6.10.13

MJV - Girl Powerrr

Als een waar kind van de jaren 90 roept de term Girl Power bij mij hele positieve associaties op. Girl Power staat voor je uitbundig aankleden, sterke vrouwen die doen wat ze willen. Vrouwen vol zelfvertrouwen die zich door niets of niemand laten onderdrukken. En daarbij: de Spice Girls.

De Spice Girls waren vooral een fenomeen dat werd opgepikt door jonge meisjes. Sommigen beweren dat dit ook het moment was waarop 'de industrie' ineens inzag dat deze jonge meisjes een ideale groep consumenten zijn.





Een belangrijk onderdeel van Girl Power was het idee dat vrouwen prima onafhankelijk en sterk konden zijn, en tegelijkertijd mooi opgemaakt op hoge hakken door het leven konden gaan. Het beeld van vrouwelijke superhelden. Stiekem voel ik me nog steeds onderdeel van die cultuur (wat natuurlijk kan, aangezien ik statistisch gezien deel uitmaak van de groep jonge meisjes die werd getarget door dit fenomeen).

Je zou het fenomeen Girl Power kunnen omschrijven als het afzetten van een nieuwe generatie jonge meisjes en vrouwen tegen de vrouwen van voorgaande jaren. Het serieuze, kalme imago werd opzij geschoven. In de plaats kwam het idee dat vrouwen zich juist sterk en onafhankelijk zouden moeten opstellen om de wereld voor zich te winnen.

Wat ik me vooral herinner zijn de buiktruitjes, het vrije, het idee dat je als meisje aan kon trekken wat je wilde. Dat je nep tattoo's en plak-oorbellen op kon doen. Dat je een legerbroek aan kon doen als je dat wilde. Dat je stoer en sexy tegelijk kan zijn. 

Dat is ook meteen een beetje het keerpunt van dit Girl Power fenomeen. Er is wel een heel materialistisch beeld neergezet. Veel aandacht voor het uiterlijk, sexy pakjes en er dus vooral aantrekkelijk uit blijven zien. Is dat nou een sterke vrouw? Een discussie die al eeuwenlang sleept, kan je als sterke vrouw 'toegeven' aan materialistische zaken zoals mode en make-up? Ik geloof dat die twee elkaar niet uitsluiten.

11 opmerkingen:

  1. Haha ik denk persoonlijk dat je sterk bent van binnen, wat je ook draagt. Ik werk zelf nu in een mannenbedrijf en ben ondanks dat wel gewoon lekker met fashion bezig om te laten zien dat IT en vrouwelijkheid samen gaan ;-) (en omdat ik het gewoon leuk vind ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is wel lastig om niet toe te geven aan materialistische zaken. Je wordt hoe dan ook beïnvloed door je cultuur/omgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kan volgens mij prima samen. Ik zie Girl Power als je eigen ding durven doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmm, voor mij staat girl power eigenlijk helemaal niet voor materialistische dingen. Ik associeer het vooral met onafhankelijkheid, vriendschap en doorzetten (en de Spice Girls uiteraard). Maar inderdaad, ik denk ook zeker niet dat het elkaar uitsluit, helemaal niet juist.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh my, ja...de Spice Girls. Mijn zusje was er hélemaal fan van. Prachtig om te zien. (mijn zusje is 6,5 jaar jonger - ik kon dus alles heel bewust volgen en zag het verschil of juist de overeenkomsten tussen haar jeugd en mijn jeugd :)) Ik vond het niet erg spannend, maar ik was dan misschien ook al te oud. Wel vond ik het interessant om te zien wat er gebeurde met de jonge meisjes die zo opkeken tegen de Spice Girls. Ze wilden ze in alles nadoen; vooral uiterlijk - maar ergens ook wel innerlijk. Ik merkte wel dat ze het allemaal behoorlijk stoer vonden om een 'spice girl' te zijn; een meisje maar wel een sterk en stoer meisje! Mooi.

    En verder....ik werk in een doe het zelf-zaak; mannenwereld voor een groot deel. Ik draag praktische kleding, want ik moet mij goed kunnen bewegen en ik wil mijn 'goeie goed' niet vies en stuk maken. Maar ik draag wel mijn mascara en eyeliner, doe mijn haar met aandacht (ben geen tutter -waar niets mis mee is maar mij duurt het te lang- maar besteed wel aandacht aan mijn uiterlijk) en draag regelmatig mijn geliefde nagellak. Met name de knalrode en een heel toffe neonachtige roze-achtige lak is mijn fave en draag ze met trots bij mijn comfortabele kloffie. Ik wil niet 'one of the guys' worden en vind het belangrijk me verzorgt te voelen, een vrouw en of maar...vooral mezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat je een sterke vrouw bent als je lekker doet wat je wil. Dus als jij make-up wil dragen ondanks dat sommige mensen denken dat dat 'girl power' onderuit haalt, en je doet het toch - dan ben je een sterke vrouw met een eigen mening. Ik denk dat het prima samen kan, zolang je het niet voor anderen doet, maar voor jezelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, ik moest ook gelijk denken aan de Spice Girls. Jeugdsentiment, sweet memories. Ik denk dat sterk zijn met je houding te maken heeft en niet zo zeer met je make-up of kleding. Tuurlijk kan het ene het andere versterken, maar volgens mij gaat het prima samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik sluit me helemaal aan bij Ayla. En ik denk ook niet dat je aan iemands kleding of makeup kunt zien of iemand sterk is of niet, mede doordat er heel veel onzekere meiden zijn die zo veel mogelijk proberen te lijken op een (in hun ogen) "sterke" vrouw door dezelfde kleding en makeup te dragen. Moeilijk te beoordelen, maar zeker interessant! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat je vooral sterk in je schoenen staat als je dat doet wat je het liefste doet. Dus niet meegeeft met wat anderen van je verwachten, maar enkel dat doet/draagt wat jij het beste bij jezelf vindt passen. Het heeft bij mij best lang geduurd voordat ik er aan toe gaf dat ik helemaal niet gelukkig word van mode en de nieuwste fashion, ik moet juist op zoek naar kleding die het beste bij mij past. Dan sta ik het meest sterk en zelfverzekerd in mijn schoenen en kan ik soms de hele wereld aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het één sluit het ander zeker niet uit! Je kan als vrouw heel sterk zijn, op allerlei gebieden én ook zeker een goede carriere hebben, zelfs in een mannenwereld, en toch vrouwelijk zijn en gebruik maken van make up en vrouwelijke kleding dragen. Zakelijkheid is in dat laatste geval wel nodig, maar je kunt zakelijk zijn, je zakelijk kleden en vrouwelijk zijn tegelijkertijd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. elke keer als ik de Spice girls hoor verschijnt er weer een lach op mijn gezicht

    BeantwoordenVerwijderen