21.10.13

MJV - Fifty Shades of Feminism

We beginnen de week met een serieuze noot. Over feminisme, welteverstaan. Nu niet direct afhaken alsjeblieft :)

Vandaag een korte review van het boek 'Fifty Shades of Feminism'. Ik schreef al eerder dat dit boek me hielp mijn mening over feminisme te vormen. Op een persoonlijke, lichte manier geven vijftig vrouwen hun visie op het onderwerp. Voor mij is dit boek eigenlijk een weergave van het idee dat feminisme niet 'eng' is, of geassocieerd hoeft te worden met in je nakie op de barricades springen. Een bijzonder boek, dat ik alle (jonge) mensen, in het bijzonder vrouwen, aan zou raden.





Vijftig vrouwen uit totaal verschillende milieus, uit verschillende landen, met elk een eigen kijk op het thema. Van vrouwen die nooit zelf hebben meegemaakt dat ze anders werden behandeld vanwege hun geslacht, tot vrouwen die zijn besneden. Van vrouwen die je zou kwalificeren om letterlijk op de barricades te springen, tot vrouwen die feminisme meer als een filosofie in hun leven hebben. Ik deel graag een aantal inspirerende quotes met je. 
"Taking ownership of the label doesn't require abandoning the role of a stay-at-home mother, earning a doctorate in gender studies or founding a non-profit organization (and it certainly doesn't trigger overnight facial hair), but it does mean possessing and wielding our combined potential and power to achieve genuine equality (red. voor iedereen)."  Sharon Haywood, p. 102
Volgens mij beschrijft deze quote een beetje de kern van het hedendaagse probleem. Feminisme is te vaak gezien als een vorm van uitsluiten van bepaalde groepen. Van het veroordelen van bepaalde levensstijlen. Mannen versus vrouwen. Terwijl dat niet noodzakelijk het geval is in wat je zou kunnen noemen deze gelijkheidsstrijd.
"There are more of us than you think, kicking off our high-heeled shoes to run and being told not so fast. (...) Who ran half-dressed out of department stores yelling that we didn't want to be good and beautiful. (...) Who were told all our lives that we were too loud too risky too fat too ugly too scruffy too selfish too much and refused to take up less space refused to be still refused refused refused to be tame." Laurie Penny, p 169-171 (Overigens is Laurie Penny ook te volgen op twitter, zeer de moeite waard).
Laurie Penny, yay. Dit stuk, lees het. Als een waterval. Je rent er doorheen. Niet direct de barricades op, maar op zijn minst recht in de armen van hedendaags feminisme. 
"There is an almost unspoken convention today that our feminism must be shaped by our personal experience of oppression. The most succesfull feminist books are often angry autobiographies.  (...) But most of the stories I've chosen to tell as a feminist writer are not my own. (...) Is it possible for us to create a feminism now that enables us to work more effectively with women whose experiences are entirely different from our own?" Natasha Walter, p 267.
Natasha Walter schreef een aantal boeken met als hoofdonderwerp seksisme en feminisme. Wat ze hier zegt raakt me in mijn kern. Ik hoor veel jonge vrouwen om me heen zeggen dat ze niet te maken hebben met andere behandelingen, het gevoel hebben dat de strijd gestreden is. Maar zodra je iets verder kijkt dan je eigen ervaring, ziet de wereld er ineens een stuk anders uit. Feminisme is tot nu toe vaak een middle-class vrouwenbeweging geweest. De mensen zonder stem helemaal vergeten. De mensen die geen mogelijkheid hebben of zien om hun onrecht aan de wereld te laten horen. Natasha wil deze mensen een stem geven, omdat de strijd voor hen nog niet gestreden is.
"Taught from infancy that beauty is woman's sceptre, the mind shapes itself to the body, and roaming round its gilt cage, only seeks to adorn its prison." Mary Wollstonecraft quote, p 205.
Dit grijpt een beetje terug op mijn stuk van vrijdag. Er ligt druk op vrouwen om er mooi, aantrekkelijk uit te zien. Om vooral aandacht aan het uiterlijk te besteden. Maar is dat niet ook een belemmering?

Dit boek, wat mij betreft mogen ze het verplichten in geschiedenis/maatschappijleer lessen. Of, om wat liever te blijven, al mijn lezers: LEES! :)

2 opmerkingen:

  1. Lijkt mij eigenlijk best interessant, maar weet je wat mij nu tegenhoudt? Die titel! Kom op. Fifty Shades of Feminism? Er zijn nu zoooooveel boeken die mee willen liften op het succes van Fifty Shades of Grey en daar krijg ik eerlijk gezegd een beetje de kriebels van. Zonde hoor, en ik weet het. Don't judge a book by its cover, en dus ook niet by its name. Maar toch, het irriteert mij wel. Niet dat jij daar ook maar íets aan kunt doen, maar ik vind het gewoon stom dat uitgevers (of schrijvers) niet zelf een originele naam verzinnen. Maar ik vind het wel tof dat je er zo enthousiast over bent en schrijft! Dat motiveert. (Toch even afsluiten met een positieve nooit ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je gaf dit boek als tip aan me, toen was ik al nieuwsgierig en enthousiast; maar nu helemaal! Fantastisch! En mooi dat deze verhalen gebundeld zijn in een boek; het laat zien dat het feminisme meerdere lagen heeft en voor elke vrouw weer anders is. En dat het niet alleen over boze vrouwen en barricades gaat; want oh my hoe vaak mensen dát wel niet als 'meest storend' noemen als ik een gesprek met ze aanga over feminisme. Ik mocht de Sint nog een titel voor een boek geven; drie maal raden wat dat zal zijn. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen