13.6.13

ACTUALITEIT - Eindexamens

Vol spanning had ik gisteren journaal24 aan staan om 17:00 stipt. Er zou 'een mededeling' volgen van staatssecretaris Dekker over de examenfraude. Mijn zusje zat op dit tijdstip ook aan de tv gekluisterd in Nederland. Over de Whatsapp speculeerden we over de uitkomst. Het was te merken dat ze erg in de zenuwen zat. Het werd 17:30, 18:00, en de mededeling bleef maar uit. Uiteindelijk heb ik mijn zusje haar zekerheid kunnen geven via een officiƫle brief die al via Twitter circuleerde. Opluchting.

Bron


Want na een eindexamen VMBO met de grootste zorgvuldigheid voor te hebben bereid (want ambities om naar de HAVO te gaan) zat ze er niet op te wachten haar Economie examen over te moeten doen. Ik herleefde mijn eigen examenperiode in het geheel. Inclusief een nachtmerrie over mijn examen Wiskunde. Die heb ik wel vaker gehad sinds mijn eigen eindexamen.

Hij gaat ongeveer zo: een week voor de eindexamens kom ik er achter, dat wiskunde A1 toch echt een verplicht vak is. Dat terwijl ik al drie jaar niet meer naar de lessen ben gegaan! Want ja, ik dacht dus dat dat niet hoefde. En niemand sprak me er ooit op aan. Ineens hoor ik het van al mijn medeleerlingen, en slaat de paniek toe. Hoe kan ik een examen maken als ik de lessen al drie jaar - als enige van de hele school - niet meer volg?! Een kleine variatie op deze droom is de volgende: soms droom ik dat mijn VWO diploma ongeldig wordt verklaard. Waarom? Ik heb geen wiskunde examen gedaan...

Alle stress omtrent eindexamens is, zeker als je een bepaald doel hebt, niet heel prettig. Laat staan als er dan ineens de dreiging is dat je er 1 of meer over moet doen. Geheel buiten je eigen schuld om. En dat is nu precies wat sommige leerlingen van het Ibn Ghaldoun college te wachten staat. Die zijn boos. En terecht. Een jonge HAVO scholier verscheen voor de camera van Een Vandaag, later op de avond. Verontwaardigd vertelde hij dat hij nooit iets van de gestolen examens had geweten. Het ook via het nieuws moest vernemen. Maar nu toch gedupeerd is door het hele gebeuren. Dan zou ik ook wel heel kwaad zijn.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat het opnieuw afnemen van examens op deze school toch een wijs besluit is. Stel dat alleen de dieven hun examens over hadden moeten doen (als ze daar de kans voor krijgen overigens). Dan hadden de andere leerlingen van de school met een diploma rondgelopen dat toch in een zweem van duister is gehuld. Want hoe makkelijk is het om je mede-scholieren ook een blik op de gestolen examens te laten werpen? Hoe logisch is dat eigenlijk, als je een beetje sociaal bent ingesteld. Op de lange termijn is dit misschien de beste oplossing. Zo krijgen de scholieren van deze school ook een waardevol diploma. Dat zij echt op eigen kracht behaald hebben.

Toch leef ik met ze mee. Het is niet niks, nog een keer door zo'n stressvolle periode moeten gaan. Alsof mijn nachtmerries voor hen werkelijkheid zijn geworden. 




8 opmerkingen:

  1. Ja, echt een raar verhaal van de gestolen examens. En wat schrikken voor jou zeg, dat je opeens wiskunde moest doen! Gelukkig toch goed gekomen dus? :) x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat was gelukkig een droom! Ik heb gewoon netjes mijn wiskunde-examen gemaakt en ook altijd de lessen braaf gevolgd.. ;)

      Verwijderen
  2. Het is zeker niet niks, het lijkt me ook echt heel erg balen voor die leerlingen. Moet jij vanwege andere mensen al je examens over doen. Natuurlijk is het wel zoals jij zegt op lange termijn de beste oplossing. Gelukkig dat het van je wiskunde examen een droom was! Ik heb dat ook gehad met mijn stage. De nacht van tevoren heb ik de hele nacht gedroomd dat ik naar de verkeerde stad was gegaan en dat ze me daardoor niet meer wilde. Wat een nachtmerrie haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, schandalig iets, dit! Ik zou ook heel boos zijn, vreselijk om al die examens opnieuw te moeten maken! Zware maatregelen treffen zodat dit nooit meer kan gebeuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt afgrijselijk die onzekerheid maar gelukkig is het goedgekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt naar als zoiets gebeurd, kost allemaal weer extra tijd en moeite. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heeft dat voor een hoop stress gezorgd zeg! Ik heb ook nooit wiskunde examen gedaan en kan me heel goed in je verhaal inleven. Gelukkig voor alle andere examenleerlingen hoefden zij geen examens over te doen. Ik hoop dat de daders ervan geleerd hebben, want dit is echt sneu voor de rest van de school.

    BeantwoordenVerwijderen