27.12.12

Testing Testing Tuesday: All That I Am - Anna Funder


Met trots presenteer ik je: de review van wat voor mij HET boek van 2012 is. All that I am - Anna Funder. Een waargebeurd verhaal over vriendschap, liefde, ballingschap en verraad tussen de Eerste - en het einde van de Tweede Wereldoorlog. Dit zou verplichte kost moeten zijn voor iedereen.


In dit boek maak je kennis met wat een persoon die ik zou omschrijven als een heldin. Dora. De Duitse schrijver Ernst Toller heeft een liefdesverhouding met haar, ondanks dat ze allebei zijn getrouwd. Een van de verhaallijnen in het boek is door zijn ogen. De nicht van Dora, Ruth, is de tweede verteller in dit boek. Beiden beschrijven zij het leven van Dora. Hoe zij haar zagen, en over de liefde die ze voor haar voelden. In een tijd die zo onzeker was als die tussen de twee Wereldoorlogen in, kon je als banneling (wat alle drie deze personen waren) niemand vertrouwen. Dat maakt dit verhaal, dat overigens op waarheid berust, heel erg duidelijk.

Ik wil niet te veel over de inhoud kwijt, want dan ben ik bang dat ik teveel prijsgeef. Wat ik wel graag wil zeggen, is dat het volgende; om een verhaal als deze op te schrijven, is volgens mij erg veel moed nodig. Ik kan me niet indenken hoe moeilijk het is om een heldin uit de 20e eeuw op overtuigende, innemende en waarheidsgetrouwe manier neer te zetten. Zonder af te doen aan wat zij heeft betekend voor de mensen om haar heen. En op zo'n manier de liefde en vriendschap om haar heen te beschrijven. Dit boek roerde me zo diep dat ik regelmatig de tranen uit mijn ogen moest vegen. Nog steeds heeft het boek me niet losgelaten, en ben ik bang aan een nieuw boek te beginnen. Uit angst dat dit verhaal weer weg zal zakken. Een meesterwerk.

Om je vast een klein inkijkje te geven in het boek, enkele quotes:

So much of love is curiosity, a search inside the other for some little piece of self; emerging from the bear cave of them with your birthday candle and a filament of ore: the same as that I'm made of!' (p 93)

(op het moment dat Hans en Ruth, zijn vrouw, militairen aan de deur krijgen die hen vertellen dat ze direct het land moeten verlaten als ze willen blijven leven.)
" 'Lucky?' Hans said. 'You get a warning.' The boy smiled a smile of pure power, the sudden enjoyment any mortal might have at being on the right side of the line." (p 133)

(Gedurende het ballingschap in de UK neemt het wantrouwen in alles en iedereen steeds verder toe. Ruth begint zelfs te twijfelen aan de geloofwaardigheid van haar eigen man, Hans. Hans haalt uit woede om zijn verloren positie als erkende schrijver, dankzij het ballingschap, papieren van Dora door de war. Bij het opruimen merkt Ruth op dat hij papieren in zijn eigen zak heeft zitten.)
"How did I get here, policing my own husband? 'If you don't', I said, 'I'll have to tell her'. I hated myself. 'It's mine.' His face contorted. I had the sudden, sick feeling that he was speaking the truth. I put my head in my hands. I heard him take the paper out. He offered it to me, his eyes streaming. It was a page ripped from his notebook, dog-eared and worn, as if he'd had it in his wallet, fingered it like a talisman. It was covered with writing. But when I looked closer I saw it was the same four words, again and again, line after line. All will be well, all will be well, all will be well...'Im so sorry', I said. He had nowhere to go but our room." ( p 234)

"And I would not leave Dora. Just as she would not have left me. THough it is the hardest thing, to work out one's weight and heft in the world, to whittle down all that I am and give it a value." ( p 299)

(Tijdens een rechtzaak waarbij duidelijk is dat de zaak niet op een eerlijke manier is behandeld.)
" You feel things before you can think them. A narrative was being drawn here from selected facts - the easy story. And I was in a waking dream of drowning, a puppy in a tin bucket, silent bubbles coming out of my mouth, floating uselessly to the surface. Every time I want to protest, I take in water." (p 322)

Hierbij heb ik dus een goed voornemen voor jou, voor 2013: lees All That I Am van Anna Funder.
Lijkt het je wat?
Oh en nu je hier toch bent, volg mijn blog ook via Bloglovin'!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten