9.10.13

MJV - Gastblog van Karlijn

Gisteren stonden een aantal oude magazinecovers van vrouwenbladen online. Om nog even in dat thema te blijven, collega-blogger Karlijn  schreef een gastblog over opgroeien met tijdschriften. Leuk om te zien dat het tijdschriften-pad dat zij aflegde stiekem heel veel lijkt op hoe ik in mijn jonge jaren de wereld van de tijdschriften leerde kennen.

Vrouwentijdschriften, wie kent ze niet? Mijn eerste abonnement kreeg ik voor mijn twaalfde verjaardag, dat was de Tina. Lachen om Noortje haar blunders, verliefd worden net als Suus en Sas of een interview lezen met 'hunk' Cas Jansen. Elke week was het weer raak,  was dit het eerste wat ik deed als ik op vrijdag uit school kwam.


Toen ik iets ouder was las ik in de bieb vaak de Fancy. Vol tips voor je eerste keer zoenen of je eerste keer ongesteld zijn. Zo leerde ik dat je zoenen kunt oefenen met een houten kook lepel, en welke maten en soorten tampons er zijn. Nuttige informatie voor een veertienjarige. 
Later en eigenlijk nu nog steeds, lees ik graag de Flair en de Viva. Mooie interviews, herkenbare verhalen, maar ook leuke tips en ideeën staan hierin. Ik vind het heerlijk om meer over mensen te weten te komen, hoe ze denken en hoe ze reageren. Het laat me nadenken over hoe ik zou reageren of hoe ik me zou voelen.

Door een interview kan mijn mening over iets of iemand, 180 graden draaien. Hebben jullie dat ook wel eens? Dat je iemand eerst niet zo leuk of zelfs oppervlakkig vind en dat je als je een interview met diegene leest, je mening bijstelt? Maar een interview kan mij ook nog gekker op iemand maken. Een paar jaar geleden las ik een interview met Isa Hoes, hierin was ze zo eerlijk en open dat ik niets anders dan respect voor haar kan hebben. Afgelopen zomervakantie las ik interview met haar in de JAN en ook hierin kwam ze sterk over. Hoe zij omgaat met haar leven, dat is voor mij gewoon een voorbeeld.

Modetijdschriften daarentegen zijn niet aan mij besteed, eerst tien pagina’s met alleen maar reclame en dan een eetdagboek van een BNer. Nee, dat interesseert me niet. Ik word er niet door geraakt of enthousiast gemaakt.

De VT Wonen is een tijdschrift waar ik wel enthousiast van raak, wist ik eerst niet veel van interieur, nu is het echt mijn hobby. Heerlijk vind ik het om uren een kijkje te nemen in andermans huizen, plaatjes uit te scheuren en spullen te verzamelen voor later als ik groot ben. Ha, langzaam verzamel ik steeds meer spullen die staan voor mijn stijl die ik dankzij de VT heb leren kennen. Ik weet nu dat ik hou van modern en hout, en dat oranje en paars niet echt voor mij is weggelegd. Nu zijn al deze dingen natuurlijk geen levenslessen, dat begrijp ik zelf ook wel maar het tijdschrift heeft me wel mijn eigen mening en stijl leren ontdekken. En dat is ook belangrijk toch?

Volgens mij wel, Karlijn. Ik geloof dat tijdschriften zeker een bron van inspiratie en levenslessen kunnen zijn. Misschien dat we ze daarom ook zo en masse kopen? Wat denk jij?

9 opmerkingen:

  1. De Tina was ook mijn eerste abonnement. Ik zat daar echt wekelijks op te wachten, het gevoel als hij dan eindelijk op de mat viel! Nu zijn VTwonen, 101 woonideeën en de Flow mijn favorieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar. En echt de weg van Sanoma tijdschriften bewandeld ;) Tina was leuk met hun hunk, spetters en kanjers. Ik vind 101 woonideeen ook erg leuk, maar VT Wonen is ook supertof, ben ook langzaam richting die tijdschriften aan het gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Tina was voor mij ook mijn eerste tijdschrift waar ik een abonnement op kreeg en heb het met zoveel plezier gelezen altijd. Daarna werden het de Fancy en Break out! Nu lees ik eigenlijk nog heel weinig tijdschriften. De enige die ik nog las was de Intens , maar die is er nu niet meer en heel af en toe lees ik nog de vriendin die ik van iemand krijg als zij het uitgelezen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wonderful post...I like your blog.^^
    Maybe follow each other on bloglovin?
    Let me know follow you then back.
    Lovely greets Nessa

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de Tina overgeslagen. Voor mij werd het de Donald Duck. Daarna wel de Fancy en Hitkrant trouwens en vervolgens ook de Viva. Vind de modebladen weinig aan net als bijv. Glamour of Grazia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben gek op tijdschriften had ook op meerdere magazines een abonnement. Vaak dan wel de fashion magazines, ivm met opleiding. De Marie Claire en Glamour bevalt me laatste tijd steeds meer omdat er hier ook aandacht wordt gegeven aan interviews en niet alleen maar plaatjes zeg maar. Wel weer de vele advertenties. Dat vind ik ook jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik begon met de Bobo en de Okki, haha, laaaaaang geleden! Nu lees ik ook graag de Flair en ook wel eens de Viva. Fijne bladen die me altijd weer inspireren. Heerlijke leesmomentjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tina! Oh my...ja dat was ook mijn eerste tijdschrift. Haha! Bijna vergeten. Leuk! Daarna kocht ik jaren achtereen alleen maar muziekbladen/-kranten als NME en OOR. Ergens begin 20 begon ik meer van de fashionbladen te worden; maar zelf volgde ik de mode totaal niet! Nooit gedaan en nu nog steeds niet. Maar ik vond het mooie bladen. (Elle, Vogue) Daarna werden het bladen als 101 Woonideeën en VT wonen. Daarna Flow. En nu mijn abonnement op Flow is afgelopen en ik weer een nieuw abonnement mag kiezen voor mijn verjaardag, kies ik voor Opzij.

    Als ik nu terugkijk...nu ik het zo opgeschreven heb...zie ik wel dat alles wat ik ooit las en nu nog lees...precies past bij de periodes van mijn leven. Leuk is dat eigenlijk...

    BeantwoordenVerwijderen