18.6.13

*MIJMERINGEN* - Hoe te leven

Nu ik 24 ben, afgestudeerd en een baan heb, ben ik in een fase terecht gekomen waar ik even niet meer weet wat voor levensstijl ik nu het liefste wil. Soms voel ik me nogal heen en weer geslingerd tussen twee levens. Aan de ene kant een leven waarin ik naast mijn werk vooral wil proberen te doen wat ik deed toen ik studeerde. Naar feestjes gaan, nieuwe mensen ontmoeten, af en toe naar de universiteitsbibliotheek, nieuwe eet en drinktentjes ontdekken en sporten. Aan de andere kant is er de levensstijl van de 'werkende'. Na je werk uitgeput naar huis, rustig avondeten, een boekje lezen, wat aan het huishouden doen en misschien nog sporten of een wandelingetje maken. Om in het weekend natuur te bezoeken en cultureel verantwoorde uitstapjes te maken. Ik weet niet wat ik nou het liefste wil doen.
Bron



Uiteraard een luxeprobleem, en misschien wel eentje waar je eigenlijk gewoon niet stil bij moet staan. Soms vind ik het een gek gevoel. Wil ik weer die ene 'juiste keuze' maken. Maar heb ik geen idee hoe dat te doen. Mijn collega's komen van over de hele wereld, en lijken vaak in Berlijn te zijn juist omdat je hier zo fantastisch kunt feesten en genieten van het nachtleven. Dat staat eigenlijk in schril contrast met waar ik op dit moment vaak zin in heb in mijn spaarzame vrije dagen. Ik bezoek liever de natuur om de stad heen. De musea en de historische locaties. Eigenlijk een beetje wat mijn ouders vroeger deden als we samen op vakantie waren. En waar ik toen zo'n hekel aan had (maar achteraf wel blij mee ben hoor, mam, pap).

Zeker als ik net aankom in een nieuwe stad lijkt mijn bourgondische leefstijl weg te vallen. Ik eet zo gezond mogelijk, ben zo veel mogelijk buiten rond aan het lopen op ontdekkingstocht, en ga vrijwel niet uit eten/drinken/feesten. Maar op een gegeven moment, dan komt die drang weer terug. En ook de drang om soms gewoon te kunnen gaan feesten op donderdagavond als ik daar toevallig zin in heb. Op zulke momenten verlang ik dan terug naar mijn oude leefstijl, naar het studeren.

Is dat misschien de reden dat mijn ouders altijd zeiden dat hun studietijd de leukste tijd van hun leven was? Heb ik het 'leukste' al achter de rug? Ik hoop van niet. Denk van niet. Wens van niet...

6 opmerkingen:

  1. Ik snap dat wel. Ik zit nog in mijn studententijd en moet er eerlijk gezegd nog even niet aan denken om fulltime te werken. Het leven lijkt dan ineens zoveel saaier, terwijl het eigenlijk meer een kwestie is van je dagen anders indelen, er zijn nogal zoveel leuke dingen om te doen en te zien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk is de leukste tijd van je leven nog niet achter de rug, je kunt het zo leuk maken als je zelf wilt! Of je nou studeert of fulltime werkt. Een wandeling door Berlijn kan inderdaad ook wel leuk zijn en misschien ga je nu niet zo snel meer uit wanneer je daar zin in hebt. Maar je kan nog steeds uitgaan, lol maken en feesten. Je moet het nu alleen bewaren voor het weekend ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo herkenbaar! Maar er blijft genoeg leuks over na het studeren. Je werkt en woont in ieder geval al op een veel toffere plek dan veel anderen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar inderdaad, maar het mooiste moet nog komen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zoals Michelle zegt, er blijft genoeg leuks over en je hebt dan meer geld om het te besteden. Mijn studententijd was juist pretty boring omdat ik hard moet werken het te betalen. Kan niet wachten leuke dingen met geld te kunnen doen.XX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. het leukste achter de rug? Ach welnee pop, die gaat nog komen. Echt

    (ps, en heel herkenbaar, deze net afgestudeerde fase wat moet ik en en wat wil ik met mijn leven)

    BeantwoordenVerwijderen