19.12.12

Testing Testing Tuesday: Diet

bron
De laatste tijd zie ik steeds meer blogposts over een zeker dieet voorbij komen. Enigszins geinteresseerd, maar toch ook verbaasd, lees ik deze vervolgens. Is het echt nodig om op die manier een dieet te volgen? Is er geen andere manier om af te vallen? Ik geloof van wel. Wat dat is?


Het belangrijkste is om vanuit jezelf je levensstijl te veranderen. Toen ik zeven jaar geleden uit huis ging, leefde ik behoorlijk ongezond. Dat wil zeggen; ik sportte niet, at veel chips en koekjes en snoepjes, en bekommerde me totaal niet over wat er precies zat in het eten dat ik in mijn mond stopte. Totdat mijn vriend, die op dat moment wegens omstandigheden veel te zwaar was, besloot dat hij af ging vallen. Inmiddels, beste mensen, weegt hij ongeveer 25 kilo lichter dan toen ik hem leerde kennen. En ik zelf? Ik ben ook de nodige kilo's, centimeters en blubberende laagjes verloren.

Hoe? Door onze levensstijl radicaal om te gooien. De korte versie: 3-5 keer per week sporten (fitness, wielrennen, hardlopen, yoga). Qua eten geen witte granen, geen suiker en geen verzadigde vetten.

De lange versie van het eten(en een beetje hoe dat vol te houden):
- Nooit snoep in huis halen, of koekjes, of chips, of nootjes. Ook geen krackers die je lekker tussendoor kunt snacken.
- Eet magere melk en yoghurtproducten.
- Eet maximaal 1 keer per week vlees, regelmatig tofu, en bijna dagelijks ongezouten amandelen, walnoten of ander soortig noten. (Geen pinda's, dat zijn stiekem namelijk geen noten maar vruchten)
- Eet ook graag soms vis, maar vermijdt goedkope vissen die aan het wateroppervlak verblijven zo veel als kan. Zij zuigen namelijk alle giftige stoffen uit de zee op. 
- Eet veel vezels en granen. Alle spaghetti en rijst in ons huis is bijvoorbeeld bruin. Er is aangetoond dat buikvet namelijk voor een groot deel veroorzaakt wordt door 'witte' granen. We eten dan ook bruin volkorenbrood (geen meergranen, ook dat heeft minder vezels).
- Drink geen frisdrank, en niet veel koffie. Enkel water, smoothies, groene thee en af en toe groentesap.
- Zorg er voor dat je geen suiker in huis hebt. Dan kan je ook niet in de verleiding komen.
- Haal heeeeel veel groente en fruit in huis. Ook snackfruit. Bijvoorbeeld bosbessen, frambozen, cherrytomaatjes, komkommer, worteltjes en bleekselderij. 

In het begin is het heel moeilijk de verleiding te weerstaan toch wat lekkers te snacken als je onderweg bent, bijvoorbeeld. Maar geloof mij. Na verloop van tijd vind je hele andere dingen lekker. Ik merk zelf echt dat suiker een verslaving was, en ik me zo veel beter voel nu ik andere dingen eet. Een goede tip is ook om in de supermarkt je mandje helemaal vol te laden bij de versafdeling. Dan past er minder voorverpakt spul bij! En een andere belangrijke tip: zorg er vooral voor dat je voeding gevarieerd is. Dan blijft het leuk.

Al met al ben ik dolblij met mijn leefstijl van nu. Ik voel me fit, ben heel weinig ziek, zit vol met energie en kan toch elke dag lekker eten. Zonder jokers, bijvoorbeeld.

Nu ben ik benieuwd, wat denk jij van deze leefstijl?

4 opmerkingen:

  1. Knap hoor dat je dat zo vol weet te houden. Met genoeg groente en fruit binnen krijgen heb ik geen probleem, want ik snack tussendoor meestal komkommer of cherry tomaatjes ofzo. Alleen ben ik echt dol op vlees en vis en dat eet ik dan ook graag. Tofu vind ik eerlijk gezegd ook niet echt smaken, daar moet je altijd dingen bij gooien om het een beetje smaak te geven. Verder hou ik juist van lekker eten en dan bedoel ik niet taart, chips en koekjes, maar juist een lekker stokbroodje met goed beleg voor de lunch ofzo. En dat tja, zou ik echt niet kunnen missen ;-) Verder ben ik echt een sociale eter: lekker uit eten en borrelen met vriend, familie en vrienden. Een lunch buiten de deur met collega's, enz. Maar ik denk de beste stap is inderdaad zo weinig mogelijk rotzooi in huis halen. Dan ga je het ook niet eten ;-)

    Wat betreft een dieet: ik snap wel dat mensen een beetje houvast willen hebben, want als je in je eentje wil af vallen en je levensstijl wil omgooien is dat best lastig. Zeker als je thuis woont of samen met je vriend die niet af hoeft te vallen. Ik denk dat een dieet een beetje een stok achter de deur is en als het je helpt om een gezondere levensstijl aan te nemen, waarom ook niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk artikel! En wat goed dat je zo leeft en dat je vriend 25!! kilo kwijt is! Echt een prestatie! Je wat je zegt herken ik inderdaad je krijgt er zoveel voor terug :) (energie, betere nachtrust en een hogere weerstand).

    Ik heb nu ruim 3 weken geen chips meer in huis en dat vind ik echt iets om te vieren. Ik probeer ook steeds minder snoep en koek (suikers) in huis te halen. En als ik dan wat haal probeer ik een "gezondere" keuze te maken en het langzaam af te bouwen tot 0. En dat gaat super. Daarnaast koop ik sindskort voornamelijk verse groenten om zelf lekkere dingen te bereiden. Bijna geen potten en blikken meer in huis! Ook ik eet ik graag noten, frambozen, fruit en drink veel witte en groene thee ipv pakken drinken (koffie en frisdrank drink ik sowieso niet).

    Dus het gaat de goede kant op! Het geeft mij zo'n fijn gevoel als ik weer een dag gezond heb gegeten en geleefd.. net als na het sporten dan krijg ik zo'n TJAKKA!! gevoel :D.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat vervelend lijkt het me als er niks lekkers in huis is... Maar aan de andere kant: fruit is heel goed - én het is lekker!
    Ik volg je nu!

    www.frescodulce.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja fruit is juist lekker! Leuk dat je me volgt :)

      Verwijderen