4.10.13

MJV - Gastblog van Debby

Tijdens deze Maand van de Jonge Vrouw zullen een aantal mede-bloggers in een gastblog hun visie geven op een bepaald aspect van opgroeien als jonge vrouw. Vandaag trappen we af met Debby van de blog Bohemian Dreams

Opgroeien in ´Back to the future´

Ja, dat lees je goed. We leven in het jaar waarin Marty McFly in de toekomst belandt. En wij maar lachen. Maar is het echt zo raar dat ze een volop geautomatiseerde toekomst voor zich zagen in het jaar 1985?

In plaats van Back to the future, leven wij nu namelijk Back to the past. Onze ouders kwamen uit armere milieu’s. Hun ouders overleefden de oorlog en leefden enorm zuinig, ze konden vaak net de eindjes aan elkaar knopen. Dus toen de economie steeds meer groeide, werden wij opgevoed met het idee dat álles kan. Maar dan ook echt alles. Kinderen van de toekomst, wij gaan het maken. Onderwijs is beschikbaar, er zijn geen grenzen meer door de globalisering en als jij danseres wilt worden in plaats van arts, dan is dat helemaal prima. Alles kan immers.
Alles kan, koekenpan. Dus. Een masterstudie? Ha! Wat moet je daar nou mee? Ja, oké, een academische achtergrond is een goed fundament om op voort te leven. Maar baangarantie? Het is crisis. Ik koos voor wat ik leuk vond: taal en cultuur. De Spaanse taal en interculturele communicatie, om precies te zijn.

En ik? Ik vind het heerlijk. Ik heb nog geen flauw benul van wat ik wil gaan doen qua werk, ook al heb ik bijna die master op mijn naam staan. We zijn in de ‘verkeerde generatie’ geboren, we moeten wel weer leren met minder. Mensen worden weer belangrijker, in plaats van spullen en geld. Je ziet dat iedereen bewuster gaat leven.  Makkelijk is het niet, leren leven op een totaal andere manier dan waarop je bent opgegroeid. Daarentegen vind ik het heel fijn om te zien dat families en rituelen weer hoger in het vaandel komen te staan, en dat we zo steeds meer van elkaar leren accepteren. We worden weer mens. Back to the past.

Bedankt Debby voor je mooie gastblog! 

8 opmerkingen:

  1. Wat onwijs leuk en interessant om te lezen zeg!

    X Marjo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klopt echt als een bus. Ik studeer kunstgeschiedenis, ook zoiets "doe vooral wat je leuk vindt en denk niet na over het banenperspectief". Straks ga ik een researchmaster oudheidkunde doen en de enige manier om een baan te krijgen is om gewoon de beste van de beste te worden, haha. Vrij weinig kans ;). Maar ook ik vind het heerlijk! Ik heb tenminste enorm veel plezier in m'n studie, hoeveel mensen kunnen dat zeggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen! Klopt inderdaad

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt inderdaad gelijk. Ik merk er in mijn dagelijks leven niet bewust heel veel van, maar als ik er eens goed over na ga denken, besef ik dat het inderdaad wel zo is dat de strekking van wat kan heel erg verandert is sinds ik opgroeide en nu zelf 'mijn boontjes moet doppen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een leuke post. Je maakt zeker een punt! Zolang ik studeerde en een beurs van IB kreeg merkte ik niet zo veel van de crisis, maar nu dat voorbij is komt die crisis wel erg dichtbij! Ik kan bijvoorbeeld maar geen bijbaan vinden.. te oud, te jong, te weinig ervaring, te duur, ik wil te veel uren, ik wil te weinig uren.. Dat is alles wat ik hoor. Of ik hoor gewoon helemaal niks! Dat is me helaas ook niet vreemd

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Yes. Leuk stuk. Back in the past, i agree ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Eens. Back in the past? YES! We worden weer mens... en daar houd ik van. Dat zou altijd zo moeten zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om te lezen dit! En heel waar. Op zich is er ook eigenlijk niets mis mee...dat we weer verlangen naar 'echte dingen', want zo voelt het eigenlijk vooral. In deze tijd lijkt alles maar mogelijk, maar hebben we het er nog voor over om alles maar zo makkelijk te kunnen als we er maar geld voor neerleggen? Mensen worden weer mensen ja...gaan hun handjes weer gebruiken, gaan weer kneuterig lopen doen...en ik vind het helemaal prima! Zo ben ik uiteindelijk ook opgevoed; overleven in deze tijd is voor mij niet erg moeilijk - dus ik geniet vooral van alles en iedereen om mij heen en hoe ze veranderen...hoe ze dus weer mens worden. :) (alleen die banen....ik heb trouwens met enorm veel plezier mijn studie gedaan en in 2010 afgerond...het was alleen wel een beetje zuur toen precies op dat moment de bijl in de kunst en cultuursector vloog..ik deed CMV en richtte mij vooral op kunst educatie...helaas peanutbutter - "alle" banen down the drain...maar....we maken er wel wat van - want zijn weer échte mensen aan het worden ;-) we komen er wel.) Geniet van je studie!

    BeantwoordenVerwijderen