4.1.13

Fit and Healthy Friday: Find Your Motivation


Het nieuwe jaar is net van start. De goede voornemens vliegen je om de oren. Het meest voorkomende voornemen is volgens mij om dit jaar gezond te gaan leven. Maar dat is meestal simpeler gezegd dan gedaan. Hoe vind je de motivatie om ook echt gezond te gaan- en te blijven- leven? Hierbij daarom een lijstje met tips om sporten en gezond eten vol te kunnen houden. Opdat iedereen dit jaar zijn gezondheids-voornemen waarheid kan laten worden!


tip 1

Schrijf je goede voornemen op een groot vel en hang het boven je bed. Echt, dit schijnt te werken. Elke ochtend en elke avond zie je zo voorbij komen waar je naartoe aan het werken bent. Motivatie gevonden!

tip 2

Leg de lat niet meteen te hoog. Stel slechts 1 haalbaar doel op voor jezelf, om te beginnen. Dus niet: ik ga vijf keer per week sporten en zweer alle zoet en snacks vanaf vandaag af! Maar meer: ik ga de komende maand elke week 2 keer naar de sportschool. Of: ik koop de komende twee weken geen koekjes.

tip 3

Richt je gedachten op andere dingen dan het eten wat je niet meer wil eten, of op het feit dat je niet meer lekker op de bank kunt blijven zitten omdat je moet gaan sporten. Focus op dingen die je leuk vind. De dingen die al je gedachtes in beslag kunnen nemen. Je merkt dat het veranderen van je levensstijl op die manier makkelijker zal gaan.

tip 4

Zorg voor enthousiasme! Straf jezelf niet omdat je vind dat je nu te ongezond/niet in voldoende vorm bent. Zie het positief in. Je gaat nog meer uit jezelf halen/Straks kan je al die trappen op zonder buiten adem te zijn/Die mooie jurk hangt in je kast op je te wachten. Het lijkt misschien niet heel noodzakelijk, maar als je op een positieve manier enthousiast bent om je doelen te halen bereik je die veel makkelijker.

tip 5

Ga niet cold turkey met deze voornemens. Blijf jezelf inprenten dat het niet erg is om af en toe een dag niet op je voornemens te letten. Je mag je doel best even uit het oog verliezen. Even. Zet jezelf er wel toe om na zo'n dag de draad gewoon weer op te pakken.

tip 6

Denk niet alleen maar aan het te behalen doel, maar zie de uitdaging in van de weg er naartoe. Op die manier kan je jezelf ook tussendoor belonen voor je goede werk. Zie het als je leven. Daar werk je ook niet toe naar je dood, maar geniet je van de weg er naartoe ;).

tip 7

Hou een dagboek of blog bij over de vorderingen die je maakt. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld de blogs Annemerel.com en Styleguide.com. Op deze manier is er toch een soort onzichtbare stok achter de deur. Bovendien zullen de reacties van bezoekers je ongetwijfeld helpen om je doelen te behalen!

tip 8

Zoek iemand met wie je samen toewerkt naar een bepaald doel. Samen is altijd makkelijker dan alleen. Altijd. Daarom ben ik zo blij met mijn BF. Hij eet ontzettend gezond, dus wij hebben nooit snoep, koekjes, vette snacks of frisdrank in huis. Ook sleurt hij me regelmatig mee naar de sportschool als ik even geen zin heb. Andersom ook natuurlijk.

tip 9

Maak een inspiratieboekje. Verzamel afbeeldingen van bijvoorbeeld gezond eten, mensen met een mooi lichaam of andere beelden die je inspireren. Zie je het even niet meer zitten? Kijk dan in dit boekje. Mensen zijn best visueel ingesteld, dus dit zal je zeker uit je dip halen.

tip 10 

Kom er achter wat voor jou werkt. Een sportschema is het proberen waard, maar voor mij werkte dat totaal niet. Net als bijvoorbeeld een koolhydraat-arm dieet. Niet voor mij. Blijf in gedachten houden dat ieder mens anders is. Elk schema en elk dieet is geïnspireerd op een bepaald soort doorsnee mens. Dat ben je niet. Afwijken is dan ook geen schande.

Heb jij nog goede tips om motivatie te vinden en te houden?
Oh, nu je hier toch bent, ik vind het heel leuk als je me volgt via Bloglovin'!

3 opmerkingen:

  1. Leuke tips: ik ga eens kijken hoe annemerel en styleguide dat doen. Een moodboard is ook leuk he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke tips! En wat zijn jouw goede voornemens?

    BeantwoordenVerwijderen