17.1.13

Wishlist Wednesday: Rolemodel #1

Een nieuwe serie op deze blog. Mijn rolmodellen. Onder een rolmodel versta ik het volgende: iemand die leeft op een manier die je bewondert, en echt een duidelijke eigen persoonlijkheid heeft die je aanspreekt.

Nummer 1 in de serie:

Naomi Klein

 

Wie?

Naomi Klein, van origine Canadees, is journaliste en activiste. Feministe, voorvechter van de antiglobaliseringsbeweging en inmiddels aangesloten bij het platform 350, een platform van milieuactivisten.

Waarom rolmodel?

 Naast dat ze een goede schrijver en journalist is, zet ze zich actief in voor waar ze in gelooft. Ondanks dat er velen zijn die kritiek hebben op haar denkwijze, blijft ze doorgaan met actievoeren. Niet door zich te verdedigen. Juist door verder te gaan en meer onderzoek te doen. Zo heeft ze bijvoorbeeld voor haar boek 'No Logo' een tijd lang onderzoek gedaan naar sweatshops en grote kledingmerken. Hoe deze kledingmerken hun merknaam willen verankeren in de samenleving, en dat over de rug van arme mensen in sweatshops doen. Daarnaast komt ze heel eerlijk over. Dat zie je bijvoorbeeld in een recent interview op haar eigen blog. Daarin legt ze uit waarom ze toch graag een kind wilde, terwijl ze eerder had aangegeven dat ze nooit een kind op deze wereld zou willen zetten. Ze heeft hele bijzondere standpunten en bekijkt wat er in de wereld gebeurd vanuit een holistisch perspectief.

Ik vind het heel knap als iemand idealen blijft nastreven. Mijn opa zegt altijd: je bent nog jong, daarom heb je nog idealen. Daar geloof ik niet in. Ik geloof dat je je hele lang zou moeten streven naar je idealen. Als je daar mee stopt, dan sterft een deel van jezelf. Naomi Klein is het levende voorbeeld van iemand die het er niet bij laat zitten. Dat vind ik bewonderenswaardig.

Lees verder

Als je meer over Naomi Klein wilt lezen:
Website
De Groene Amsterdammer (NB die noemt haar 'de nieuwe Marx')

Haar boeken:
No Logo
De Shockdoctrine


Wie is jouw rolmodel?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen