1.12.12

Wednesday Wishlist: Non-Toxic Clothes

Bron
Afgelopen weekend kwam een opvallend mailtje mijn inbox binnenvallen. Greenpeace vertelde me over de giftige kleding van ZARA. Of ik mee wilde doen in de campagne om ZARA te dwingen niet langer kleding met giftige stoffen te vervaardigen. Op 29 november verscheen er een update. ZARA heeft toegezegd om giftstoffen uit te gaan bannen. Sta jij er weleens bij stil dat de kleren die je draagt misschien wel kankerverwekkende stoffen bevat? Of dat door de verf in je kleding, mensen in de landen waar deze is gemaakt, vervuild drinkwater hebben? Ik niet echt. En dat is raar.


Daarom deel ik graag een andere lijst van Greenpeace. Greenpeace is al geruime tijd bezig met het aanpakken van kledingfabrikanten die in overvloed gebruik maken van stoffen die levensgevaarlijk kunnen zijn. In het recent uitgebrachte rapport 'toxic threads' heeft Greenpeace de uitslag van een recentelijk onderzoek samengevat. Kijk mee naar onderstaand lijstje (een NFE = nonylfenolethoxylaten, giftig en hormoonverstorend):

Bron: Greenpeace 'Toxic Threads' samenvatting, p4.
Wat denk jij als je dit lijstje bekijkt? Ik schrok er erg van. Helemaal omdat ik geen idee heb hoe ik wat aan de situatie zou kunnen veranderen, en in hoeverre de kleding die ik draag ook op deze manier vervuilend en schadelijk voor (mijn eigen?) gezondheid is. Als je bekijkt hoeveel kleding wij in Nederland per persoon hebben, en hoe snel we onze garderobe aanpassen aan de laatste mode, met zgn fast fashion, dan heb je een begin gemaakt met je voorstellen in welke hoeveelheden zulke giftige stoffen worden gebruikt, en daarmee een gevaar vormen voor andere mensen op aarde, en voor onszelf.

Ik hoop daarom dat Greenpeace nog lang door blijft gaan met deze actie, en veel kledingmerken kan overhalen om te stoppen met het produceren van giftige kleding. Voor meer informatie & het laatste nieuws, neem een kijkje op greenpeace.com, of ga naar deze link.

Wist jij van deze vervuiling? Zou jij je consumentengedrag hierop aanpassen?

1 opmerking:

  1. Wist ik niet! Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat ik m´n shopgedrag er echt op aan zal passen, ben al lang blij als ik iets vind wat ik zoek...

    BeantwoordenVerwijderen