25.2.13

Meltingpot Monday: the Man is a Beast!

bron
Picture this: een meisje staat in een cafe om wat koffie te bestellen. Dan komt er een wildvreemde man naast haar staan. Hij vleit zich tegen de bar, en zegt met zware stem: "hey... my place or yours?" Het meisje kijkt verschrikt, en loopt snel weg. Nog een scene: "Could we...talk...for once?", de man kijkt enigszins verward. "Well... I'd made some other plans..." *begint de vrouw heftig te kussen in haar nek, waarbij deze vervolgens verveeld voor zich uit staart*. "Well... Ok then, we'll talk some other time." Zomaar wat scenes uit tv-series die ik de afgelopen dagen keek. De man weergegeven als een soort seksueel beest, ontembaar. En alom aanwezig. Huh?!






Ineens viel het me op. Alsof mijn ogen net dat beetje extra waren geopend door het boek van Caitlin Moran dat ik recentelijk las. Of doordat mijn vriend voor de zoveelste keer die avond riep "En weer een seksscene..." Waarbij het mij opviel dat die weer was geïnitieerd door de man.

Ik zal het 'probleem' nog even verduidelijken. Waarom worden mannen in (Amerikaanse) tv series vaak neergezet als een soort instinct-gedreven beesten die aan niets anders kunnen denken dan seks? En er eigenlijk 'niets aan kunnen doen' dat ze bij het zien van iemand waar ze op vallen, direct over willen gaan tot 'de daad'? Die niet een normaal gesprek te kunnen voeren zonder dit te laten eindigen in - of beginnen met - seks? Of die terwijl hun vriendin serieus aan het praten is, ineens heftig in haar nek beginnen te zoenen? Of, nog mooier, die ineens die oh zo aantrekkelijke collega een klein kamertje in duwen en haar uit het niets begint te betasten (uiteraard resulterend in een vrouw die zowaar smelt van geluk...).

Is dit een typische weerspiegeling van het fenomeen Seks Sells? In mijn ogen gaat dit toch wel iets verder. Het lijkt wel inception van het idee dat mannen altijd hun edele delen achterna lopen. Dat het nu eenmaal 'in hun natuur' zit om daar de hele dag mee bezig te zijn. Ik betwijfel ten zeerste of dit wel het geval is. Eigenlijk vind ik het zelfs gemeen, om mannen zo te stereotyperen. Ongeacht of deze beelden de kijker nu wel of niet kunnen beinvloeden, er wordt een beeld van de man neergezet als seksbelust beest. Ik heb een aantal mannelijke vrienden, en al geruime tijd een vriend, en heb gelukkig bij hen (bijna) allemaal dit gedrag niet terug zien komen. Maar toch. Waar komt de drang vandaan van scriptschrijvers om mannen zo seksueel barbaars neer te zetten?

En daarnaast, waarom kan het initiatief in deze series en films niet meer bij de vrouw liggen? Vrouwen denken ook aan seks, hoor. Of waarom kan de man niet een keer een goed gesprek beginnen, zonder meteen aan seks te denken? Mannen hebben immers ook gevoelens, problemen en ja, emoties. En nog zoiets (hier komt mijn grootste ergernis:) WAAROM kunnen mannen en vrouwen in series niet gewoon BEVRIEND zijn, en dat blijven? (WAAROM WAAROM WAAROM...)

Wellicht is het tijd voor emancipatie van de man, en verdere emancipatie van de vrouw in tv-series en films. Mannen en vrouwen die vrienden zonder benefits zijn. Vrouwen die het initiatief nemen tot seks omdat zij daar zin in hebben. En mannen die graag een goed gesprek aan willen gaan en niet alleen hun edele delen achterna lijken te lopen.

Wat jij?
Oh en nu je hier toch bent, ik vind het leuk als je me volgt via Bloglovin'!



2 opmerkingen:

  1. Nederlandse mannen zijn denk ik wel anders. Ik heb gehoord dat Amerikanen bijvoorbeeld veel 'mannelijker' zijn en graag later zien hoe mannelijk ze wel niet zijn. Dat het echt een mannencultuur is daar, veel meer dan in nederland. Ik heb het nog nooit opgemerkt in series maar nu ik erover nadenk klopt het wel wat jij zegt..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het echt grappig vinden als de rollen een x worden omgedraaid. Leuk artikel! Xx

    Ik volg je op bloglovin, het zou leuk zijn als je ook een kijkje neemt op mijn blog! :)

    BeantwoordenVerwijderen