20.8.13

LEVEN - Elke dag alsof het je laatste is

Ik leef elke dag alsof het mijn laatste is. Dat klinkt mooi he? Maar ik doe niet alsof het Echt mijn laatste is. Vooral doe ik alsof het mijn laatste dag is waarvan ik hoop dat het toch niet de laatste is. Gedreven door angst. Ik twijfelde of ik dit op zou schrijven. Op mijn blog wil ik graag eerlijk zijn. Naast al mijn dromen, succesjes en leuke dingen is namelijk heus niet altijd alles rozengeur en zonneschijn.

bron



Met alles wat ik doe in mijn leven heb ik haast. Promotie maken op mijn werk. Dat moet toch binnen een half jaar, anders gaat het te langzaam. Dan maak ik het straks niet meer mee. De hele wereld over. En dan het liefste binnen een jaar, want tsja, ik wil ook nog andere dingen. Zes levens in een. En als ik mijn eigen hoofd mag geloven, gaat die ene ook nog eens een korte worden. Als ik niet mijn best doe zie ik in dit geval namelijk het glas half leeg. Dat kost energie.

Op de achtergrond sluimert altijd dat gejaagde gevoel. Opschieten. Het moet nu! Maar wat moet dan nu? Leven alsof je laatste uurtje heeft geslagen! Maar hoe doe je dat dan? Door alle mogelijke wegen die voor je open liggen tegelijk in te slaan, met elke van je tien tenen een andere route pakken. En dan rennen maar. Tsja, dat verscheurt je. Dat maakt keuzes nog lastiger. Want eigenlijk kan dat niet, je was al die wegen tegelijk ingerend? Dat breekt je op. Er komt een moment dat je niet verder weg kunt rennen van de realisatie: je kunt maar 1 keuze tegelijk maken. Je leven gaat misschien toch langer duren dan nog die ene laatste dag.

Dat voelt als een plotselinge klap in mijn gezicht. De verkeerde keuze gemaakt door de keuze om al mijn opties na te gaan streven. Omdat ik zogenaamd te weinig tijd zou hebben om ze 1 voor 1 en met geduld en aandacht te kiezen en uit te voeren. Tot je ineens veertig jaar later bent. Veertig jaar gehaast. En dan? Misschien nooit gedaan wat ik echt wilde. Simpelweg omdat ik er nooit bij stil heb gestaan. Want alle mogelijkheden voor mijn neus, moest ik aangrijpen. Maar je dromen liggen niet altijd voor je neus.

Soms vind ik het leven en de eindigheid daarvan maar een lastig iets.

11 opmerkingen:

  1. Wow jeetje. Heb je wel eens echt totale rust gehad? Ik raak bijna gehaast als ik je stukje lees!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie :) Ik kan me voorstellen dat het stuk zo op je over komt. Ik denk dat ik al heel lang niet meer echt rust heb gehad. Totale rust maakt mij juist onrustig, misschien zijn er mensen die dat herkennen!

      Verwijderen
    2. Hoi Anne,
      Ik ken ook geen totale rust. Dan wordt ik juist onrustig en paniekerig, alsof ik iets vergeet.. Dan ga ik piekeren, malen en hou maar op. Ik ben daarom maar begonnen met mijn blog. Daar kan ik heerlijk schrijven en schrijven komt bij mij dicht in de buurt van totale rust. Woorden op papier (nu ja, scherm) zetten en dan heerlijk wegdromen.. Dat is mijn rust en ik vind juist dat heerlijk!

      Verwijderen
  2. Klinkt inderdaad niet zoals 'het hoort'. Of waar je gelukkig van zal worden. Gelukkig zie je dat zelf al in. Probeer wat meer dingen los te laten. Niets moet, alles mag. Volg je hart en je dromen en zolang jij ze waar kan maken zonder er dit gevoel bij te krijgen is het niet gehaast. Ja, leven alsof het je laatste dag is is goed, dat doe ik ook. Maar ik heb het idee dat je niet geniet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Anne,

    Ik herken in elk geval wat je bedoelt als je zegt dat totale rust voor jou onrust betekent. Ik ben op vakantie geweest in Uganda en tijdens al het wachten daar voelde ik me zo rusteloos en nutteloos! Echt naar. Ik ben ook bij een (studenten)psycholoog geweest omdat ik aan het eind van de dag nooit blij was met wat ik had bereikt. Heel erg vermoeiend & niet prettig. Zij raadde me aan om iedere dag drie dingen op te schrijven waar ik blij/tevreden over was, met mezelf, met wat ik had gedaan maar ook bijvoorbeeld 'de zon scheen zo mooi tussen de bomen door vanmorgen'. Ik houd het nu al twee jaar vol en het heeft me echt geholpen. Bovendien erg leuk om terug te lezen! Je leven in leuke dingen :). Of het voor jou werkt weet ik niet, maar je zou het kunnen proberen, het is goed om stil te staan bij wat je wel hebt bereikt en je zal zien dat het steeds makkelijker wordt drie dingen te bedenken.

    Veel succes!
    Els

    O, en sporten helpt bij mij vaak om mijn hoofd leeg te maken, bij jou ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Els,
      Bedankt voor je uitgebreide reactie, leuk om te lezen!
      Je tip over het opschrijven van leuke dingen iedere dag, heb ik ter harte genomen. Wist je dat er een app bestaat waarin je elke dag kunt aangeven waar je blij van werd. Nu al leuk om dat terug te lezen, en het geeft je iets meer een gevoel van waardering over je leven of zo.

      Overigens is sporten voor mij heel erg belangrijk. Als ik dat niet met regelmaat doe, merk ik dat ik meteen in een neerwaartse spiraal terechtkom. Gelukkig weet ik al een aantal jaar dat dit waarschijnlijk te maken heeft met natuurlijk lage serotonine levels in mijn hoofd :) Als je zoiets weet, kun je echt actief aan de slag met jezelf 'blijer' maken!

      Verwijderen
    2. Haha, die app is vast handig! Maar ik heb nog niet zo'n stoere telefoon als jij ;). App's zijn voor mij nog onontgonnen terrein...

      Superleuk om te horen dat je het bent gaan proberen! Hou even vol hè, dan komt het echt vanzelf in je systeem.
      Ik hoop dat het je gaat helpen meer tevreden te zijn.
      Groeten, Els

      Verwijderen
  4. Lastig gevoel en ik hoop dat je gauw de rust ervaart die je zo nodig hebt af en toe. Durf ook tijd te verspillen, want als je eventjes stil staat en om je heen kijkt, dan zie je opeens handige en spannende zijweggetjes die je niet ziet als je door het leven rent. Veel succes & heb plezier met datgene waar je op dat moment mee bezig bent! Lieefs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken het wel een beetje. Ik denk en wil ook vaak sneller dan handig is, al heb ik er ook wel wat rust in gevonden. Zo moet ik bijvoorbeeld eerst maar even afwachten hoe het verder gaat met mijn huidige contract voordat ik al voor 3 nieuwe opties ga. En de wereld, tsja, die wil ik ook graag 't liefst zo snel mogelijk helemaal zien. Probeer wel steeds meer te genieten van het nu. Hopelijk lukt dat jou ook!! Sporten is inderdaad heerlijk om het hoofd leeg te maken, erg fijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel herkenbaar! Ik heb altijd precies hetzelfde gevoel en ben enorm gefocust op wat ik wil met mijn leven en welke dingen ik nu nog MOET doen voor het te laat is. Ach ja, dan kom je wel ergens toch ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hihi, daar heb je wel een punt. Mensen die zo leven doen wel heel veel. Al heb ik soms het idee dat er best een gevaar op de loer ligt als je altijd maar zo door blijft stomen. Ik denk dat dat simpelweg onmogelijk is (helaas).

      Verwijderen