23.5.13

Wondering Wednesday: Distances

Berlijn is een stad met 3,4 miljoen inwoners. Amsterdam heeft er ongeveer 800,000. De oppervlakte van Amsterdam is 219,33 km2, de oppervlakte van Berlijn 891,75 km2. Een stad waar ik eerder woonde, Xiamen, heeft een oppervlakte van 1573 km2 en 3,531,347 inwoners. De afstand tussen Xiamen en Amsterdam is 9320,141 km. De afstand tussen Berlijn en Amsterdam is 656 km.



Zodra je in een stad woont, lijkt je geest zich direct aan te passen aan de afmetingen van de stad. Want de afstanden zijn wat mij betreft nooit onoverbrugbaar, of te lang. Wat dat betreft zijn mensen volgens mij heel flexibele wezens. Dat de reistijd binnen Berlijn bijvoorbeeld vaak tussen een half uur en een uur bedraagt, vind ik nu al niet meer vreemd. Net als dat ik het in Xiamen op een gegeven moment normaal vond dat het werkelijk altijd en overal druk was. Of dat je een half uur over de campus moest lopen naar je collegezaal. In Amsterdam, tsja, daar ga je misschien wel wat vaker heen en weer door de stad op 1 dag. Gewoonweg omdat het allemaal wat minder tijd in beslag neemt.

Een soort afstand die echter anders lijkt te worden opgevat, is internationale afstand. Zo vonden mijn moeder en schoonmoeder het idee dat we misschien naar China zouden verhuizen niet te harden. Maar toen we naar Berlijn besloten te vertrekken stonden ze juichend voor de deur. Terwijl de uiteindelijke reistijd (aangenomen dat ik naar Berlijn ga met de trein, en naar China met het vliegtuig) ongeveer gelijk is. En Berlijn nu ook niet bepaald om de hoek ligt. Dat heeft denk ik toch te maken met een idee dat binnen Europa heel veel plaatsen 'dichtbij' zijn. Net zoals men in China ook zonder enige moeite het hele land doorkruist met de trein op weg naar familie.

Bron

Ik vind afstand maar een relatief begrip. Ik kom er ook niet helemaal uit hoe ik nu zelf denk over die internationale afstand. Aan de ene kant voel ik me nog best dicht bij Nederland. Aan de andere kant realiseer ik me dat dat niet zo is. Zo kreeg ik gisteren een uitnodiging voor een reunie van mijn oude basisschool. Super! Maar om daar voor heen en weer te gaan naar Nederland, dat is me net iets te veel van het goede.

2 opmerkingen:

  1. Afstanden zijn moeilijk... Ik woon in een klein dorpje in Nederland en vind een stad als Amsterdam al super groot. En om er te komen doe ik er twee uur over en daar klaag ik al over. Terwijl jij in Duitsland woont. Ik mag denk ik niet meer klagen van mijzelf over reis afstanden.

    Maar doe je wel gezellig mee aan mijn give-away?

    Xoxo

    Caroline
    www.pickmeanoutfit.com

    Check out my GIVE-AWAY!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben destijds ook met de trein naar Berlijn geweest, was toch nog een flinke afstand. Scheelt dat ik van treinreizen houd ;)

    BeantwoordenVerwijderen