13.11.12

Sunny Sunday: On Being Graduated

Bron

Vorige week nam ik mijn bul in ontvangst. Nu ben ik dus officieel LL.M. Om nu te zeggen dat ik me daar 'anders' door ben gaan voelen? Nee. Maar om te zeggen dat ik me prima in mijn vel voel... Mwuah. 't is wel even wennen.


Na vijf jaar, twee studies, een verblijf in China, ontelbaar koffie's, slapeloze nachten, projectgroepen, bijbaantjes en veel studentenkortingen is het wel even wennen, dat leven als afgestudeerde. Ineens is er niemand meer die me aanstuurt naar een bepaald doel. Geen mogelijkheid meer om tot midden in de nacht in de bieb te zitten, om de volgende dag op je gemak eventjes uit te slapen. Nee, ineens is er RITME. Verplicht. Want ja, 'flexibele' werktijden, die zijn er wel, hoor, maar tussen 9 en 6, alsjeblieft.

Afgelopen weekend was ik op de verjaardag van mijn lieve zusje die zestien werd. Sweet sixteen. Soms verlang ik wel terug. Wat is dat een fijne leeftijd als je 'm bekijkt door de ogen van een twintiger. Je hoeft haast niets, maar kan alles. De belangrijke keuzes liggen nog in het verschiet, en je kan er dus eindeloos over dromen zonder dat je de consequenties van de gemaakte keuzes al ervaart. Tijdens dit feestje kwamen veel mensen op me af, om te vragen naar mijn werk. Ineens ben ik bijna mijn werk geworden. Terwijl ik eerst die veel interessantere studie was! Terwijl ik eerst arresten kon citeren, of mooie verhalen uit de Chinese geschiedenis met hen kon delen. Vertel ik nu over GMV. Over bezoekersaantallen. Over facebook campagnes. En over 'artikelen op de site' die 'wel heel origineel' zijn. Ik weet niet waar ik liever over vertel. Of eigenlijk...Weet ik dat wel.

Gisteren kwam ik in de sportschool van de Universiteit. De sportleraar kent me bij naam, en spreekt me zeer regelmatig aan. Hoe het met me gaat. Of alles naar wens is. Heb ik nog ergens hulp bij nodig? Nu kwam hij vertwijfeld naar me toe lopen; "Anne, ehm... ben jij hier toevallig ook voor de sport-voor-nop week? Want...eh.. je hebt geen abonnement meer? Niet dat het verder uitmaakt, hoor. Je kan gewoon nu hier sporten. Maar...."
En toen moest ik het dus wel vertellen. Ik ben uit een tijdperk gestapt. Ik studeer niet meer. Ik ben een LL.M. Eentje die toch nog even moet wachten op de bevestiging van aanmelding bij de alumni club. Voor de korting...

Want ja, het leven na de studie is anders. Geen fluctueerbaar ritme meer, geen aantrekkelijke studentenprijzen meer, geen interessante lezingen of boeiende verhalen om door te vertellen. Alhoewel... Voordeel van een leven als werkende? De avonden en weekenden zijn vrij in te delen! En ja, dat is wel even een HEEL fijn verschil met zo'n studie, die altijd en altijd om je aandacht blijft vragen.

Als je zo dapper bent dat je nu nog steeds leest, volg je me ook via Bloglovin'?

5 opmerkingen:

  1. Leuk geschreven. Fijn dat je, je bul hebt:D! de dingen die je beschrijft klinken wel als geweldige dingen die je hebt meegemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, t is echt heel fijn om je bul te hebben. En je hebt gelijk, wat ik tijdens mijn studie allemaal heb mogen meemaken, daar ben ik wel heel blij mee.

      Verwijderen
  2. Haha, gek hoe ik me hier totaal niet in herken :-p Gaan werken vond ik zo veel fijner dan studeren. Ik was 7 dagen op 7 met mijn studie bezig en nu als het werk gedaan is, is het ook echt gedaan en heb je vrijaf. :-) En niet alle jobs situeren zich tussen 9 en 6. Bij mij ziet iedere week er anders uit, dan 's avonds werken, dan eens in't weekend,... Ik kies mijn uren zelf + kan nog heel vaak uitslapen :-p
    Hopelijk vind je snel je draai als werkende! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je uitgebreide reactie! Je hebt gelijk, niet alle banen zijn van 9-6, zoals jouw week er uit ziet klinkt wel fijn, zo afwisselend. Het is volgens mij ook voor een groot deel wennen inderdaad, aan een nieuw soort ritme. En de avonden en weekenden echt vrij hebben, dat is toch wel heel erg fijn hoor!

      Verwijderen
  3. Heerlijk gevoel lijkt me dat, je bul hebben. Ik had vorig jaar mijn bachelor, maar dit jaar moet ik de master krijgen, dat gevoel lijkt me heerlijk: zolang naar toegeleeft!

    BeantwoordenVerwijderen