25.9.13

LEVEN - Dagelijkse rituelen

Elke dag is anders. Dat is natuurlijk zo, maar elke dag kent ook weer dezelfde dagelijkse rituelen en routines. Als er daar bij mij eentje van uitvalt, kan het mijn hele dag, vooral humeur, in de war schoppen. Mijn belangrijkste routines, of eigenlijk noem ik ze liever rituelen, zijn van groot belang voor mijn gemoedstoestand.



Op dit moment is het bijvoorbeeld zo dat ik wakker moet worden voor de wekker. Anders heb ik gegarandeerd een hoofd vol wolken het eerste uur van mijn dag. Meestal gaat dit goed. Vervolgens zet ik mijn overnight oats uit de keuken, en ga ik een half uur bloggen. Van levensbelang dit. Anders ga ik naar kantoor met een gevoel dat er iets nog niet helemaal af is. Na het bloggen dan ontbijten en andere blogs lezen. Douchen, aankleden, op naar werk. Deze ochtendrituelen maken of kraken mijn dag.



Op kantoor zijn er een stuk minder routines. Voornamelijk vanwege de dagelijkse drukte. Iedere dag is anders, er is eenvoudigweg teveel werk om hier een duidelijke routine in aan te brengen. Maar wat er wel in zit: tussen 10 en 11 haal ik samen met mijn collega een grote kop koffie. Mijn enige koffie van de hele dag, maar van levensbelang. Om 1 uur gaan we even lunchen, wat sowieso betekent dat we de deur uit gaan. Een blokje om. Een moment om adem te halen. Op dagen dat ik dit oversla, kan ik helemaal uit mijn doen raken. Niet fijn. Je hebt even een rustmoment nodig op die hectische dagen.

Mijn avonden zijn flexibeler wat betreft routines, maar vrijwel zeker moet er het volgende in zitten: ik heb een uurtje op de bank nodig voor het slapen gaan. Of met een boek of tijdschrift, of met een serie. Om even tot rust te komen. Daarnaast sport ik minimaal om de dag. Als ik dat niet doe, gaat dat ten koste van mijn humeur.

Mijn rituelen zijn belangrijk voor me, omdat ze allemaal in enige vorm een moment voor mijzelf betekenen. Ik kan tot rust komen. Heb de zekerheid ook dat ze voorbij zullen komen, op dagen waarop al het andere super hectisch is. Ze geven me tijd om zaken op een rij te zetten en mezelf op te laden, ook al zijn het niet allemaal rustmomenten in de traditionele zin.

Een hele tijd terug las ik het boek van Twyla Tharp, the Creative Habit. Het leerde me dat juist dit soort rituelen en routines er voor zorgen dat je je hoofd de vrijheid geeft om creatief na te denken. Creativiteit komt niet door stil te zitten, maar door dingen te ondernemen. Door routine in te bouwen in je drukke dagen, en jezelf als het ware te trainen om creatief te zijn. Zo werkt dat zeker voor mijn blog. Mijn ochtendjes schrijven zijn essentieel. Of ik nu wel of geen zin heb, ik doe het. Mensen, dat werkt. Echt. Het boek kun je hier bestellen. Ik zou het zeker lezen als ik jou was, het is een verrijking.

Heb jij ook dagelijkse routines waar je niet zonder kan? Of vind je routines juist overbodig?

15 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen! Ik lees regelmatig 's ochtends ook andere blogs, en dat vind ik heerlijk! Ook kijk ik 's avonds tv om tot rust te komen. Goed dat je zoveel sport! Ik zal dat niet kunnen zo vaak! Ik vind routines niet overbodig, maar juist erg fijn en rustgevend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Nu heb ik er over nadenk heb ik inderdaad ook dat soort rituelen. 's Ochtends blogs lezen met een kop groene thee, 's avonds om 20:00 douchen... Ik vind routines niet overbodig hoor! Ze geven een stukje rust :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Anne, wat heb je een mooie en eerlijke blog! Leuk dat die van mij vanmorgen onderdeel mocht zijn van je ochtendritueel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik doe dingen niet per se op vaste tijdstippen, maar heb wel m'n dagelijkse rituelen die ik fijn vind. Het geeft me inderdaad ook even een moment voor mezelf, waardoor ik tot rust kan komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen. Ik heb sochtends ook een vast ritueel. Hoe vroeg het ook is. Ik moet echt de tijd nemen. Anders word ik kribbig en chagrijnig haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat goed! Toen ik werkte had ik ook routines; nu mis ik die een beetje. Maar dat komt vanzelf wel weer :) Lijkt me heerlijk om weer een leuke drukke baan te hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb rituelen, maar ik wijk er de laatste tijd veel vanaf. Mijn werk is ook erg afwisselend, waardoor routines wat moeilijker is. Ik vind routines erg prettig, geven idd een stukje rust!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel herkenbaar. Zo is het voor mij van belang om vrijwel elke dag te bloggen, dit dwingt mij om even na te denken over de dag en stimuleert overduidelijk mijn creativiteit. En juist door de routine lukt het mij ook om het vol te houden als ik er even geen zin in heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hmm, ik ben daar juist heel erg chaotisch in, het enige ├ęchte vaste ritueel dat ik heb is om s'avonds voor het slapen gaan een gedicht te schrijven en een stukje te lezen. Voor de rest eigenlijk vrij weinig, iedere dag is ook heel erg anders voor mijn gevoel, ander rooster op school, wel naar school/niet naar school, naar stage enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Erg leuk om te lezen. Ik heb ook mijn vaste rituelen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Rituelen zijn voor mij ook echt belangrijk. Als ik 's ochtends niet rustig even al mijn dingetjes kan doen heeft dat geen goede gevolgen voor de rest van de dag, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Op dit moment heb ik vrijwel geen routine in mijn dagelijkse leven: ik ben op zoek naar een job en heb daarom vrijwel niks door de hele dag thuis te zitten niksen. Daardoor is mijn eetpatroon verstoord, mijn ochtendrituelen, mijn slaappatroon. Alles is een beetje een boeltje geworden, haha. Ik denk dat ik toch wel blij ga zijn als ik een deel van mijn rituelen terug kan vinden en weer nieuwe rituelen kan invoeren zodra ik een job heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Had ik sochtends maar tijd om lekker te bloggen etc! Maar nee, kwart over 6 opstaan en dan 7 uur de deur uit racen. Helaas.. Leuk om te lezen verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk! Denk dat iedereen wel zo z'n rituelen heeft. Ik ook, en als ik ervan afwijk dan ben ik sagerijnig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leuk om te lezen. Door de weeks neem ik eigenlijk weinig tijd tussen opstaan en bij de trein komen. In het weekend vind ik langzaam opstarten daardoor heerlijk. 's Avonds vind ik het ook fijn om even iets te lezen of te kijken om tot rust te komen. Met een flinke pot erbij dan. Goed dat je om de dag sport. Prima ritme, knap van je!

    BeantwoordenVerwijderen