17.5.13

Fit and Healthy Friday: Sweet Seduction

Bron
De categorie Fit and Healthy Friday maakt zijn comeback. Het onderwerp ligt me zo na aan het hart, en ik hou me graag bezig met een gezonde leefstijl. Vandaar dat ik vandaag aftrap met een stuk over suiker. Suiker is namelijk niet goed voor je. Helemaal niet goed zelf.






Steeds meer geluiden gaan op vanuit gerenomeerde instituties dat suiker en het gebruik daarvan in voedingsmiddelen drastisch moet worden teruggedrongen. Suiker is namelijk een soort gif voor je lichaam. Je raakt er aan verslaafd, hebt er steeds meer van nodig, en uiteindelijk maakt het je dik en ongezond.

Ieder lichaam heeft een beetje suiker nodig om te kunnen functioneren. Maar dat beetje is heden ten dage in onze maatschappij geen 'beetje' meer. In deze documentaire van Zembla (echt een must-see!!) wordt dat nog eens goed uitgelegd. Toen ik die uitzending gisteravond bekeek werd het me meteen weer duidelijk. Je moet heel goed opletten wat je koopt en wat je eet. Voedingsproducenten verzinnen vanalles om hun product te kunnen marketen als 'gezond'. Maar eigenlijk is daar heel weinig van waar. Zeker aangezien in veel van deze producten toch suiker zit, of een zoetstof. In dit artikel wil ik verder niet ingaan op zoetstoffen. Maar ook die zijn niet lichaams-eigen (net als de bewerkte suiker die je vaak binnenkrijgt) en men twijfelt nogal eens of ze niet gewoonweg schadelijk zijn voor het lichaam.

Waarom stoppen de voedingsproducenten dan suiker in je eten? Heel simpel, het resultaat is dat je meer van dat bepaalde product wilt kopen. Suiker is verslavend, en de producten waar het in zit dus ook. In dit artikel op the Guardian staat nog eens duidelijk uitgelegd waarom suiker zo slecht voor je is. Ook staat er een lijst met voedingsmiddelen in waar je sowieso voor uit moet kijken. Bijvoorbeeld brood (als je je brood toast, kijk dan eens hoe goudbruin het raakt? Dat komt door suikers), vruchtensap, frisdranken, alcohol en koekjes.

Altijd de etiketten goed bekijken dus en de verschillende namen die aan suiker worden gegeven uit je hoofd leren.. Bijvoorbeeld: dextrose, glucose-fructosestroop, fructose, fructosestroop, glucosestroop, siroop, invertsuiker en melasse.

Heb jij weleens geprobeerd suikervrij te leten? Ben je je bewust van de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten