29.5.13

Wondering Wednesday: Natalie Righton in Afghanistan



Een paar maanden geleden las ik het boek van Joeri Boom over zijn tijd als journalist in Afghanistan (Als een nacht met duizend sterren). Dat fascineerde me enorm. De manier waarop mensen voor verslaggeving hun leven wagen. Maar ook hoe ze zich een andere cultuur eigen maken. Zo zelfstandig mogelijk verslag proberen te doen van de situatie in het land. Daar heb ik bewondering voor. Van de week zag ik de documentaires van Natalie Righton. Die deel ik graag met je.



Bron, Ton Koene

Natalie Righton ging in 2010 als journalist naar Afghanistan. Ze verbleef er gedurende langere tijd en kwam af en toe terug naar Nederland. Een deel van haar belevenissen legde de VPRO vast in een serie van drie documentaires en ze schreef er zelf een boek over, Duizend dagen extreem leven (waar ik overigens HEEL benieuwd naar ben!).
Beeld uit de 2e aflevering
Ik ben onder de indruk. Over haar manier van verslaggeving, haar schijnbare onverschrokkenheid en een soort drang om verslag te doen over dit land. En om je als vrouw rond te manouvreren in een 'mannenland' als Afghanistan. Wat ze zelf zegt: waar je het meest van houdt, dat haat je ook het meest. En op een gegeven moment begint de haat de overhand te nemen. En dan wil je weg. De documentaires werken toe naar haar afscheid van Afghanistan.

De documentaires vind je hier. 


Alle delen zijn must-see's. Was jij al bekend met deze documentaires?

2 opmerkingen:

  1. Klinkt heel interessant, ik.ga zeker (even) kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een fijne blog heb je. Ik heb de docu ook gezien, erg interessant!

    BeantwoordenVerwijderen