18.9.13

LEVEN - Wat is rijkdom?

Rijkdom. Wat is dat eigenlijk? Volgens mij ben ik niet de enige van mijn generatie die er langzaam achterkomt dat het niet in bepaalde bedragen geld zit. Het zit hem in vrijheid.

Mijn oudtante zei vroeger altijd: geld maakt alleen gelukkig als je het niet hebt. Ik geloof dat dit een waarheid als een huis is. Sommige mensen in mijn familie zijn schathemeltjerijk. Anderen hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Ik zie duidelijk dat de mensen die alles lijken te hebben, niet het gelukkigste zijn. Met hun beide benen van de grond los zijn geraakt. Maar ook dat de armere mensen het niet makkelijk hebben. Ergens daar tussenin lijkt mij een moment waarop je precies genoeg hebt om gelukkig mee te zijn. Een studie van Princeton wees uit dat dat klopt. Als je rond de 56.000 euro per jaar verdient, schijn je het gelukkigste zijn dat geld je kan maken. Nou, dat is fijn om te weten. Lekker meetbaar ook.

Bron



Back to reality. Want geld, waarom heb je dat ook alweer nodig? Om te kunnen reizen? Een huis te kopen en fijn settelen? Een eigen bibliotheek aan boeken aan te schaffen? Ik koop het liefste vrijheid

Laatst las ik een artikel in een Duits tijdschrift. Er stond iets dat me aansprak. The New Wealth.
Leven gericht op vrijheid, mobiliteit en het vinden van de tijd om te doen wat je wilt. Daar rijk door worden. Dat klinkt geweldig, wat een luxe. Dat is inderdaad waar ik naar op zoek ben. Niet geld eindeloos verzamelen. Maar een leven gericht op het creëren van optimale bewegingsvrijheid. Kunnen doen wat ik leuk vind. Er een jaar tussenuit kunnen gaan om te genieten van de wereld. Tegelijkertijd realiseer ik me dat ook de New Wealth niet voor iedereen is weggelegd. Maar dromen mag, toch?

Een zeker persoon in mijn leven heeft Heel Veel Geld. Vind dat heel belangrijk. Terwijl ik dat niet begrijp. Want ondanks al die Dagobert Duck taferelen is hij niet vrij. Dat is juist het enige waarvoor ik geld nuttig acht. Daarom begrijpen wij elkaar vaak niet. Is het een generatiekloof, of gewoon een verschil in persoonlijkheid? Ik weet het niet. Mij geeft het in ieder geval veel rust om mezelf te realiseren: ik wil graag streven naar New Wealth. Een vrij beroep uitoefenen. De wereld over reizen. Los zijn van onnodige verplichtingen. Stiekem ook een beetje met rust gelaten worden soms. Mijn rijkdom komt uit vrijheid, mede mogelijk gemaakt door een beetje geld.

Zie jij wat in de New Wealth?

11 opmerkingen:

  1. Weer prachtig geschreven Anne. Ik hou van mijmeringen. :)

    Ik heb een haat/liefde verhouding met geld.
    Sowieso ben ik erg trots dat ik mijn eigen boontjes dop, dat heb ik altijd gedaan. Ik word heel kriebelig van mensen die alles krijgen van hun ouders, zelfs nog op latere leeftijd. Hoe trots kan je zijn op een reis, huis, camera, whatever als je alles krijgt?

    Geld is onmisbaar, maar hoe belangrijk is het? Ik heb graag veel geld om de dingen te doen waar ik van droom...Vooral reisjes. Daar zet ik dan ook alles voor opzij. Mocht ik een prijs winnen dan gaat dat naar een wereldreis en niet naar materieel spul. Ik ben alleen geneigd te sparen als het voor iets is dat ik voor ogen heb. Maar ik durf best te zeggen dat ik het welbekende 'gat in mijn hand' heb. Ik iets te vaak wil genieten in plaats van denken aan een buffer. Als ik iets over hou aan het einde van de maand maak ik er het liefst een reisje van. Ik zit minstens twee keer per week op ryanair te neuzen. En oke, dat nieuwe jurkje is ook mooi meegenomen. Dus wat dat betreft maakt het me wel gelukkig.

    Máar: heb ik het niet, dan red ik het ook prima. Ik sta nooit rood. Ik wil kunnen leven, kunnen genieten, kunnen reizen en iets aan mijn sociale leven kunnen besteden. De plekken waar geld niet bestaat vond ik de mooiste plaatsen ter wereld.

    Het blijft altijd een ding, geld. Dat New Wealth is wel waar ik ook naar op zoek ben, daarom ben ik mijn eigen bedrijf gestart en probeer ik middels mijn passie voor reizen dat ook echt te kunnen doen. Lastig, spannend, maar dat alleen al maakt me gelukkig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wauw Laura, bedankt voor deze mooie comment :) Het blijft best lastig he, die relatie met geld. En dat vaak bijkomende gat in je hand. Maar inderdaad, zolang je ook zonder kunt, is het volgens mij nog 'gezond' :). Wat knap dat je je eigen bedrijf bent gestart, daar is echt lef voor nodig.

      Verwijderen
    2. Ik filosofeer graag met je mee :). Ja, ach, wat is lef...Jij zit in Berlijn, dat is ook lef! Ik doe eerst en dan denk ik pas na. Niet altijd even handig, maar ik had nu wel de 'kans'. Ik had een topfunctie, maar dit was niet mijn passie. Door omstandigheden zat ik even thuis (mam) en zo geschiedde...Nog wel enorm spannend. Zolang ik mijn reisjes kan maken en geen geldzorgen heb die echt relevant zijn, ben ik gelukkig!

      Verwijderen
    3. Goh, wat fijn om te zien dat ik twee keer met het woord 'gelukkig' eindig. Dat is tot voor kort geleden wel eens heel anders geweest.

      Verwijderen
  2. Het is een beetje de 'werk om te leven of leef om te werken'-instelling. Dat is iets wat bij heel veel mensen verschilt en dat is een beetje hetzelfde of je heel veel geld wilt hebben om het hebben van geld, of juist om daar een vrij en bijzonder leven mee te kunnen leven.
    Ikzelf werk eigenlijk om te leven (alhoewel ik zo'n leuke baan heb dat het ook gemakkelijk andersom genoemd kan worden) en zie dan ook zeker wat in het New Wealth idee. Ik ben in staat heel veel op te geven om mijn leven zo leuk mogelijk te maken, als ik daarmee geld kan verdienen is dat mooi meegenomen, maar moet ik het dan met wat minder doen ben ik alsnog heel rijk. Maar dan qua geestelijke uitdaging en juist dat wat ik per dag doe, om daar gelukkig mee te zijn.. Dat is het beste wat ik kan wensen.

    Nu ik dit zo teruglees, besef ik dat mijn insteek wellicht wel iets anders is dan wat jij bedoelt.. Maar het basisidee is volgens mij vooral om erachter te komen wat het belangrijkste is in het leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is nou precies hoe ik er ook over denk! Ik had hier laatst nog een gesprek over met mijn moeder, en die generatie is meer van het sparen en sparen 'voor later', maar wat heb je er nou uiteindelijk aan? Natuurlijk moet je voor de belangrijke dingen wel geld achter de hand hebben, maar geld maakt inderdaad niet gelukkig :)
    (En ik zie dat je in Berlijn woont haha, wat grappig! Nou snap ik wel waarom je me die stad aanraadde ;) Daar ga ik ook zeker heen!)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie blog! Ik woon nog thuis en dan kijk je heel anders tegen geld aan omdat ik nog niet mijn eigen boodschappen of energierekening hoef te betalen, maar ik ben wel benieuwd hoe ik het volgend jaar met mijn studentenbudget ga doen. Ik heb best wel dure hobby's (koffie drinken buitenshuis, concerten, muzieklessen volgen, analoog foto's maken, reizen, dat soort dingen) Later hoop ik ook genoeg geld te verdienen om dat te doen. Verder kan ik prima zonder iPads, mooie auto's en villa's dus vrijheid zou dan inderdaad een prioriteit zijn boven weelde!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi stuk, en leuke blog heb je! Over geld kan ik ook eindeloos nadenken. Wanneer heb je nou genoeg, wanneer te veel, te weinig? Verschilt dat per persoon? Ik denk dat we te veel bezig zijn met materiele zaken. Constant willen werken voor een mooie auto of een villa is het leven niet waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie post weer meis! Ik denk dat geld ergens ook wel vrijheid "koopt". Ik ben niet zo materialistisch, dus kan me helemaal vinden in je verhaal. Geld maakt niet gelukkig, maar de dingen die je er mee kunt doen wel. Tot bepaalde hoogte natuurlijk. Als ik geld heb, geef ik het uit aan reizen of uit eten gaan of een dagje weg. En nu ik geen fulltime werk heb en dus ook minder geld, mis ik wel dat ik minder vrijheid heb om al die dingen te kunnen doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi beschreven. Ik ben wel iemand van de zekerheden en vind het fijn om een inkomen te hebben zodat ik kan rondkomen. Maar als dat geld er eenmaal is geef ik het graag weer uit aan fijne tripjes, vrijheid dus. Ik zit momenteel in een baan waar ik niet helemaal op mijn plek zit. Iets om zeker aan te werken en een fijnere plek te zoeken. Nu mijn vader pas overleden is realiseer ik me weer hoe belangrijk ook dat geluk is. Voor reizen zorg ik wel, maar die 32-36 uur per week die ik werk wil ik ook gelukkig zijn en volledig blij zijn. Een mooi aandachtspunt dus.

    BeantwoordenVerwijderen