23.9.13

LEVEN - Alcohol-blues

Stoppen met drinken. Dat ga ik doen. Na jaren met avondjes uit waar ik vaak net dat beetje te veel dronk, en de volgende dag wakker werd met een bonzend hoofd en droge mond, na feestjes waar ik de volgende dag niet meer van weet hoe ik nou thuis ben gekomen, is het nu wel klaar. Wat is dit toch een gek soort sociaal ritueel, dat alcohol drinken.

De afgelopen drie weken dronk ik geen druppel. Totdat ik afgelopen zaterdag naar een sociale gelegenheid ging. Het eerste wat ik in de bar deed, was een biertje bestellen. Dat bleef niet bij eentje. Want wat is het toch gezellig, zo'n roes is bovendien echt wel geestverruimend! Zondag had ik spijt. Diepe, diepe spijt. De drie weken van niet-drinken hadden er in geresulteerd dat mijn lichaam zich extra aangevallen voelde. Half-dood lag ik op de bank. Dit nooit meer. Ik heb het zo vaak gedacht. Nu is het genoeg, alcohol is toch eigenlijk gewoon gif. Maar telkens blijf ik toch toegeven.



Dit keer wil ik wel de strijd met mijzelf als sociale drinker aan gaan. Geen absolute geheelonthouding. Zeer zelden wat drinken, het iets super speciaals maken. Niet omdat het past bij de situatie. Of omdat ik als ietwat verlegen meisje na wat drankjes beter uit de verf lijk te komen. Ook niet omdat het zo 'gezellig' is om samen met vrienden of familie het glas te heffen.

Ik las weer eens over de gevolgen van alcohol voor je lichaam. Ik kan je vertellen, dat maakt je niet blij. Zeker bij vrouwen resulteert regelmatig alcoholgebruik in verhoogd risico op kanker en andere ziektes, een veel roder gezicht, minder concentratievermogen en toename van vetrolletjes.  Bah. Ook las ik over wat het voor je lichaam doet om te stoppen met alcohol drinken. Dat lijkt wel een walhalla. Precies het tegenovergestelde van wat hierboven als nadelen staat (ok, behalve dan dat je niet in de min gaat wat betreft een risico op kanker, helaas).

Dus wat nu? Ik ga het doen. Ik ga stoppen met alcohol drinken voor het sociale effect. Plus als ik wat drink, matig ik het extra. Af en toe 1 glas kan geen kwaad. Dan wel een klein biertje bestellen hier in Berlijn. Ik ben erg benieuwd of ik het verschil ga merken aan mijn lichaam. Ik hoop het. Vooral hoop ik te leren dat je ook zonder alcohol een leuk leven kunt hebben, dat dat helemaal niet 'zielig' of 'saai' is, dat het ook niet is omdat ik zwanger ben. Maar omdat ik er voor kies om dit relatief giftige goedje niet meer in mijn lichaam te gieten.

Dan is er nog wel een klein praktisch probleem. Wat drink ik ter vervanging? Thee en koffie, nee, dat vind ik niet zo geslaagd in de avond. Frisdrank met al die suiker? Daar ben ik gelukkig al langer vanaf. Water? Meh. Is dit een business idee? Een drankje dat gezond is, wat je ter vervanging van bier/wijn/cocktails kunt drinken. Wel vreemd dat zoiets niet lijkt te bestaan. Want malt bier, gatsie. Maar goed.

Wil jij jezelf ook overtuigen? Lees dan dit , dit en dit artikel. Ik ben benieuwd hoe je je daarna voelt. Laat het me weten!

20 opmerkingen:

  1. Wat een goed voornemen! Ikzelf denk ook regelmatig; ik drink nooit meer... Maar bij sociale gelegenheden ben ik dat toch ineens vergeten. Ik ga er ook eens over nadenken om hier iets mee te doen. Succes in ieder geval en hou ons op de hoogte! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed van je zeg. Ik heb vaak gewoon geen zin in alcohol en bestel dan een alcoholvrije cocktail of water.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan bevestigen dat je het zonder alcohol ook leuk kan hebben, haha. Het etiket "saai" is alleen soms wel echt heel vervelend inderdaad. Veel mensen schijnen het toch niet te (willen) snappen. Ik drink zelf namelijk zo goed als nooit. Alleen kies ik persoonlijk dan wel weer te vaak voor frisdrank met al die suiker... Vriendinnetje van me gaat meestal voor appelsap, misschien is dat wel een goede vervanger?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik heb de mazzel dat ik bier en wijn niet lekker vind en ook niet de drang voel mijn best te doen om het lekker te gaan vinden. Dus, dat scheelt weer. Goed van je dat je het ook gaat proberen. Ik moet zeggen, leven zonder katers bevalt goed :).

    Blijven inderdaad wel al die avonden over dat het '10 bier en 1 thee/icetea/water' is. Ach, je vrienden wennen er vanzelf aan en tegen de grapjes moet je maar kunnen. Nu ik ook mijn suikerinname probeer te beperken loop ik echter net als jij tegen het probleem aan van 'de hele avond water is ook zo saai'. Vruchtensappen zijn misschien iets beter dan frisdranken, maar alsnog vol suiker. Wat ik superlekker vind is spa rood met sinaasappelsap! Moet je wel twee consumpties in 1 keer bestellen, maar is wel echt lekker, fris en qua gezondheid een mooie middenweg misschien? Je doet er best lang mee ook.
    Mocht je zelf nog dingen uitvinden, laat het weten! Ik zit er ook nog altijd mee...

    Els

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben ervan overtuigd dat alcohol niet slecht voor je is, zolang je het met mate drinkt. Ik weet zelf heel goed waar ik moet stopen en ben eigenlijk nog bijna niet dronken geweest in mijn 22 jaar. Ik vind een wijntje bij een lekker dinner heerlijk en een biertje als het ontzettend heet is. Maar ik heb het absoluut niet nodig, daarom drink ik het nu af en toe. Goed van je dat je helemaal stopt maar ik vind het voor mijzelf niet perse nodig. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goede!
    Ik zelf drink nog wel af en toe, maar niet heel vaak.
    Mijn vriend is afgelopen jaar in december gestopt met drinken en houdt het dus al bijna een jaar vol. Hij heeft ook hetzelfde 'probleem'; wat drink je in plaats van? Hij drinkt soms appelsap, maar vaker cola. Ook niet goed, maar stukken beter voor hem dan alcohol.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb dezelfde stap een paar weken terug genomen. Bij mij kwam het vooral door het starten met sporten en de wetenschap dat mijn vetrolletjes er vooral zijn gekomen door de drank. Sporten en daarbij alcohol blijven nuttigen is dan ook een combinatie die in mijn ogen, en voor mijn doel en lijf, niet klopt. Ik ben niet geheel gestopt. Dat is ook praktisch onmogelijk met mijn levensstijl (vaak met vrienden uit en veel concerten) en de mensen om me heen. Maar het matigen, thuis veel minder, minder de kroeg in (geldbesparing!) en minder uitgaan doet me veel goed. Ik zit rustiger in mijn vel, als ik een wijntje of biertje drink geniet ik er oprecht van en is het niet 'effe snel naar binnen', en de katers zijn weg. Natuurlijk zit er soms nog wel een dag/avond bij dat ik los mag van mezelf, maar waar dit eerst drie, vier keer per week voorkwam is dat nu hoogstens 1x en vaak sla ik die zelfs nog over.
    Het enige probleem is inderdaad de vervanging. Ik heb een hekel aan dranken met prik en frisdranken in allersoorten. Ranja schenken ze helaas niet in cafe's en dus ga ik maar (hoe saai) aan het water of appelsap.. In Boedapest hadden ze overal zelfgemaakte limonade, misschien iets te zoet maar een heerlijke vervanger voor bier/wijn/frisdrank. Deze maak ik nu thuis ook regelmatig maar kan je wat lastig meenemen de kroeg in ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heb er ook aan zitten denken ja, maar gezien ik vanaf vandaag niet meer rook lijkt me dat geen goed combinatieplan. Maar inderdaad, die vreselijke katers, ugh. En ze worden ook alleen maar erger! En eigenlijk is dronken zijn best wel leuk maar daarna pff, dat heb ik er niet zo voor over. Twee wijntjes kan ook gewoon leuk zijn. Maar goed, ik zit vaak tussen de mannen en die drinken bier alsof het water is. Knap van je hoor! Ben wel een poosje gestopt en ik vond malt bier eigenlijk wel te doen. Er is ook alcoholvrije wijn, de witte van de AH is super lekker! Enneh, wat je als vervanging moet drinken...tja. Appelsap? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Succes! Ik drink eigenlijk nooit alcohol en dat bevalt me goed. Ik mis er niets aan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo herkenbaar dit. Denk ook vaak, voortaan drink ik maar maximaal 2 wijntjes. Maar als ik dan eenmaal bezig ben, smaakt het me zo goed dat ik de volgende dag ook weer spijt heb ;).
    Ik probeer wel te minderen. En daarnaast is het wat mij betreft ook niet helemaal voor het sociale aspect, want als ik geen zin in alcohol heb, dan drink ik het ook niet.
    Ik drink ter vervanging toch wel een glaasje cola en dan stap ik over op water. Behoorlijk saai dus haha. Maar het lekkerste alternatief.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb jaren geen alcohol gedronken, omdat dat niet kon met de medicatie die ik gebruikte. Nu heb ik de medicatie niet meer, maar ik ben het niet 'gewend' om alcohol te drinken. Ik lust wel wat, maar niet heel veel. Ik mis het ook helemaal niet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik drink al een tijdje bijna geen alcohol meer. Zelfs op vakantie was ik zeer matig met dit "gif". Ik heb er, om wat voor reden dan ook, eigenlijk geen behoefte meer aan. Helaas drink ik dan wel weer veel cola light en is dat misschien nog wel een groter gif. Een leuk, gezellig, alcoholvrij vrouwendrankje voor het uitgaanscircuit zou ik nog wel heel erg plezierig vinden! Kunnen we niet iets leuks verzinnen? :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Succes, you can do it! Ik drink sowieso nooit zo veel eigenlijk. X Anne

    www.fashionanna.com

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heb dit weekend een heel vergelijkbaar verhaal gehad. Goed initiatief van je en ik snap je helemaal wat betreft alternatief drankje! Ik denk smoothies, fruitsapjes enz

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi voornemen! Good luck!
    En dan nu lekker verder kijken op de kaart/bord; het zal je verbazen hoeveel ander lekkers er te drinken is. Gewoon even creatief denken en goed kijken! (en kijken waar je naar binnen stapt :) niet iedereen doet aan de saaie standaard kaarten met fris, wijs en bier...er is meer! Goed zoeken!) Maar om een suggestie te doen --> Ik bestel nog wel eens water met bubbels (om maar gewoon geen merk te noemen, want daar gaat het niet om) met een citroentje erin. Lekker fris! En minder saai dan water. (en het staat best leuk...zo'n schijfje citroen in je glas bubbelwater..feestelijk of zo :)) Enjoy de komende avondjes proosten en feesten zonder alcohol!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Succes ermee! Ik heb tijdens mijn studententijd ook behoorlijk gezopen (drinken kun je het niet meer noemen nee), maar toch wil ik niet geheelonthouder worden. Ik heb er gelukkig een prima relatie mee nu en drink af en toe een wijntje of biertje. Soms gaan er weken voorbij dat ik niks drink en dan een weekend weer twee dagen wel, maar die katers heb ik gelukkig niet meer. Ik vind een glaasje af en toe ook gewoon lekker en ben ervan overtuigd dat als je dingen met mate doet het nooit super slecht voor je kan zijn. Haha en het "vervang-drankje" is een lastige ja. Misschien alcoholvrij bier? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Succes :) Ik drink vanaf ongeveer mijn 19e niet meer. Het scheelt heeel veel geld haha =)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben nu 17 en drink niet; ik heb er eigenlijk geen behoefte aan, het is duur en als ik mijn gezondheid toch ga schaden doe ik dat liever met taart en chocola. Op feestjes vind ik het geen probleem als anderen heel dronken zijn, maar het is wel fijn dat ik een paar vrienden heb die ook nuchter blijven, omdat ze moslim zijn of gewoon niet van drank houden. Het vervangdrankje is wel onhandig; op huisfeestjes drink ik dan maar de frisdrank die is bedoeld om te mixen maar lekker is dat ook niet en water is inderdaad saai! Ik ben wel benieuwd wat ik volgend jaar ga doen als ik studeer, ik hoor van zo veel mensen dat ze spontaan bier zijn gaan drinken maar dat was niet echt mijn bedoeling :)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik drink 's avonds alleen maar thee. Maar als ik ergens ben vind ik dat ook wat minder geslaagd. Dan drink ik af en toe een wijntje en een glas water. Heel af en toe, want rode wijn schijnt best gezond te zijn, haha. En ik hou het dan toch meestal bij 1 of 2. Moet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen