6.5.13

Meltingpot Monday: Getting used to... Berlin

De afgelopen dagen hebben ik en mijn vriend onszelf vaak het volgende afgevraagd: hoe wen je snel aan het leven in een nieuwe stad? Een kort relaas over hoe dat volgens ons zit.












Tijdens onze studie hebben mijn vriend en ik een tijd in China gewoond en een paar maanden in Frankrijk. Mijn vriend woonde eerder in de VS voor een korte periode. Nu we onze eerste week in Berlijn er bijna op hebben zitten komen we er achter dat het settlen deze keer veel eenvoudiger is gegaan. Niet eens alleen omdat we nog steeds in west-Europa zitten.

Wanneer je voor je werk of studie naar het buitenland vertrekt, is het vaak zaak je nieuwe leven zo snel mogelijk op orde te hebben. Maar wat is 'op orde hebben'? Volgens mij is dat voor iedereen anders. Wel iets om over na te denken voor vertrek. Zeker wanneer je, zoals ik, direct de volgende dag bij je nieuwe baan aan de slag moet.


Vandaar dat mijn vriend en ik besloten wat 'pijlers' op te stellen voor onszelf. Gewoon rustig zitten, en verzinnen wat er minstens nodig is om je op je gemak te voelen in je leven (naast bij elkaar zijn...). Onze lijst zag er ongeveer zo uit:

1. Een (tijdelijke) woning (specifiek van toepassing op deze verhuizing naar Berlijn, wegens gebrek aan een huis op moment van vertrek).
2. Een OV kaart voor optimale vrijheid in de stad.
3. Een sportschool.
4. Een SIM kaart met een lokaal nummer.
5. Weten waar de supermarkt is en hoe je bij je werk komt.

Als je de lijst zo bekijkt, is deze nog best kort. Wij hadden al deze zaken in twee dagen geregeld. En ik moet eerlijk zeggen, wanneer je dit hebt geregeld kun je op je gemak andere zaken gaan regelen (in ons geval: een bankrekening, registratie bij de gemeente, een huisarts en tandarts zoeken en een permanente woning vinden etc etc).

Zo'n lijst geeft rust. Je weet namelijk precies wat er als eerste gedaan moet worden. Dat schept ruimte in je hoofd. En de nodige rust. Op die manier hoeft een emigratie niet zo chaotisch te verlopen of al je gedachten in beslag te nemen.

Wat ik ook fijn vind aan deze lijst, is de universaliteit. Deze dingen kun je in elke stad ter wereld in vrij korte tijd voor elkaar krijgen als het moet. Dat geeft me een nog groter gevoel van vrijheid. Zodra je weet wat voor jou de belangrijkste (praktische) basis is, kan je overal een nieuwe start maken!

Heb jij weleens zo'n nieuwe start gemaakt? Hoe pakte je dat aan?





1 opmerking:

  1. fijn dat het zo snel is gegaan!

    Ik heb van de week hier toevallig een stukje over geschreven en vind taal, vrienden maken (nou ben jij met je vriend en heb je sowieso iemand, maar vrienden zijn altijd fijn) en de basic dingen die jij al aangaf.

    BeantwoordenVerwijderen