme douche, een yogasessie of een massage (= je BF lief aankijken).

5. Regelmaat. Ren in het begin om de 2-3 dagen. Op die manier krijgen je spieren genoeg rust, maar verliezen ze niet de opgebouwde 'musscle memory''.


Zo, dat waren een paar hele basic tips. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Zelf ga ik nog even doorzetten in de hoop dat ik langzaam maar zeker steeds verder kan rennen, en zo de lange afstanden van het wielrennen niet meer hoef te missen :).

Wat is jouw favoriete sport om zelf te beoefenen?

Oh, nu je hier toch bent, ik vind het leuk als je me volgt via Bloglovin'!

2 opmerkingen:

  1. Op dit moment staan de paarden even op de eerste plaats en mijn hardloopschoenen in de kast. Maar soms haal ik ze er nog wel eens uit voor een rondje van 5 tot 8 kilometer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik doe graag aan spinnen en cardio binnen. Yoga is ook heel fijn. Hardlopen doet wat zeer aan mijn rug, dus liever niet.

    p.s. volg je al op bl hoor ;-)

    BeantwoordenVerwijderen