10.12.12

Meltingpot Monday: Holiday Season

Bron

Het is weer die tijd van het jaar. Net Sinterklaas gepasseerd, en nu zijn Kerst en Oud en Nieuw alweer in aantocht. Als ik eerlijk mag zijn (ik vind dat dat mag op mijn eigen blog), is dit niet mijn favoriete tijd van het jaar. Ik zal je even uitleggen waarom.


Allereerst is er het eindeloze eten. Natuurlijk heel gezellig. Het enige nadeel is dat mijn buik nu eenmaal niks meer kan hebben sinds ik zelf vrijwel geen suiker en (verzadigd) vet meer eet. En ik van nature eigenlijk de grootste zoetekauw ben die je je kunt voorstellen. En van eten hou. En geen natuurlijke rem ken wat dat betreft. Lastig dus. Helemaal als je bedenkt dat mijn hele familie de laatstgenoemde kenmerken bezit...

Daarnaast zijn er de urenlange tafelzit momenten. Ik zit tegenwoordig op mijn werk al veel te veel. Gemiddeld 42 uur per week. Bah. Daarom ben ik een groot voorstander van het doen van kerst- en sintactiviteiten in plaats van het gezamenlijke eten aan een lange tafel. Kletsen met mijn familie vind ik heel gezellig, maar ik doe dat gewoonweg liever tijdens een potje bowlen, een spelletje lasergamen of een lange wandeling.

Ook vragen al die lieve mensen altijd hoe het met mij gaat. Dit is een ontboezeming van wereldformaat voor mij. Het gaat namelijk heel vaak 'verschillend' met mij. De ene dag is de andere niet. Als ik je een antwoord geef op die vraag, krijg je meestal te horen hoe ik me op dat moment, of de afgelopen 24 uur heb gevoeld. Resultaat: ik geef waarschijnlijk verschillende familieleden verschillende antwoorden. Soms voel ik me daarom best onprettig als iemand vraagt hoe het met me gaat, of hoe het op mijn werk gaat, om maar een voorbeeld te noemen. Ik vraag me eigenlijk altijd al af of ik de enige ben die deze sociale conventie niet heel makkelijk vind, of dat er heel veel mensen zijn die verschillende antwoorden geven op de vraag 'hoe gaat het'.

Tenslotte zijn er de cadeautjes deze maand. I love me some leuke cadeautjes. Maar het lastigste? Ze uitpakken als je niet weet wat er in zit. Ik ben dan een beetje dwangmatig positief. Zo van 'Óh wat een mooi inpakpapier! Nou het kan niet anders dan dat wat er in zit ook geweldig is'. En maar blijven lachen. Ik zal eigenlijk nooit zeggen dat ik iets niet mooi vind. Zo heb ik ooit eens een nijntje-klok van mijn oma gehad. Toen ik 14 werd. Mwah. Die heb ik mooi gehouden, en haalde ik uit de doos zodra mijn opa en oma langs kwamen. Gemeen? Nou, ik noem het eerder... Lief. Ik wil namelijk niemand kwetsen.Vind het al lang fantastisch dat iemand de moeite neemt om een cadeautje voor me uit te zoeken. Eigenlijk is dat het enige wat ik belangrijk vind. Dat iemand moeite steekt in het uitzoeken van een pakje. Maar toch, het openen blijft een lastig moment.

Eerlijk is eerlijk, ik ben wel een familiemens. Mijn familie betekent ontzettend veel voor mij, ook al gaat ook voor mijn familie op 'niet iedereen is perfect'. Ja, wat dat betreft is deze tijd van het jaar eigenlijk wel heel gezellig.

Wat vind jij van de decembermaand?

2 opmerkingen:

  1. Ik herken het heel erg. Je zegt altijd dat iets mooi of leuk is, blijft lachen en eigenlijk denk je'hmmm:('. Ik ben een groot fan van de december maand! Familie, eten, cadeautjes. I'm in:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh my zooo herkenbaar dat uitpakken, bijna genant gewoon. En dat mensen vragen hoe het gaat is idd kut, maar goed dat ligt natuurlijk niet aan deze periode? Of wel? Tis dat je je net niet helemaal lekker voelt in deze periode. En het eten en zitten van kerst is wel crap soms ja, gelukkig ga ik lekker weg met kerst :D hihi!

    BeantwoordenVerwijderen