8.9.13

LIFE - Relatie-advies

Graag zie ik mezelf een beetje als een relatie-expert. Of tenminste, een lange-termijn-relatie-expert dan wel. In mijn leven heb ik, naast mijn eerste 'vriendje' op mijn dertiende, maar een relatie gehad. Sinds mijn zestiende ben ik samen met mijn vriend (ja...of moet ik nu verloofde zeggen?).
Inmiddels bijna 9 jaar geleden kwamen wij elkaar voor het eerst tegen. Nee, het was geen liefde op het eerste gezicht. Maar ja, ik ben ontzettend blij dat we uiteindelijk bij elkaar terecht zijn gekomen.

In de 8.5 jaar dat wij 'officieel' samen zijn, is er een hoop gebeurd. Er waren pieken en dalen, maar er is vooral sprake van een nog steeds verder groeiende liefde (ja, soms snap ik ook niet dat het blijkbaar nog dieper kan gaan zitten)(en dit klinkt uberzoet).

Hoe hou je het, ook in minder rooskleurige periodes, met elkaar uit? (afgezien van het feit dat je wel in eerste instantie de juiste keuze hebt gemaakt, en iemand dus echt leuk vind...)

Bron



- Jezelf aan de kant kunnen zetten. Zoals mijn vriend weleens zegt: ik doe soms dingen alleen omdat ik weet dat ze jou blij maken. Niet omdat ik ze nou per se leuk vind. Moeilijk, maar essentieel voor een werkende relatie. Je bent nu eenmaal twee verschillende personen met niet alleen maar overlappende interesses (of jullie zijn wel heel bijzonder).

- Nieuwe dingen proberen. Stap af en toe uit je comfortzone, of 'uit de sleur', en probeer eens iets nieuws. Dat kan radicaal (verhuis samen naar een ander land, ik zweer het je, relatieboost in the end!) of minder radicaal (huur eens een bootje in plaats van weer te gaan shoppen in de stad). 

- Blijf lief voor elkaar. Verras elkaar af en toe. Bijvoorbeeld zoals mijn vriend laatst deed, haal elkaar op uit werk. Of plan als verrassing een avondje uit eten. Organiseer een bicknick (binnen-picknick) en maak al het lievelingseten van je geliefde. En vergeet niet te blijven zeggen wat je voelt voor de ander.

- Elkaar ruimte geven. Cliché maar waar.

- Cliché nummer 2: wees eerlijk. Zo veel mogelijk. 

- Sta achter de keuze die je hebt gemaakt. Wie weet dartelt er ooit een leuke dame/heer voorbij, of krijg je ideetjes dat het gras ergens anders groener is. Dikke pech. Man up to it en denk ook even niet vanuit je hart, maar vanuit je verstand. Uiteindelijk zul je jezelf daar dankbaar voor zijn. Het is zonde om voor het minste of geringste je relatie down the drain te spoelen. Een lange relatie is super waardevol, maar ook iets waar je in mijn ogen bewust voor kiest.

- Nooit opgeven. Als je er dus voor hebt gekozen, echt hebt gekozen, om samen te willen zijn, dan is dat iets waar je daadwerkelijk voor moet vechten. Er zijn altijd minder leuke momenten in relaties. Daar ontkom je niet aan. Ruzie maken is ook normaal. Maar kap er niet te makkelijk mee, dat is zo zonde.

Als het onmogelijk is voor je om bovenstaande na te leven bij de persoon met wie je samen bent, tsja, misschien moet je dan nog maar even hard over je keuze na gaan denken?

 Wat is jouw belangrijkste relatie-advies?

8 opmerkingen:

  1. Tegenwoordig heb je wel het idee dat sommige stellen het wel heel gemakkelijk opgeven of dat vreemdgaan gewoon standaard is geworden. Ik heb nu 11 jaar een relatie en het belangrijkste is dat je elkaar gewoon vrij laat om ook je eigen dingen te kunnen doen maar dat je ook tijd voor elkaar maakt. Elkaar niet opslokken maar ook niet langs elkaar heen gaan leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. eigenlijk kan jezelf wel expert noemen! samen door verschillende fases- jongere, jong volwassene, volwassene! en nog gelukkig bijelkaar!
    goede tips.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja inderdaad, mensen geven zo snel op tegenwoordig. En vreemdgaan lijkt eerder regel dan uitzondering. Verschrikkelijk en dat hele idee heeft mij echt wel een klap gegeven in het verleden. Gelukkig is er liefde in mijn leven en hoop ik zo door te gaan zoals we nu doen, het groeit en het groeit :) <3

    BeantwoordenVerwijderen
  4. awh. wat een mooie tips. Ik ga ook voor ruimte geven, mijn persoonlijke nummer 1 en respect voor elkaars achtergrond

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "dat je [...] iemand dus echt leuk vind"
    vind schrijf je met dt in deze zin.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aww mooi! Ik vind ook dat mensen tegenwoordig zo snel opgeven; we slaan zelfs aan het consumeren met onze relaties. Echt zonde! Ik kies ook voor mijn lief en alles wat daarbij hoort. We moeten individueel kunnen groeien en samen. Eerlijkheid, ruimte geven en elkaar stimuleren om het beste uit jezelf te halen. Mijn lief zit nu voor een jaar in het buitenland; moeilijk, moeilijk, maar we gaan er samen voor. 5,5 jaar samen gooi je niet zomaar weg. Wij niet althans. En ben blij te lezen dat er meer mensen zo over denken! Yay!

    BeantwoordenVerwijderen