14.11.12

Testing Testing Tuesday: Online Courses

Bron
Als afgestudeerde heb je soms toch nog een gezonde drang om nieuwe dingen te leren. Maar nu tweede studies en het volgen van losse vakken op de universiteit zo duur zijn geworden in Nederland, zul je moeten zoeken naar een andere oplossing om kennis op te doen. Bijvoorbeeld: online cursussen van grote universiteiten volgen. Gratis!


Eerder schreef ik al eens over Coursera. Daar kan je cursussen over kunstgeschiedenis, literatuur, duurzaamheid, filosofie, wiskunde en nog veel meer. Maar er zijn nog veel meer van dit soort initiatieven te vinden op internet. Zo volg ik nu een cursus bij Udacity (meer gericht op computer science dan Coursera). Ooit begon het allemaal met de onderstaande man die de Khan Academy oprichtte. Online lessen voor middelbare scholieren die hun kennis graag bij willen werken maar een kennisachterstand hebben. Het format van online lectures aanbieden en mensen gratis ondersteunen om hun kennis te verdiepen of verbreden heeft een heleboel andere initiatieven doen ontstaan. Zijn inspirerende Ted talk staat hieronder. Zeker de moeite van het kijken waard!



Momenteel volg ik bij Udacity dus een cursus, namelijk 'How to Build a Startup'. Mijn definitie van een gezellig avondje: samen met mijn vriend de lectures kijken en het schema invullen voor allemaal verschillende door ons verzonnen projecten. I know, I'm a little bit of a NERD.

Anyhow, ik kan de cursus iedereen aanraden die ambities heeft om ooit een eigen bedrijf te starten. En deze online cursussen in het algemeen (met ontzettend veel verschillende onderwerpen) zijn een aanrader voor iedereen die nooit wil stoppen met leren. Of die gewoon over bepaalde onderwerpen wat meer kennis zou willen hebben, zonder meteen weer terug te moeten in de collegebanken. Extra pluspunt: sommige cursussen verstrekken ook certificaten aan mensen die de hele cursus hebben doorlopen en ook alle opdrachten met succes hebben gemaakt.

Lijkt jou het wat om online cursussen te volgen?

8 opmerkingen:

  1. Super leuk! zou wel wat voor mij zijn, Ik werk nu en ik vind het jammer dat ik niet meer "zoveel" bij leer als toen ik op school zat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohhh echt wel! Ik werk ook, studeer ernaast (dankzij mijn baas) en volg een cursus. Ik kan niet niet-leren. Ik moet altijd iets ernaast hebben om te doen. Dit is een ideale oplossing voor als ik met studie/cursus klaar ben. Thanks! :D

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk, ik wil ook al een hele tijd een cursus volgen, weet niet precies wat maar ben bang dat ik de discipline niet heb om het ook echt te gaan doe. Dus zo een betaalde cursus bij NTi ofzo vind ik dan zonde van het geld haha. Zo'n gratis cursus is wel handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gaaf zeg! Misschien is dit wel iets voor mij! Bedankt voor de tip :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan! Leuk dat jullie er wat aan hebben!

      Verwijderen
  5. Wat een leuke tip! Ik ga zeker even wat uitproberen, ben ook een nerd wat dat betreft haha. En dat van Ted, awesome!! Superleuk!xoxo

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goede tip! Wist niet dat het bestond. Ook wel iets voor mij, dankjewel:)!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. jaaa ik ben bezig met greek and roman mythologie en van de week begint eentje een nieuwe. ik vind deze vrouw ook geweldig: http://oyc.yale.edu/english/engl-291 . Zag dat je een Engelse literatuur post had en dit is misschien ook wel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen