29.10.13

MJV - de vrouw in de maatschappij

Naast persoonlijke artikelen, kwamen er deze maand ook inhoudelijke, maatschappijkritische artikelen online. Een kleine terugblik.

 Lichaamsidealen

 

 Het artikel over lichaamsbeelden, daar wil ik graag nog even op terugkomen. Dit is het meest gelezen, meest becommente stuk van de hele maand (tot nu toe ;)). In dit stuk predikte ik dat alle vrouwen hun natuurlijke vorm zouden moeten leren accepteren. Het ideaal is op dit moment om een erg dun lichaam te hebben. Dat is voor veel mensen niet een natuurlijke staat van hun lichaam. Ik zou graag een ideaalbeeld van diversiteit, van werkelijkheid zien, maar ben bang dat dit een contradictio in terminis is. Wat ik ook zie, en met mij veel van de commenters, is een omslag naar gezond eten. Inmiddels bijna een obsessie als je het mij vraagt. Mijn moeder en vader zeiden vroeger altijd: alles waar 'te' voor staat is per definitie niet goed. Ik geloof dat dat ook het geval is met te veel de nadruk leggen op gezond eten. Dan is dat straks ook weer een moetje. 



De reactie van Mirthe op dit stuk vond ik heel waardevol. Ze vertelde dat ze in Kenia heeft ervaren hoe anders het schoonheidsideaal is, dat het dus liet zien hoe cultuurgebonden zoiets is. Daarnaast kwamen er erg veel reacties van mensen die vatbaar zijn voor het beeld dat in de bladen zichtbaar is en daar niet gelukkiger van worden. 

De meest overduidelijke discussie die ontstond, was die over 'bodyshaming'. Dunnere mensen voelden zich aangevallen omdat zij het idee kregen dat nu hun lichaam als minderwaardig werd weggezet. Ik ben van mening dat je in dit - hele gevoelige - debat iedereen in hun waarde moet laten, ieder lichaam juist moet accepteren. De opmerking van Anoniem dat dunne lichamen zo negatief worden afgespiegeld nu, raakte me. Toch begrijp ik wel waar het vandaan komt. Je moet erkennen dat te dunne lichamen op dit moment het ideaalbeeld domineren. Niet de gezonde dunne lichamen worden volgens mij weggezet als verkeerd of ongezond, maar juist de onrealistisch dunne lichamen die echt zijn 'gekweekt' door er 'hard aan te werken'. Dat heeft meer met kritiek op het ideaalbeeld van doen, dan met bodyshaming van dunne mensen. Een eenduidig ideaalbeeld zoals we dat nu kennen, dat is waar we vreselijk de mist in gaan. Als je heel eerlijk bent tegenover jezelf, wat zie jij dan het liefste voor lichamen? Dat verschilt ook voor iedereen! Die diversiteit zou naar voren moeten worden gebracht. De opmerking van Nathalee staat me nog duidelijk bij, gun het jonge meiden met een goed gevoel de deur uit te kunnen. Halleluja :)


Feminisme

Dan een ander heikel onderwerp uit deze maand: feminisme. Ik schreef er twee bescheiden artikelen over. Eerlijk gezegd; nog vrij oppervlakkig. De minst goed gelezen artikelen. Mocht je ze ook overgeslagen hebben, je leest ze hier en hier. Wat me opvalt, ook vanuit de tag antwoorden, is dat de weerstand tegenover het woord feminisme blijkbaar enorm is. Waar is dat mis gegaan? Het is juist een heel veelzijdig begrip! Wellicht is een naamswijziging nodig om de filosofie die er achter zit, de denkbeelden, niet verloren te laten gaan. Want de feministische ideologie en filosofie is zo enorm divers, dat las ik bijvoorbeeld in het boek Fifty shades of feminism (ja, eens met de comment van Mariekjen, de naam is ook wat ongelukkig gekozen). Feminisme is voor iedere persoon, van welk geslacht dan ook, iets anders. Een streven naar gelijke behandeling. Naar een eerlijke samenleving. Ik vraag me af hoe je in essentie daar een tegenstander van kan zijn.


Vrouwen door de jaren heen

 

Na al deze lappen tekst, kan je eventueel je hart nog ophalen bij de artikelen waar depicties van vrouwen door de jaren heen centraal stonden, mocht je ze gemist hebben. Bijvoorbeeld oude magazinecovers. Of bijzondere beelden uit de tijd van de flapper girls. Oude krantenkoppen waren boeiend om uit te zoeken, het artikel over Girl Power puur jeugdsentiment.

Wil jij nog iets kwijt over bovenstaande discussies?

4 opmerkingen:

  1. Ik heb nog niet gereageerd, maar wel met interesse meegelezen:). Leuk om dit onderwerp in de spotlights te zetten! Even over dat bodyshaming, ik merk vooral dat ik het erg lastig vind als mensen het gek vinden dat ik (vrij slank/tegen het magere aan) ook wel eens onzeker ben over mijn lichaam. Alsof je, als je dun/slank bent altijd maar tevreden moet zijn, want anderen zouden maar wat graag zo dun willen zijn. Het voelt dan net of mijn onzekerheden er niet mogen zijn. En ik denk ook wel dat ik best wat tevredener mag zijn, maar ik wil gewoon af en toe ook mijn frustraties kunnen uiten zonder dat mensen me verontwaardigd aankijken;). Dus, inderdaad: diversiteit jeeej!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het echt een toffe themamaand! Normaal ben ik nooit zo van themadingen, maar dit onderwerp leende zich er goed voor en ik vond het ook een leuke mix van gastartikelen, persoonlijke posts en algemenere dingen. Zoiets vind ik zeker voor herhaling vatbaar! (Al vind ik je gewone posts ook leuk om te lezen :).)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje, goed om te horen! Ik ben ook erg enthousiast over dit onderwerp, dat helpt. Raak je gewoon nooit uitgeschreven. Stiekem staat de volgende themamaand op de planning, ik ben erg benieuwd hoe die zal worden ontvangen (is voor december, even een maandje bijkomen ;)). Heeft zijdelings te maken met dit onderwerp, maar dan iets 'Wereldser'.

      Verwijderen
  3. Wat een goed artikel! Ik had het toevallig laatst met m'n studie over feminisme. En ik kwam eigenlijk tot de conclusie dat door het extreme feminisme in de media eigenlijk een groot deel van de vrouwenbevolking afgeschilderd wordt als 'dom' of 'naief'. Een groot deel van de vrouwen is gewoon huisvrouw en moeder, en zachtaardig. En daar is niets mis mee. De carrièrevrouw is geen representatief beeld voor onze samenleving. Ik ben wel voor het feminsme, maar soms mag het ook wat neutraler.

    BeantwoordenVerwijderen