1.4.13

Meltingpot Monday: Hoe overleef ik... een carrierebeurs

Toen ik begin maart te horen kreeg dat ik misschien geen baan meer zou hebben aan het einde van de maand, gooide ik alle sluizen open. De sollicitaties vlogen de deur uit. Toevallig bleek de Nationale Carrièrebeurs in de RAI, bij mij om de hoek, ook deze maand plaats te vinden. Nu was ik er al twee keer eerder geweest. Zonder succes. Ik wist me geen raad in die drukte en vroeg me steeds meer af waarom mensen dit event als 'nuttig' bestempelden. Maar toen...




...Bleek ineens dat zo'n event toch best heel handig kan zijn! Ik deel wat van mijn tips met je, opdat jij er ook een succes van kunt maken, bij je eerste bezoek. Dat scheelt!

1. Zorg er voor dat je CV al op en top is en niet gecontroleerd hoeft te worden op de beurs zelf. Die rijen, daar wil je toch niet in gaan staan? Neem daarnaast een paar uitgeprinte versies van je CV mee om aan recruiters te laten zien.

2. Kleedt je alsof je op sollicitatiegesprek gaat. In feite doe je dat namelijk ook, in light-vorm. De recruiters op deze beurs kun je zo maar weer tegenkomen tijdens je echte sollicitatie bij een bedrijf.

3. Bekijk van te voren de bedrijfsprofielen van aanwezige bedrijven. Lees je een beetje in over de bedrijven die je het meest interessant lijken.

4. Verzin wat voor soort vragen je wilt stellen aan de recruiters. Je gaat namelijk voor Jan met de korte achternaam naar zo'n beurs als je alleen voor de folders gaat. Die informatie kan je prima ook online vinden. Het belangrijkste is toch dat persoonlijke contact.

5. Wees niet bang om op een recruiter af te stappen. Ook al moet je even wachten, het is de moeite waard. Wees voorbereid op vragen over je eigen achtergrond, je motivatie om bij het betreffende bedrijf eventueel te solliciteren etc. Stel vragen over bijvoorbeeld de sfeer in het bedrijf, de opleidingsmogelijkheden, naar wat voor kandidaten ze op zoek zijn, of ze denken dat jouw profiel bij het bedrijf past etc.

Wie weet vind het bedrijf je zo interessant dat ze je opnemen in hun bestand! Dan heb je zeker een streepje voor wanneer je gaat solliciteren op een functie.

Hoe zou jij zo'n evenement aanpakken?
Oh, nu je hier toch bent, ik vind het leuk als je me volgt via Bloglovin'!

5 opmerkingen:

  1. Handige tips! Ik ben vorig jaar ook naar iets dergelijks geweest, maar haal er nooit wat uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben wel eens naar die in Utrecht geweest, maar dat soort beurzen hebben nooit banen waar ik voor ben opgeleid... zo zonde dat het zo beperkt is. Enige wat ik echt interessant vond waren de lezingen, heb de hele dag dan ook zitten luisteren, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond die beurzen eigenlijk ook nooit echt nuttig. Behalve de informatie bijeenkomsten en lezingen; die vond ik wel interessant.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn vriend heeft zijn baan via een carrierebeurs gevonden, maar ik heb toch vaak het idee dat bedrijven daar maar staan voor de show, zo van "met ons gaat het ook nog goed hoor" en helemaal niet omdat ze daadwerkelijk banen in de aanbieding hebben..

    BeantwoordenVerwijderen