16.10.13

MJV - Historische krantenkoppen

Als historicus boeien primaire bronnen me ontzettend. Voor de Maand van de Jonge Vrouw laat ik je graag een klein overzicht historische krantenkoppen (inclusief link naar het oorspronkelijke artikel) zien. Het geeft een ontzettend leuk beeld van hoe mensen in Nederland door de jaren heen over jonge vrouwen schreven!

Het Centrum, 6.11.1920
Een artikel uit 1920, over een onderzoek naar het onderwijs voor meisjes. Er is kritiek op het feit dat zij niet genoeg les in naaien krijgen, in gymnastiek en al helemaal te weinig in huishoudelijke zaken. Wat een verschil met nu, het idee dat vrouwen dit soort onderwijs 'nodig hebben'!


21.05.1928, Algemeen Handelsblad
Over vernieuwing van het feminisme, in 1928 al. Waarin men benadrukt dat een ongehuwd leven toch ongelukkiger is dan een gehuwd leven. 

27.07.1940, Haagsche Post
Dat we maar allemaal grote gezinnen mogen voortbrengen en niet aan geboortebeperkende middelen gaan. Zo zijn wel meer maatschappijen ten onder gegaan.


De Telegraaf, 5.5.1956
Een schooldirectrice over meisjes en scholen. Dat meisjes van 'nu' het veel zwaarder hebben omdat hun moeders ook soms werken. Maar dat ze zeker de wereld in moeten trekken om veel te leren en een goede opleiding te genieten. 

09.01.1971, de Telegraaf
De hippies met hun slordige kleding en 'verkeersagent' uiterlijk zijn verdreven. Mannen willen mooi geklede mysterieuze vrouwen!


Voor nog veel meer oude krantenartikelen kun je terecht in het historische krantenarchief. Uiteraard is dit slechts een hele random selectie van artikelen en zeggen ze niet op zichzelf per se iets over de tijdsgeest. Maar, het geeft toch een leuk inkijkje in de berichtgeving over jonge vrouwen door de eeuwen heen!



















  
























4 opmerkingen:

  1. Haha, toch zou een lesje over de werking van de wasmachine voor mij welkom zijn :P Ik en elektronische apparatuur, oef.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha PRACHTIG! Wat een tijden he, het beeld was nog zo anders...potverdikkie nou. Je moet er toch niet aan denken dat wij nog...nou goed...heerlijk, erg vermakelijk en tegelijk zeer, zéér interessant om te lezen! Dank hiervoor Anne! Leuk! Ik ga binnenkort eens even verder snuffelen in het archief!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kwam laatst op je blog door jouw reactie op die van mij, maar bedankt! Je hebt een hele leuke blog, ik hou van historische dingen en oude artikelen/boeken etc. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen