15.12.12

Fit and Healthy Friday: 8 Breakfast Tips

Bron
Op sommige dagen sta je op, en heb je gewoon geen idee wat je voor ontbijt zult kiezen. Het blijft lastig, en het is toch een belangrijke maaltijd van de dag! Vandaar hier wat inspiratie voor als je op een ochtend wakker bent geworden, en geen idee hebt waar je eigenlijk zin in hebt! (Want om het nog maar eens op het hart te drukken, een goed ontbijt is super belangrijk!)



- Wat dacht je van havermout met banaan, kaneel, magere melk en amandelen? Yummie begin van de dag, en de komende uren zul je geen honger hebben!

- Ligt dat te zwaar op de maag? Dan zou ik gaan voor een smoothie. Lekker met wederom banaan, bosbessen, een klein beetje sinaasappelsap, wat spinazie en yoghurt. Voor gezonde darmen kun je er wat lijnzaad doorheen gooien - boordevol vezels en je proeft ze haast niet (which, I think is good...).

- Liever wat vaster voedsel? Boterhammen! Een goede stevige volkorenboterham met het liefst mager beleg. Althans, geen beleg met teveel slechte vetten of teveel slechte suikers. Ik hou zelf van hummus, halvarine op olijfoliebasis of biologische amandelpasta/pindakaas zonder suiker en toegevoegde olie.

- Nog steeds geen hit? Dan misschien een wat uitgebreider beleg. Bijvoorbeeld een gebakken eitje. Lekker warm voor in je maag, en heel voedzaam.

- Nee? Is het dan misschien een idee om pancakes te maken uit speltvolkorenmeel, magere melk en stijfgeklopt eiwit. Meng er wat kaneel doorheen, of andere kruiden die je lekker vind, eventueel aanvullen met wat bosbessen of frambozen. Lekker is om er een beetje agavesiroop of appelstroop op te smeren. Vooral dat laatste zorgt voor een ijzerboost!

- Nu begint het lastig te worden. Heb je nog steeds niks naar wens gevonden? Misschien een bakje muesli? Muesli is significant gezonder dan cruesli. Dit omdat bij muesli geen zoetigheden worden toegevoegd om het geheel knapperig/kleverig te maken. Uiteindelijk geeft slechte suiker je alleen maar een dip, dus in mijn ogen zeker niet iets om je dag mee te beginnen. Muesli daarentegen is gezond en geeft je lichaam een goede boost in de ochtend dankzij de grote hoeveelheid vezels. Aanvullen met magere yoghurt en wat fruit naar keus; bijvoorbeeld een appel!

- Tsja, wat blijft er nu nog over... Pap! Wat meer een egale massa dan havermout en minder zwaar op de maag. Druiven toevoegen is favoriet van mijn BF. Ik doe zelf graag een appel met kaneel hierin, maar eigenlijk is alle fruit goed.

- Dan gaan we nu op de Aziatische toer: ontbijtnasi! Je zult me voor gek verklaren, maar ik eet dat graag. Een erfenis van mijn leven in China gok ik. Simpel bruine rijst koken, wat lichte sojasaus er bij doen, wat doperwten/Chinese kool/omelet/heeeel veel kruiden naar smaak/een lente-ui, je gooit er door heen waar je maag op dat moment naar smaakt. Wel een aanrader, want ook dit ontbijt zorgt er voor dat je lang vol zit en is ook nog eens gezond.

Dat waren de gezonde ontbijtjes die mij te binnen schoten, wat is jouw favoriete ontbijt? Zou je een van de bovenstaande ontbijtjes ook eten?

Oh en nu je hier toch bent, ik vind het leuk als je me volgt via Bloglovin'!

13 opmerkingen:

  1. Momenteel een boterham met pindakaas haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke ideetjes! Zou alleen nooit pap nemen voor ontbijt, bah wat ziet dat er smerig uit. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha ja, maar het smaakt wel heel lekker hoor! Met je ogen dicht eten misschien...

      Verwijderen
  3. havermout met banaan, kaneel, magere melk en amandelen? Jammie! Ik neem de laatste tijd yoghirt met kaneel en banaan, ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuke tips! Die van mij blijft toch allerlei soorten havermout/havervlokken ontbijtjes met sojamelk :D gecombineerd met banaan of appel, kaneel of koekkruiden, met amandelen of pitten! Oneindig veel variatie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Koekkruiden is ook een goede zeg. Wel fijn, oneindig veel variatie, heb je elke dag een lekker ontbijt!

      Verwijderen
  5. Lekkere tips! Ik ben alleen zo slecht met ontbijten doordeweeks; ik blijf stiekem liever wat langer in mijn bed liggen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Handig die tips!! Maarre die nasi vind ik een beetje te veel van het goede haha. Als ik in Azie ben kijk ik ook altijd verbaasd naar het ontbijtbuffet. Ik ontbijt de laatste tijd graag met Griekse yoghurt en wat fruit er door. Ik vind aardbeienkwark ook altijd erg lekker. Het is tegenwoordig wel veel zuivel in de ochtend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het aziatische ontbijt is wel apart inderdaad, maar ik hou er juist wel van... Stiekem geloof ik dat ik daar zou moeten wonen haha. Griekse yoghurt voor ontbijt lijkt me ook lekker, ga ik eens proberen.

      Verwijderen
  7. Ik eet altijd een boterham met jam :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De laatste tijd teveel haast voor een onbijt. Meestal neem ik kwark met musli, al zitten er in musli ook nog veradelijk veel suikers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt inderdaad! Dan moet je toch de meest simpele variant zoeken waar dat niet het geval is... goed op de verpakkingen kijken dus!

      Verwijderen