4.12.12

Meltingpot Monday: Inspiring People

Bron
In deze post wil ik jullie graag meer vertellen over een bijzonder persoon die ik heb ontmoet. Een persoon waar ik tegen opkijk, en die me in korte tijd wijze lessen heeft weten bij te brengen, en deze zelf ook naleeft. Stel jezelf voor: een vrouw van eind veertig, mediterraan uiterlijk, wat slobberige kleren, haar opgestoken in een vooral functioneel knotje. Altijd een brede lach op haar gezicht en vriendelijk tegen iedereen. Ze heeft een klein maar fijn gezin, een grote familie die allemaal op haar leunen. Naast haar baan in de thuiszorg, maakt ze ook huizen schoon.


Ik maak vaak praatjes met haar, over hoe het met haar gaat, hoe het gaat met haar kinderen en familie. Of ze een fijn weekend heeft gehad. Maar soms, soms zijn onze gesprekken veel diepgaander dan dat. Soms is ze openhartig over haar leven. En zo kwam ik er achter dat ze vroeger een veelbelovende carrière in de mode tegemoet werkte. Een studie in Parijs, een aanvullende studie in Nederland, stages bij bekende modehuizen. Maar toen werd ze zwanger. En besloot ze te kiezen voor haar kind in plaats van haar werk. Dat is het moment vanaf wanneer ze er niet meer onderuit kon om twee banen tegelijk te werken. Als je vanuit een niet zo welgestelde familie, in een ver land, ineens alleen in Nederland zit. Dan heb je gewoonweg geen keus. Dan grijp je het eerste werk dat je kunt krijgen aan om voor je familie te zorgen. Zeker als je de taal op dat moment nog niet machtig bent.

Of ze daar ooit spijt van heeft? Ja. Zeker nu haar dochter oud genoeg is om in te zien hoe getalenteerd haar moeder eigenlijk is, en dat ze nu werk lijkt te doen waar je normaal niet in terecht komt met meerdere academische opleidingen. Dan heeft ze weleens spijt. Dat talent is maar verwaterd geraakt. Tegenwoordig maakt ze alleen kleding voor haar dochter, haar moeder en zichzelf. Maar meestal heeft ze geen spijt, zegt ze me. Meestal is ze trots. Trots op haar werk, dat ze met de grootste ijver en voldoening uitvoert. Op haar dochter die een eerlijk, wijs en vrolijk meisje is geworden waarvoor ze oneindig veel liefde voelt. Ze drukt me op het hart: "geld, geld is niet alles. Alleen als je het niet hebt, is het belangrijk. Ik ben blij met het kleine beetje dat ik heb, en als ik vrienden om me heen zie met hun topbanen, hun gestress, die nooit hun werk los kunnen laten en hun creativiteit de vrije loop kunnen laten... Dan ben ik blij dat ik vaak tussen mijn werk door met mijn honden in het bos kan lopen. Geïnspireerd kan raken door de bomen, de bladeren, de kleuren."

Toen werd ik herinnerd aan een filmpje dat ik een paar dagen eerder toegestuurd had gekregen door mijn BF. Eentje die eigenlijk precies het verhaal vertelde, wat deze vrouw mij nu op het hart drukte. Je leven gelukkig leven, er zijn voor de mensen om je heen, dat is zoveel belangrijker dan constant streven naar dat ene, 'hogere', doel. Het grotere zakje met geld.



1 opmerking:

  1. Wauw... wat een mooi verhaal zeg. Dat is zeer zeker inspirerend.

    BeantwoordenVerwijderen