23.10.13

MJV - Ik over hormonen

Hormonen, ik vind het maar gekke dingen. Zo ongrijpbaar maar tegelijkertijd hebben ze toch een impact op mijn leven. Volgens mij zullen veel vrouwen zich hier in herkennen. Vanaf het moment dat je je eerste ongesteldheid achter de rug hebt gaat het los. Feestje. Je seksualiteit ontdekken en zo. Nou, dat is niet allemaal rozengeur en maneschijn!

Leuk hoor, dat vrouw zijn. Je mooi en sexy voelen bij je man, die je duizend keer verzekert dat je schitterend bent. Terwijl je jezelf eigenlijk wilt opkrullen als de huiskat en in een hoekje wilt liggen jammeren. Dat hele maandelijkse gebeuren mag van mij overgeslagen worden. Tsja, dat is dus typisch onderdeel van lichamelijk vrouw-zijn. Ik herinner me nog de eerste keer dat het me overkwam. Ik had geen idee. Dacht dat ik doodging. Mijn seksuele voorlichting had ik nog niet gehad. Stond ik daar, hard te huilen. Gelukkig was daar weer die lieve moeder die me probeerde gerust te stellen. Hielp voor geen meter. Nu wil ik nog steeds weleens hard in huilen uitbarsten. Daar is het weer. Auw.



Nee, zonder grapjes nu even. Vrouw zijn vind ik hartstikke leuk. Echt hoor. Maar die hormonen, die ongesteldheid? Meh.

Ik dacht dat ik de enige was. Tot mijn psycholoog me op mijn zeventiende vertelde dat zij voor haar menstruatie een week lang zo min mogelijk in de buurt is van haar man. Hormonen uit balans. Dat krijg je dan. Nou, dat heb ik geweten. Ongeveer 1 week per maand, soms zelfs bijna 2 (ja, dus de HALVE MAAND) ben ik niet te harden. Ik weet het na meer dan tien jaar van mezelf precies. Daar gaan we weer. Persoonlijke rollercoaster tycoon. De huisfeeks is weer los. Mijn vriend kan zich het beste achter de bank verstoppen. Tien dagen lang.

De pil temde dit alles een beetje, en ook vanaf jonge leeftijd (dankzij een ruimdenkende moeder, waarvoor dank). Nu is me recent iets overkomen dat me aan het nadenken heeft gezet. Ik ben all for baas in eigen buik en wil nog geen baby nu. Ik slikte dus de pil, lekker makkelijk. Wegens omstandigheden moest ik daar plotseling mee stoppen. En ik geloof, ik durf het haast niet te zeggen, dat ik me beter voel zonder. Meer vrouw, wel met heftigere, kortere, ups en downs, maar levender. Helderder. Meer huisfeeks meets ontzettend lieve meedenkende grappige seksueel actieve vrouw. Misschien dat ik die pil toch maar de prullenbak in doe en mijn vrouwelijkheid, inclusief moodswings and all, omarm.

13 opmerkingen:

  1. De pil vlakt je echt af. Daarom wilde ik 'm liever niet meer, maar op andere voorbehoedsmiddelen reageer ik nog slechter, dus dan maar de pil.
    Volgens m'n vriend ben ik niet heel vervelend rond die periode van de maand. Maar het voelt voor mezelf altijd alsof m'n velletje net iets te krap zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar natuurlijk weer...potverdikkie nou! En ik heb zelf ook meerdere malen de pil aan de kant geschoven. In die periodes voelde ik mij ook veel levendiger, fijner. Echter; mijn moodswings zijn te groot en dragen in geen enkele vorm bij aan wat ik maar even heel simpel zal noemen, mijn depressieve inslag. Na lang overleg, nadenken, uitzoeken, van alles uitproberen en op een bepaald moment besluiten wat nu voor mij het leven beter maakt; heb ik die pil toch weer binnengelaten en gaat het beter. Helaas is het nu voor mij nog niet mogelijk om te stoppen met dat ding. Maar ik juich het absoluut toe als vrouwen besluiten de pil in de wilgen te hangen :) Go with that flow inside your body! En dan maar af en toe even een huisfeeksje zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar! Ik ben er ook mee gestopt. De pijn is dan wel weer terug (mijn humeur valt nog wel mee, het is erger om met mij naar Ikea te gaan), maar het is niet meer zo erg als toen ik jonger was, en ik voel me er ook fijner bij. (nu slik ik momenteel wel andere medicijnen die stemmingsbeïnvloedend zijn, maar toch, ik voel me net als jij helderder).
    Fijn ook de andere reacties te lezen, ik dacht na 15 jaar pillen dat ik de enige was..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb eigenlijk geen idee hoe het is zonder de pil, ik werd zo onregelmatig ongesteld, de ene keer duurde het drie maanden en de andere keer was het om de week, om het dan niet te hebben over het feit dat ik twee weken lang zo hard leegbloedde dat ik bijna spontaan bloedarmoede kreeg zodra het weer raak was. Ik ben een jaar nadat ik voor het eerst ongesteld werd aan de pil gegaan en zelfs met pil merk ik mijn moodswings heel erg, niet dat ik ontzettend chagerijnig ben (in elk geval niet meer dan normaal) maar ik word er negatief en huilerig van, echt niet tof. Bovendien heb ik veel last van pijn, rugpijn, buikpijn enz. Ik vind mezelf dan ook gewoon even heel zielig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga dus ook stoppen met de pil om van die moodswings af te komen, hoop dat het gaat helpen. Ik ga alleen de makkelijke seks wel missen :')

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohhhh, ik zat gister nog bij de dokter om informatie te winnen over iets anders. Helemaal stoppen wordt hem voor mij niet, maar ik wil misschien wel een hormoonspiraal. Iets met minder hormonen. Ik ben de laatste maanden ook echt een jankbal en voel me vrij vlak, al heeft dat ook met andere dingen te maken. Ik vind vrouw zijn maar stom, haha.

    Ik loop zo achter met je blogs, terwijl ik dit zo'n toffe maand van je vind! Binnenkort komt nog steeds je tag op m'n blog! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De ene pil is de andere nog niet en ik ben er zeker van overtuigd dat ook dat van invloed is op je hormoonhuishouden.
    En ja, die paar dagen in de maand mogen mij ook gestolen worden! Ik gebruikte dé Diane pil die mij verboden werd door de dokter. Met mijn nieuwe pil gaat het best goed, totdat ik in de stopweek kom. Dan ben ik namelijk een week ziek! Een soort afkick verschijnselen naast de ´gewone´ klachten. Wat een drama. Momenten dat je soms wenste gewoon en simpel een man te kunnen zijn..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja hoor het woord 'herkenbaar' moet ook ik hier gebruiken. Wat betreft die moodswings dan. Niet het pilgebruik, want ik ben in de luxe positie dat ik die niet nodig heb met een dame aan mijn zij. Het vervelende daarvan is dan weer dat je met twee vrouwen al helemaal in zo'n hormoonachtbaan zit. Haha. Vooral de week voorafgaand aan. Daarnaast heb ik vooral heel erg veel last van buik- en rugpijn, maar daarvoor heb ik TG de blauwe Aleve pillen. Ik weet niet wat ik zonder moest ;)

    Ik hoop dat je iets vindt dat bij je past. Er zijn genoeg alternatieven voor de (slik)pil en bij iedereen voldoet weer iets anders het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. He jakkes, hebben jullie ook deze aflevering van Zembla gezien, over de Diane35? http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375478

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik herken mij zo erg hier in. Ik ben vorig jaar toen mijn relatie uit ging resoluut met de pil gestopt. Ik had geen relatie, geen one night stands en ook geen last van lichamelijke problemen. Ik merkte dat ik sterker in mijn schoenen begon te staan, mijn onzekerheden verdwenen als sneeuw voor de zon. De link met de pil heb ik nooit gelegd, tot dit artikel. Er is een wereld voor mij open gegaan. Want ik heb sinds deze zomer een vriend en dus is mijn vriendje 'de pil' ook weer terug. In het begin viel mij niks op maar sinds 2 maanden heb ik weer last van de buien en de heftige achtbaan van emoties waar ik vroeger ook doorheen ging. Hoe ik het ga aanpakken weet ik nog niet precies want ik wil wel van die buien af maar eigenlijk niet van de anticonceptie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dit artikel en reacties laat mij nieuwsgierig zijn naar het effect wat de pil op mij heeft. Ik slik al een lange tijd de pil en heb eigenlijk nooit een tussenstop gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb er nooit op die manier bij stil gestaan eigenlijk. Ik slikte (tevens vanaf heel jonge leeftijd dankzij een open mama) de Diane 35 en toen ik wederom een aantal verhalen hoorde over overleden meisjes naar aanleiding van die pil ben ik direct naar de huisarts gegaan. Daar ging het wel even over de hormonen maar vooral om een pil die er wat minder had, niet om het volledig stoppen. Zou dat best graag eens doen wel, om te zien in hoeverre die hormonen effect hebben en of ik dan niet zonder veel leuker ben. Als dat niet het geval is, is het gemakkelijk en moet ik gewoon lekker aan de pil blijven lijkt me ;)
    Maar ineens even stoppen is volgens mij ook niet echt een oplossing. Misschien toch weer even naar de huisarts..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi geschreven! Ik begon wat later met de pil, maar kreeg toen juist meer last van mijn menstruatie en de hormonen zetten mij ook vaak in een achtbaan. Ermee stoppen lijkt me fijn en ik heb het al meerdere keren overwogen. Gewoon maar eens een goed alternatief zoeken en stoppen dus!

    BeantwoordenVerwijderen