5.4.13

Friedrichshain Freitag: Books on Berlin

Veranderingen in mijn leven zorgen voor veranderingen op mijn blog. Zo blijft de dynamiek er lekker in. Vandaar nog een nieuwe rubriek: Friedrichshain Freitag. Uitlegje: Friedrichshain is een wijk in Berlijn waar ik graag onze eerste woning zou vinden (moet vast kunnen lukken). Op deze blog wil ik graag ruimte maken om mijn leven in Berlijn met jullie te gaan delen. Vandaar dat de vrijdag op deze blog voortaan door het leven gaat als Friedrichshain Freitag. 

Nu ik plotsklaps heb besloten naar Berlijn te gaan verhuizen, moet ik nodig mijn literatuur daar op gaan aanpassen. De planken vol China-boeken moeten voorlopig plaats maken voor Duitsland-gerelateerde boeken. Vandaag deel ik een paar van mijn eerste keuzes met jullie!





Bron
Dit boek kreeg ik cadeau van mijn baas. Wat leuk! Ik ben er helemaal blij mee. Acht Nederlanders schrijven over hun ervaringen in Berlijn en geven lijsten met tips mee. Niet de standaard tips en toeristische highlights. Perfect dus als je langere tijd in de stad verblijft en ook de minder voordehandliggende wijken zult bezoeken.


Bron
 Ik ben al vrij ver gevorderd in dit boek. Het is geweldig. Leest weg als een roman met korte hoofdstukken. Gaat diep in op het leven in Berlijn, de sfeer, de architectuur en uiteraard het oorlogsverleden. Daar ontkom je gewoonweg niet aan. Zo ga je toch met een hele andere blik naar de stad kijken. Heel boeiend boek. 


Bron
Stiekem heb ik een zwak voor verhalen die zich in de jaren twintig en dertig van de twintigste eeuw afspelen. Op twitter liet ik al weten groot fan te zijn van de boeken van Fitzgerald. Ik heb zo het idee dat dit boek van Christopher Isherwood precies mijn smaak zal zijn. Een roman over het leven in Berlijn in de jaren 1930. De decadente levensstijl van de elite. Niks was te gek. I love it!


Bron
Dit boek staat stiekem al jaren in mijn kast. Zoals ik al zei, als je naar Berlijn gaat ontkom je niet aan het oorlogsverleden. Dit boek is een van de beter in zijn soort. Nu ga ik hem maar eens doorspitten. Het werd tijd ;). 


Bron
Ondanks dat Duitsland om de hoek ligt, zijn er toch culturele verschillen. Belangrijk om daar goed van op de hoogte te zijn. Vandaar dat ik dit boek ook cadeau kreeg. Goed idee, zeker aangezien ik in een bedrijf ga werken met veel Duitsers. Ben heel benieuwd of er verrassende dingen in staan!

Heb jij nog boekentips in deze categorie?

2 opmerkingen:

  1. Super leuk! Heb geen boek tips; wel veel succes gewenst met je zoektocht naar een huisje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat tof dat je naar Berlijn gaat verhuizen!Veel succes met het zoeken naar een woning.

    BeantwoordenVerwijderen