6.11.12

Meltingpot Monday: Flowers in My Hair

Bron
Ik wil graag van deze gelegenheid gebruik maken om jullie een verhaal te vertellen. Een die mij mijn hele leven zal blijven achtervolgen en dat mij deels heeft gevormd. Soms stellen mensen mij de vraag: waarom heb jij bijna altijd een bloemetje in je haar? Lachend vertel ik ze dat ik nu eenmaal een collectie van ongeveer twintig van die dingen heb, en dat ze je outfit toch best wel kunnen opvrolijken. Een enkeling vraagt dan nog door. En dan vertel ik ze het volgende verhaal:


Op een mooie dag, ergens in 2008, liep ik een niet nader te noemen uitzendbureau in. Ik had een eerste kennismakingsgesprek voor een bijbaan bij een callcenter van een niet nader te noemen bank. Voor de gelegenheid had ik mij in mijn netste kleren gehesen. Gezien ik net naar de kapper was geweest, en een pluk haar telkens voor mijn ogen viel, had ik het enige schuifspeldje dat ik in huis had, met een klein zonnebloempje van stof er op, in mijn haar gedaan. Het gesprek verliep zeer voorspoedig. De recruiter vertelde me dat hij het vermoeden had dat die niet te noemen bank vast wel geïnteresseerd zou zijn in mij. MAAR....

Maar dat bloemetje moest toch echt uit mijn haar verdwijnen, want DAT stond ZO ONPROFESSIONEEL! En bovendien, het was de bedoeling dat je je zo conformistisch mogelijk zou kleden bij de eerste kennismaking met de bank. (zo niet uniek mogelijk dus, geheel in tegenstelling is tot wat de naam van het uitzendbureau je zou doen vermoeden...) Ik was verbijsterd. Ik zal je even in herinnering brengen; dit ging om een callcenter functie. Say whut? Ik stamelde nog wat, rondde het gesprek af en liep naar buiten. R u kidding me? Een bloemetje, ter grootte van ongeveer een speldenknop was al onmogelijk omdat het te 'vrolijk' en 'onprofessioneel' stond? Nee, dat ging er bij mij niet in. Ik dacht dat we schooluniformen hadden afgeschaft zodat iedereen fijn zichzelf kon uitten door middel van kledingkeus. Blijkt dat je na al die schooljaren alsnog in een uniform moet worden gehesen? No way.

De volgende dag belde ik de recruiter. "Bedankt voor het aanbod, maar ik weiger om aan de kledingeisen te voldoen en het bloemetje uit mijn haar te halen. Ik denk niet dat dit een match gaat worden. De groeten!"

Sinds die dag, ergens in 2008, heeft mijn bloemenschuifjescollectie zich uitgebreid van 1 speldenknop-zonnebloempje naar 20 bloemen in verschillende kleuren en maten. Zodra ik de douche uit spring, gooi ik er meteen eentje in mijn haar. Tijdens speciale gelegenheden, tijdens sollicitatiegesprekken, tijdens bedrijfsbezoeken, tijdens eerste werkdagen. En als ik naar een bank ga? Dan draag ik ze alle twintig tegelijk. En no way ever dat ze er uit gaan!


8 opmerkingen:

  1. Wat een grappig verhaal! You go girl. Goed dat je voor jezelf hebt gekozen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, thanks voor je leuke berichtje :D

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat je juist het tegenovergestelde deed! Ik vind bloemetjes in haren altijd heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed dat je kiest voor jezelf en gewoon draagt wat je wil dragen! In sommige functies heb je inderdaad te houden aan een bepaalde voorschriften. Maar denk maar zo, het was maar 1 opmerking van 1 recruiter. Just let it go :) and were does flowers just for fun! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, misschien ben ik ook gewoon te eigenwijs voor dat soort functies waar je je aan kledingvoorschriften moet houden...gelukkig mag ik op mijn huidige werk gewoon de kleren aan die ik zelf leuk vind - als het er maar een beetje stylish uitziet ;)

      Verwijderen
  4. Zo jij hebt ballen.. wat tof dat je je eigen ding doet, keep that in mind <3

    je hebt er een volger bij ;)

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. haha ohgod :') hoe moeilijk kunnen mensen zijn, haha. You go girl!

    BeantwoordenVerwijderen