23.8.13

RECEPT - Left-over Currysoep

Als drukke jonge vrouw schiet het er nog weleens bij in om heel uitgekiend boodschappen te doen, of precies uit te komen met al mijn restjes groente aan het einde van de week. Als oplossing verzin ik vaak zelf een left-over recept met die laatste beetjes groente. Verrassend lekker vaak, ook al lijkt de combi soms vreemd.



Deze currysoep is vegetarisch en mager (tenzij je besluit erg veel kokos er in te verwerken). Hij valt licht op de maag.



Ingredienten


- Left-over groenten die ik gebruikte ui, wortel, courgette, tomaten, aardappels (paprika, bleekselderij, mais etc lijkt me ook lekker in deze soep)
- Groentebouillon
- Kokosblok (bij de toko sowieso te vinden)
- Cayennepeper
- Djintan
- Ketoembar
- Currypoeder (goede, sterke)
- Tomatenpuree
- Kardemom
- 1 liter water


Hoe maak je die soep dan?

Snij een ui, snipper die in de pan en bak glazig. Giet vervolgens 1 liter kokend water er bij, en voeg voldoende bouillon toe.

Snij alle groenten, maar doe dit niet al te fijn. Voeg als eerste aardappels, wortelen en andere lang kokende groenten toe. Begin met het toevoegen van alle kruiden. Relatief veel currypoeder, en kardemom. Dit geeft de soep een lekker uitgesproken smaak. Voeg ook de tomatenpuree toe.

Na ongeveer zeven minuten koken voeg je de gesneden courgette toe en andere kort-kokende groenten. Snij een stuk van het kokosblok af (minder dan een kwart is voldoende). Geen kokosblok kunnen vinden? Ook kokosrasp geeft een redelijk sterke smaak af in deze soep, maar het kokosblok maakt het geheel iets romiger.



Tenslotte, na ongeveer 15 minuten koken voeg je de tomaten in blokjes toe. Verwarm het geheel nog even, en zet de soep af. Zo behouden de tomaten hun stevigheid, dat geeft een lekkere textuur in de soep.

Mocht je de soep toch graag iets romiger en frisser, maar niet vetter, willen, voeg dan vlak voor het afzetten wat magere yoghurt toe. Daarnaast pureerde ik de soep niet, omdat ik van een 'boerensoep' hou, maar uiteraard kan je dit perfect doen met deze soep. Pureer niet de tomaten mee, is mijn advies. Gooi die er op het laatste heel bij.

Tadaa!

Eet smakelijk :)

10 opmerkingen:

  1. Ziet er erg lekker uit, en een toffe manier om je koelkast op te ruimen. Voor het opruimen van de koelkast bij ons thuis hebben we 5 cavia's :P. Maar even serieus, ik ga het recept zeker onthouden én een keer uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind zelfgemaakte soep zooooveel lekkerder dan uit zo'n suf blik. Misschien deze (of een variant) ook maar eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ook! Vind het echt onvergelijkbaar. En soep is ook zo heerlijk snel klaar en simpel te maken. Op dit moment zit ik echt in een elke-dag-soep fase haha.

      Verwijderen
  3. Lijkt me heerlijk! Ook ik ben dol op soepjes, en het is ook zo makkelijk te maken. En bijna van álles!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk gedaan en het ziet er super uit! Fijne tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lijkt me heerlijk! Ik ga het eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. mm indisch kan er bij mij altijd in :)
    leuk receptje!

    xo Charlotte - aliceroxy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dit soepje nog nooit gegeten, misschien maar eens een keer proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. It looks delicious and healthy :)

    Do you want to follow each other, let me know?!

    http://danadimitras.blogspot.it/

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh ziet er delisch uit! Im loving me some curry!

    BeantwoordenVerwijderen