26.8.13

LIFE - 24, it has been fun

De dag waarop ik de magische leeftijd van 25 jaar zal bereiken komt steeds dichterbij. Nog twee nachtjes slapen. Hoog tijd voor een recap van het afgelopen jaar, lijkt me. Er is veel gebeurd. Vooral veel waarvan ik niet had verwacht dat het zou gebeuren.

 

Professioneel gebied

 

In augustus vorig jaar, vlak na mijn verjaardag, studeerde ik af. L.LM, eindelijk! Met een diploma International and European Law op zak ging ik op zoek naar een baan in de markering en communicatie. Huh? Ja. Al vrij aan het begin van mijn master wist ik dat dit het voor mij niet ging worden, rechten. Wonder boven wonder had ik binnen anderhalve maand een leuke baan. Vlakbij mijn huis, bij een internationale startup. Alhoewel de baan na een tijdje niet meer je-van-het was voor mij, was het een mooie start. Alles raakte in een stroomversnelling toen ik in maart werd gevraagd om naar het hoofdkantoor van dit bedrijf te verkassen. In Berlijn! Mijn lange-termijn plannen waren eigenlijk gericht op China, net als die van mijn vriend. Maar de baan die me werd aangeboden bood zoveel mogelijkheden. Meer verantwoordelijkheid, meer uitdaging en veel opties voor groei. Samen besloten we om er voor te gaan. Binnen een maand een verhuizing naar Berlijn regelen en daarbij gewoon full-time werken is best een uitdaging. Maar het is gelukt. Inmiddels zitten we fijn in ons eigen huis hier, hebben we het naar onze zin in de stad en zijn we blij met de beslissing die we hebben genomen. Aan het begin van het jaar had ik dit nooit verwacht. Ik was erg bang dat ik na mijn studie geen baan zou kunnen vinden. Hoorde allerlei rampverhalen om mij heen. Gelukkig heb ik een lot uit de loterij gevonden. Mijn droom om na mijn studie in het buitenland te gaan werken is deels verwezenlijkt!


Persoonlijk

 

Het afgelopen jaar was ook een jaar waarin ik veel lessen leerde. Ik zag in dat ik niet tot in den treuren werk op mezelf kan leggen. Dat er ook tijd nodig is om te ontspannen. Maar ook dat mijn vorm van ontspannen, boeken lezen, bloggen en sporten, net zo waardevol is voor mij als dat bijvoorbeeld uit eten of kletsen met vrienden dat is voor anderen. Het was een fijn jaar met mijn lief. We leerden elkaar nog een stukje beter kennen door de move naar Berlijn. Ik voelde hoe hij onvoorwaardelijk achter mij blijft staan, wat ik ook doe. Datzelfde heb ik bij hem. Ik ben trots dat hij in Berlijn een baan heeft aangenomen ver beneden zijn niveau, maar om bij te dragen aan het inkomen en om tenminste in deze stad, waar hij de taal niet spreekt, aan de slag te zijn. De band met mijn ouders is ook een stuk versterkt. Ze hebben zo meegeleefd, en veel geholpen met de verhuizing. Daar ben ik ze erg dankbaar voor. Zij gaven me daarnaast het beste en meest passende cadeau voor mijn afstuderen: een reis naar Istanbul voor mij en mijn vriend. Alles was in het geniep al geregeld en geboekt, zonder dat ik er iets van wist. Wat een verrassing! Wat een geweldige stad en reis ook. We hebben genoten.

Reizen

 

Iets minder bestemmingen aangedaan dan verwacht, maar dat had vooral te maken met de plotselinge verhuizing. Wanneer je zo in een nieuwe stad gaat wonen heb je ineens voldoende nieuwe dingen om te ontdekken. Dan is het wat mij betreft niet per se nodig om ook nog in dezelfde periode naar een ver oord te vertrekken voor vakantie. Istanbul was het hoogtepunt qua nieuwe ontdekkingen. Met mijn moeder maakte ik een reis naar Parijs. Voor het eerst waren we samen onderweg. We hebben in onze broek geplast van het lachen, lekker lopen tutten zonder mannen die daar te ongeduldig voor zijn en culinaire hoogstandjes geproefd. Dat was een hele ontspannende en fijne reis. Verder begin ik langzaam een Berlijn-expert te worden. Ook niets mis mee. Voor het volgende jaar hoop ik weer nieuwe bestemmingen aan te doen.

Dromen

 

Wat het komende jaar voor me in petto heeft? Ik heb geen idee. Met de ervaring van het afgelopen jaar op zak durf ik daar geen voorspellingen meer over te doen. Dromen zijn er genoeg. Zullen we dan toch in de nabije toekomst de stap wagen en naar China vertrekken? Gaan we naar een nieuwe Europese stad om daar te wonen en werken? Of blijven we nog in Berlijn om hier een toekomst op te bouwen? Ik heb geen idee. Wel wil ik het komende jaar een aantal dingen voor mezelf verwezenlijken. Zo wil ik graag mijn blog wat professioneler gaan bijhouden, wie weet een 'echt' eigen design laten ontwikkelen. Daarnaast wil ik hoe dan ook groeien in mijn werk. Maar ook graag een eigen bedrijfje beginnen samen met mijn vriend, omdat dat me zo uitdagend lijkt. Ik hoop ook dat dit het jaar gaat worden waarin ik het leven een beetje beter ga begrijpen. Niet zo loop te worstelen met hoe het aan te pakken, en meer kan genieten van wat ik doe. Echt leven, zonder al te veel zorgen.

Wie weet, ik kijk er in ieder geval erg naar uit. Ik ben klaar met vierentwintig, dit jaar is mooi geweest. Kom maar op 25!

23 opmerkingen:

  1. Wauw mooie terugblik! Alvast een geweldig nieuw levensjaar toegewenst met veel warmte, geluk, liefde én lekker bloggen, lieefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk om te lezen! Wat een bijzonder jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat leuk dat je in Berlijn woont, wow! leuk leven heb jij ;)

    xo Charlotte - aliceroxy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi om even stil te staan bij zo'n jaar. Klinkt als een heel bijzonder jaar. Alvast van harte gefeliciteerd en nog heel veel mooie jaren gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi om terug te kijken op het afgelopen jaar. Wat stoer dat je verhuist bent naar Berlijn voor je werk. Ik hoop dat het een opstapje is naar China, want ik begrijp dat daar jullie hart nog meer ligt. Leuk dat je komend jaar ook meer met je blog aan de slag gaat, ik blijf je avonturen volgen! Alvast gefeliciteerd, op naar een nieuw topjaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ik hoop inderdaad ook op een opstapje naar China maar wie weet, van alles kan gebeuren in een jaar :)

      Verwijderen
  6. Wauw leuk om te lezen en goed om er even bij stil te staan! En alvast gefeliciteerd!! x

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi om zo terug te kijken. En mooi voorbeeld dat jij je droom laat waarkomen door gewoon een goede baan te vinden ih buitenland! Mooi voorbeeld voor mij straks :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop ook dat jij straks snel op een leuke plek terecht komt! Maar ik ga er vanuit dat je ons daarvan op de hoogte gaat houden via je blog?! ;)

      Verwijderen
  8. Hele mooie terugblik op het afgelopen jaar. Leuk om te lezen!
    En ik vind het gaaf dat je de stap hebt genomen om naar Berlijn te verhuizen.
    Ik wens je het komende jaar ook veel goeds toe (en natuurlijk al die jaren erna ;) ), komt vast goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een bijzonder jaar zeg! Leuk geschreven en fijn om te lezen dus. Heel veel goeds voor komend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik volg je blog pas sinds kort, dus vind het leuk om dit overzicht te lezen. Supertof dat je in het buitenland bent gaan werken! Ook echt nog een droom van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik vind het goed dat je je dromen al zo volgt. Op naar China! En alvast gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor alle felicitaties en gelukswensen :) op naar een volgend tof jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mooi altijd om te lezen, zo'n terugblik. En alvast gefeliciteerd natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. mooi jaar toch?! gefeliciteerd dan :D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie terugblik, leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie terugblik! Een heel fijn nieuw levensjaar toegewenst!

    Love,

    Rowan

    Personal Style Blog www.redreidinghood.com
    Ps: Don’t you forgot to check out my new ’What’s in the bag’ vlog? I’d love to hear what you think about it!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een mooie blog!! En volgens mij ben je dan vandaag echt 25 geworden :D Van harte meid! Dat het maar net zo'n mooi jaar mag worden als dit jaar!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Jeetje, wat een jaar! Zoveel nieuwe dingen, heel gaaf. En Berlijn bevalt nu dus wel helemaal? Zo fijn! Nog gefeliciteerd met je verjaardag :D (Blijft je blognaam dan wel hetzelfde? Dat vroeg ik me al vaker af hihi)

    BeantwoordenVerwijderen