17.8.13

BLOG - Blogpraat op twitter

Iedere maandag om stipt 20.00: #blogpraat op twitter!
Alhoewel ik al vaak over dit chat-uur had gehoord, had ik nooit de moed om me echt in het gesprek te mengen. Licht geïntimideerd door al die grote serieuze bloggers twijfelde ik nogal aan mijn eigen kwaliteiten.

Maar afgelopen maandag gooide ik al die twijfels overboord. Waarom niet gewoon proberen? Wat was het leuk. Gespreksleider en organisator @Elja1op1 ( eljadaae.nl) geeft gedurende het uur een aantal vragen op, waar je een reactie op kunt geven. Alle vragen hebben te maken met bloggen, uiteraard. Van allemaal verschillende soorten mensen met verschillende soorten blogs stromen de antwoorden binnen. En reacties op elkaar. Het lijkt wel een echt gesprek. 


Mijn inspiratie werd behoorlijk aangezwengeld doordat veel verschillende bloggers ook zorgen voor zoveel verschillende opinies. Het werkt verfrissend om je eigen kijk op een bepaald aspect van bloggen te verfrissen. Maar gaat zo'n digitale wekelijkse meet-up boven een meet-up IRL? Afgezien nog van het praktische aspect, geloof ik van wel.


De inzet van een digitaal middel stijgt in dit geval uit boven een persoonlijke ontmoeting. Zo vrij al iedereen zich leek te voelen om deel te nemen aan het gesprek, dat zal niet snel gebeuren in een lijflijke ontmoeting.  Ik vraag me af of die openheid er ook was geweest wanneer we met z'n allen aan een lange tafel hadden gezeten. Voor mij was dat in ieder geval anders geweest. Ik had me vast geïntimideerd gevoeld door een aantal aanwezige mensen. Groepsdynamiek werkt naar mij mening vaak in het voordeel sommigen, in het nadeel van anderen. Op twitter verdwijnen alle harde stemmen, en hoor je ook de anders gefluisterde opmerkingen. Zorgt een luide schaterlach niet voor  onrust of onzekerheid. Kan iedereen toch net iets meer zichzelf blijven en toch gehoord worden.

Voor mij was #blogpraat een groot succes. Ik schuif de volgende keer graag weer aan bij deze digitale koffietafel! (of eerder borrel tafel?)

Heb jij weleens meegedaan aan #blogpraat? Zo niet, doen!

4 opmerkingen:

  1. Nee nog niet, volg haar vanaf nu op Twitter en ga het in de gaten houden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed idee! Ik zet voor maandagavond een reminder. Wou deze week al meedoen, maar kwam er om negen uur achter. Ben benieuwd en ik laat me verrassen. Leuk artikel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb nog nooit meegedaan, maar dit klinkt wel interessant, dus ik ga er op letten morgen avond ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb eens zijdelings meegelezen, maar er nooit aan meegedaan. Maar je bent zó enthousiast dat ik zeker eens ga kijken. Vanavond dus ;-) Leuke blog heb je trouwens! Ik kwam via via bij je terecht. Gaaf dat je in Berlijn woont!

    BeantwoordenVerwijderen