20.5.13

Berliner Wochenende: Potsdam

Na alle hectiek omtrent de verhuizingen waren mijn BF en ik allebei toe aan wat rust in de vorm van een cultureel uitstapje. Vandaar dat we vorig weekend naar Potsdam zijn getogen. Met name om het Sanssouci park te bezoeken. We voelden ons aangesproken door de naam, want vertaald betekend het 'zorgeloos'.












Sanssouci is de tegenhanger van het Franse Versailles. Een groot park, met daarin verschillende paleizen. Het Sanssouci paleis is daadwerkelijk gebouwd om te functioneren als toonbeeld dat de Pruissen ook iets als het paleis Versailles konden bouwen. Maar er staat bijvoorbeeld ook het Neues Palais. Dat paleis is uitgevoerd in barok stijl. Het Sanssouci paleis is gebouwd in Rococo stijl. Bijna alle gebouwen zijn gebouwd onder Frederik de Grote (1712-1786), Koning van Pruissen.

Het Sanssouci paleis

Het Neues Palais
Als grote geschiedenis liefhebber (tsja, niet voor niets blik ik terug op die bachelor als mijn favoriet) kon ik hier mijn hart ophalen. Wat was er veel te zien! Maar ook voor de natuurliefhebber zeker de moeite om naar Potsdam te gaan. Naast de enorme tuinen rondom de gebouwen, is er ook een botanische tuin om de hoek.

Voor een kort uitstapje vanuit Berlijn zijn Potsdam en het Sanssouci park zeker de moeite waard. Mocht je op zoek zijn naar wat oudere binnensteden in de omgeving van Berlijn, dan is Potsdam the place to be. Inclusief Hollands kwartier!
Hollandse huisjes

Ben jij weleens in Potsdam geweest?




1 opmerking: