23.12.12

Fit and Healthy Friday: Sugar


Zoals ik in mijn post van afgelopen dinsdag beschreef, eet ik zelf graag zo min mogelijk suikers die niet van nature al in voedsel aanwezig zijn. Het leek me interessant om nu eens wat dieper in te gaan op suiker. Ik hoor er veel slechte verhalen over, en voel me zelf ook stukken beter als ik geen toegevoegde suikers nuttig. Maar is dit ook echt gezonder voor je?


Al van kinds af aan ben je waarschijnlijk beloond met suiker. In de vorm van snoepjes, koekjes en yogidrink. Suiker is 'leuk' en 'lekker' en biedt je comfort als het even niet zo goed gaat. Maar wat te denken van alle suikerdips, diabetes en 'lege calorie├źn' die je met suiker naar binnen werkt.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de meeste studies zijn zgn. 'inconclusive'. Dit heeft voornamelijk te maken met de volgende punten:
- De meeste studies die echt op mensen zijn uitgevoerd, waren maar van hele korte duur, dus de lange-termijn effecten konden niet goed bestudeerd worden.
- Er zijn geen bevolkingsgroepen te vinden die collectief geen toegevoegde suikers eten.
- Dieren zijn nu eenmaal geen mensen.

Dus, alles wat hieronder volgt komt uit studies die wel iets zeggen over suiker, maar allemaal geen harde uitspraken kunnen doen over het lange-termijn effect van suiker op mensen. Toch zijn er uit al die onderzoeken twee zaken die duidelijk naar voren komen:

1. Suiker heeft een drugs-achtig effect op je hersens. Zo maakt het serotonine en dopamine aan. Die stoffen zorgen voor het belonings-gevoel, en zorgen er voor dat je je rustig gaat voelen in je hoofd. Serotonine heeft echter ook een negatieve bijwerking. Namelijk je hoofd blijft geloven dat je honger hebt. De verslaving naar suiker ontstaat op die manier. Je hebt behoefte aan dat specifieke gevoel wat die stoffen in je hoofd oproepen en blijft geloven dat je honger hebt.

2. Om suiker te verwerken moet je lever harder werken dan wanneer het andere stoffen om moet zetten. Suiker zal worden omgezet in vet. Omdat je lever zo hard moet werken in vergelijking met andere stoffen, heeft dat zgn metabolische gevolgen. Insulineniveaus schieten omhoog en blijven dankzij suiker vaak op ongezonde niveaus hangen. Dit zorgt op de lange termijn voor diabetes, en mogelijk ook voor kanker. Verhoogde insulineniveaus worden namelijk in verband gebracht met het ontstaan van kanker doordat cellen zich anders gaan gedragen.

De WHO adviseert op dit moment om niet meer dan 10% van je dagelijkse voedselinname te laten bestaan uit onnatuurlijke suikers. Andere gezondheidsinstituten (zoals die van de VS) adviseren om dit percentage nog verder te verlagen. Doordat onderzoeken zich vaak richten op het zoeken naar bestrijdingsmiddelen van ziekten (medicijnen om kanker en diabetes te bestrijden, meer bewegen om het vet weer weg te werken) is er minder aandacht voor preventieve acties. Er zijn veel onderzoekers die aanraden om zo min mogelijk suiker te eten. In dit, dit en dit artikel, kan je daar meer over lezen.

Ik zelf kies er voor om zo min mogelijk onnatuurlijke suikers te eten, maar deze te vervangen door bijvoorbeeld kruiden als kaneel, vanille, cacao en kokos-olie. Daarnaast eet ik graag fruit als ik zin heb in iets zoets, of thee met honing. Soms 'zondig' ik natuurlijk wel, en eet ik een koekje of een taartje. Maar ik voel me gewoon actiever en gezonder als ik helemaal geen onnatuurlijke suikers eet.

Hoe denk jij over suiker?
Nu je hier toch bent, ik vind het leuk als je me volgt via Bloglovin'!


5 opmerkingen:

  1. Interessant! Ik ben de afgelopen weken ook gezond bezig geweest, met sporten en niet snoepen enzo, maar toch wilde ik gisteren even snel wat te snoepen pakken en je merkt gewoon echt dat je alleen maar meer pakt! dus inderdaad dat gevoel dat je juist honger krijgt door al die suikers.. Goed om te weten, dan blijf ik er misschien toch iets sneller van af! (hoe moeilijk het ook is tijdens de feestdagen haha) Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk persoonlijk ook dat suiker niet heel gezond is en probeer het dus niet te drinken in koffie en thee. Maar als ik een taart bak dan tsja gaat er toch echt suiker in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmm.. ik heb altijd honger :P Ik denk dat ik dan toch maar minder suiker moet gaan eten haha, ik eet best veel snoep namelijk!

    X Jenny
    Rocknrollerr.com

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Erg interessant om te lezen over suiker. Ik probeer het ook zo veel mogelijk te vermijden, omdat ik mij altijd heel rot voel na te veel suiker (snoepjes, chocola etc.) m'n lichaam voelt 'vervuild' of 'vergiftigd'. Heel raar om onder woorden te brengen.
    Bedankt voor dit artikel :)

    BeantwoordenVerwijderen