30.8.13

LIFE - Carriere en Collega's

Het bedrijf waar ik werk in Berlijn, staat hier onder Duitsers bekend als een top werkgever. Een creatief, jong bedrijf met vrouwen aan de top. Een kantoor dat veel weg heeft van een gezellige, ietwat kneuterige, campus. Ambitieuze collega's werken er om het hardst om het merk goed op de markt te zetten.

Bron




Eerlijk is eerlijk, ik heb veel trekjes van een concurrentie-dier. Altijd al gehad. Ik geloof dat het me soms voorbij stoomde op de werkvloer. Het is best benauwend, om altijd te denken dat je in concurrentie bent met iedere collega. Zeker als dat er bijna 150 zijn. Ik ben mezelf tegengekomen. Het lampje is gaan branden. Heb de les geleerd dat je met een hecht team veel beter resultaat kunt bereiken, veel fijner werkt dan wanneer je in je eentje de zogenaamde top wilt bereiken.


In mijn huidige werk kwam ik mezelf vooral tegen, omdat het zo overduidelijk is dat je voor een sterk team mensen nodig hebt met verschillende skills, je kunt niet alles alleen. Alhoewel ik gevoel voor design heb, ben ik geen grafisch ontwerper. Alhoewel ik social media leuk vind, ik ben geen expert. Dan ben ik ook nog eens niet de salestijger die zo belangrijk is voor de kleine Nederlandse tak van het bedrijf.

Toen ik een tijd terug tijdens de jaarlijkse bedrijfsdag presentaties van collega's bijwoonde, ging er een knopje om. Heerlijk als dat zo bewust gaat. Echt een gevalletje 'ik stond er bij en keek er naar'. Twee Duitse developers en een grafisch ontwerper bespraken een project waar ze de afgelopen maanden mee bezig waren geweest. Zo kundig en vol passie. Als extra sentimentele noot kan ik toevoegen dat op dat moment door mijn hoofd schoot dat we met ons kleine Nederlandse team (3 mensen) toch maar mooi allemaal producties hebben neergezet die niet hadden kunnen bestaan als we niet allemaal onze eigen kwaliteiten hadden gehad. Optimistische doorzetters die we er zijn.

Al die stukken over de concurrentiemaatschappij. Over snel carriere. Haat en nijd tussen collega's, en eeuwige bewijsdrang tegenover je 'hogeren'. Volgens mij missen die iets. Volgens mij is het veel belangrijker om je als individu te ontwikkelen op zo'n manier dat je in een team goed kunt werken. Want laten we eerlijk wezen, hoe makkelijk floept er uit in een sollicitatiegesprek dat je 'een echte teamplayer' bent. Terwijl je eigenlijk zelf kosten wat het kost zo snel mogelijk de top wilt bereiken (ook ik heb me hier schuldig aan gemaakt) of samenwerken helemaal niet leuk vindt?

Nu geloof ik dat ik beter weet. Een teamplayer ben je niet altijd direct. Nu voel ik me blij dat ik in zo'n getalenteerd team kan werken. De kwaliteiten van mijn collega's benadruk ik tegenover leidinggevenden, zie ik zelf iedere dag. Voor het eerst voel ik me werkelijk onderdeel van een team.

Hoe je dat voor elkaar krijgt? Door de krachten van anderen te waarderen. Door binnen het team uit te vogelen hoe jullie elkaar aan kunnen vullen en samen ten strijden kunnen trekken om je tak van het bedrijf sterk te maken. Maar ook door je echt te realiseren dat, hoe knap en slim je ook bent, je niet alles zelf kunt. Volgens mij geldt dit ook wanneer je bijvoorbeeld een eigen bedrijf hebt. Je kunt niet alles zelf. Het maakt je juist een sterke ondernemer, of een sterke werknemer/manager/noem maar op, als je mensen om je heen hebt waar je het beste uit kunt halen, en die het beste uit jou halen.

Amen. Volgens mij is dit het eerste stuk op mijn blog dat zo werk gericht is. Stiekem is ondernemen best een passie van me, en probeer ik veel lessen uit mijn huidige werk in me op te slaan, om zo later zelf wat mee te gaan doen. Vind je het leuk om dit soort stukken te lezen?

9 opmerkingen:

  1. aah en passie straal je hier ook uit. Zeker interessant

    BeantwoordenVerwijderen
  2. superpost! ik heb dit ook pas ingezien toen ik op erasmus was in amsterdam, en we bij zo wat elk vak in groep moesten samenwerken aan een project.. leuk om te lezen! :D
    xo Charlotte - aliceroxy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja! Echt heel leuk! En volgens mij "spot on" wat heel veel van ons 20/30-ers momenteel bezighoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat een mooi stukje! Heel leuk om te lezen, je komt echt enthousiast en leuk over en je hebt helemaal gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "...gemaakt) of samenwerken helemaal niet leuk vind?" Vindt schrijf je met dt in deze zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi geschreven! Ja, erg leuk om vaker over te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen