1.10.13

MJV - Introductie

Na de aankondiging gisteren gaan we nu van start: de maand van de Jonge Vrouw, voor het gemak MJV.

Want wat maakt nu eigenlijk dat jonge vrouwen interessant genoeg zijn om een hele maand aan ze te wijden? Al eeuwen zijn jonge vrouwen onderwerp van debat. Hun doen en laten ligt vaak onder vuur. Hun rechten worden betwist. In de twintigste eeuw werden een aantal hele basale vrijheden voor vrouwen in het Westen verworven, zoals stemrecht en de mogelijkheid om ook te gaan studeren. Vrouwen konden zelf huizen kopen, zonder toestemming van een man. Daarnaast veranderde het beeld van de vrouw als enkel huisvrouw. Ook voor hen lagen banen weggelegd, zij het vaak toch nog ander soort banen dan voor mannen.




Dankzij een lange en harde strijd werd geprobeerd de vrouw gelijk te stellen aan de man. Dit zorgde er voor dat jonge vrouwen te maken kregen met veranderende mogelijkheden. Waar zij toen ze jong waren het vooruitzicht hadden om net als hun moeders als huisvrouw te eindigen, zag hun wereldbeeld er jaren later ineens heel anders uit. Hetzelfde geldt voor jonge vrouwen van nu. Voor ons lijkt de hele wereld open te liggen. Het hele debat over verworven rechten, feminisme en (on)mogelijkheden ligt op zijn gat. Een soort the end of history, maar dan wat betreft de rechten en mogelijkheden voor (jonge) vrouwen. Post-feminisme noemen sommige mensen het ook wel.

Toch gaan er veel geluiden op dat de strijd nog niet gestreden is. Er zijn in de Westerse wereld nog steeds punten te vinden waarop meisjes een andere behandeling krijgen dan jongens (seksualiteit bijvoorbeeld). Laat staan hoe dat er in de rest van de Wereld aan toe gaat. Er schuilt een gevaar in denken dat het hier ook zou gaan om the end of history. Volgens vooraanstaande feministes moet je altijd waken voor terugvallen. Het zal namelijk niet de eerste keer zijn dat verworven rechten en mogelijkheden wegvallen of afzwakken. Zoals Joke Smit al zei, het is twee stappen vooruit, een stap terug. Maar voor die stap terug zouden we moeten waken. Ons niet in slaap laten sussen.

Ook dit is een van de redenen om de MJV te houden. Maar er zijn er meer. Jonge vrouwen zijn heel interessant. Dynamisch. Zowel vroeger, als nu. Daarnaast voel ik me erg verbonden met de doelgroep, geloof ik dat er zo veel kracht in hen schuilt, maar ook veel moeilijkheden besloten liggen in het zijn van een jonge vrouw in deze tijd. Zoveel keuzes, zoveel te doen, zoveel mee te maken en met zoveel rekening te houden. Ik vind het maar fascinerend.

Nu is er iets wat ik me afvraag. Heb jij als jonge vrouw weleens te maken gehad met een 'speciale' behandeling (positief/negatief) vanwege je geslacht? Laat dan graag een reactie achter, of stuur me een mail/tweet! (De info zal ik gebruiken voor een artikel in deze MJV)

22 opmerkingen:

  1. Leuk initiatief. Ik stuur je zo even een mailtje naar aanleiding van het blogbericht van vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ehm ... ik vind deze vraag nogal algemeen. Wat is "ongelijke behandeling"? Wat versta je hier onder? En wie valt er onder "jong"?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk, ik had eerst een leeftijd genoemd in het artikel maar die weer weggehaald blijkbaar. Onder jong versta ik tussen de 18 en 35, ruim genomen. Ongelijke behandeling lijkt me niet heel onduidelijk (er staat ook een voorbeeld van in de tekst). Dat je vanwege je geslacht anders word behandeld (in de zin van: minder salaris dan je mannelijke collega, minder 'aanzien' op werk, neerbuigende opmerkingen). Misschien kan je het ook formuleren als een andere behandeling vanwege het feit dat je vrouw bent. Ik ben erg benieuwd of vrouwen in Nederland/België dat ervaren.

      Verwijderen
    2. Om nog wat toe te voegen, het mag dus ook in een 'positieve' zin zijn, dat je als vrouw op een andere manier dan een man behandeld wordt.

      Verwijderen
  3. Leuk, een themamaand! Ben benieuwd naar de artikelen :) Zelf heb ik gelukkig geen ervaring met discriminatie omdat ik een vrouw ben, al vind ik mezelf geen die hard feminist. Over positieve discriminatie ben ik overigens ook niet helemaal te spreken: gelijkwaardigheid is belangrijk, maar daar horen ook gelijke kansen bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja begrijp ik, positieve discriminatie is best een heikel punt. Het moet wat mij betreft wel zo zijn dat mensen worden beoordeeld op hun capaciteiten, niet op geslacht/afkomst etc.

      Verwijderen
  4. Wat interessant om een hele maand te wijden aan een thema :). Knap als je het de hele maand kunt invullen :)! Ik had vroeger die poster van dat plaatje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Genoeg stof om over te schrijven! :) Eigenlijk is een maand nog bijna te kort haha.

      Verwijderen
  5. Superleuk idee en initiatief. Ik ben enthousiast en erg benieuwd naar alle artikelen. Interessant!
    Ik ben net terug uit Jordanië en daar heb ik zeker iets gemerkt van een ongelijke' behandeling. Maar dat is meer cultuurgericht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet ook zeggen dat zodra je verder dan de Westerse wereld gaat kijken, het ineens een stuk minder aangenaam is als vrouw, vind ik heel erg.

      Verwijderen
  6. Ik ben niet zo'n feminist die zich waakzaam op moet stellen, de wereld gaat zoals 'ie gaat, en je kunt er weinig aan veranderen. Heb geen zin om van mijn korte leventje een strijd tegen de bureaucratie en hiërarchie aan te moeten gaan. En soms vind ik het heerlijk om vrouw te zijn! Gooi je charmes in de strijd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk om hier artikelen over te schrijven! Super interessant. Ik denk dat het zeker vaker voorkomt dan wij vrouwen door hebben. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Niet iets specifieks, maar ik denk dat iedereen wel eens de voor- en nadelen van het man- of vrouw-zijn heeft meegemaakt. Als vrouw kun je vaak net wat meer voor elkaar krijgen bij mannen, maar je wordt ook minder snel voor vol aangezien. Geen enorme incidenten, maar gewoon kleine dingetjes die je dagelijks tegenkomt of je (ik wel in ieder geval) soms een beetje uitbuit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hm ja, zit wat in. Maar vreemd dat je minder snel voor 'vol' gezien wordt. Toch? Het is inderdaad soms ook handig ja...

      Verwijderen
  9. Nee nooit wat v gemerkt voor zover ik herinner. Leuke cata!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Even iets anders he: heb jij nog tips om goedkoop in Berlijn te komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hihi ja je zou kunnen kijken in de Nederlanders in Berlijn facebook groep, daar bieden soms mensen aan dat je mee kunt rijden - kun je tenminste 1 kant op meerijden :) Zelf neem ik vaak de trein, als je op tijd boekt is dat goedkoop. Of vluchten van Eindhoven naar Tegel, dat is ook soms vrij betaalbaar :)

      Verwijderen
  11. Vrouwen krijgen toch altijd een speciale behandeling, met dat onschuldige en ietwat hulpeloze wat mannen aanmoedigt om maar vooral goed voor ons te zorgen? ;) Hier in Nederland heb ik niks te klagen over mijn rechten, ik moet zelf mijn eigen kansen grijpen, het komt me niet aanvliegen, maar dat geldt voor mannen ook. Ik ben het met je eens dat het in niet-westerse landen nog wel wat anders is. Vreselijk, als je nieuwsberichten hoort van groepsverkrachtingen in India.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja he :( die verhalen zijn verschrikkelijk. We zijn hier inderdaad al een heel end gekomen, met dank aan de jarenlange (eeuwenlange?) strijd. Dat is best iets waar we als vrouw in de huidige samenleving soms bij stil mogen staan.

      Verwijderen
  12. Heerlijk dit onderwerp....ik ben nieuwsgierig naar wat nog gaat komen (ook in Jonge Vrouwen Land :)) en zit aan mijn laptop gekluisterd deze hele maand. (normaal ook, maar nu extra!)

    En wat betreft voorbeelden: daar word ik nu wekelijks mee geconfronteerd. Serieus. Ik werk in een doe het zelfzaak, de winkel van mijn ouders (help ze daar momenteel een groot handje); ik ken de winkel op zijn duimpje, weet een hoop (maar niet alles - maar ik wérk er niet al jaren zoals de jongens/mannen) en kan er prima meedraaien. De jongens kennen mij, mijn vader uiteraard, veel klanten kennen mij ook als 'dochter van'. Maar man man...wat hebben de 'wat oudere mannen' moeite met een vrouw in een MANNENzaak. Elke keer dat ik daar aan het werk ben kom ik met minimaal 3 mannen in aanraking die een rotopmerking plaatsen, me met een zinloze domme grap belachelijk maken, vragen naar 'de baas' of 'een van de jongens'.....want -echt waar- 'ik zal het vast niet weten' en nemen me van top tot teen op met een grijns waar je eng van wordt. Ik denk dat ik ooit een boek kan schrijven met alle opmerkingen en gezichten die getrokken worden. En niet alleen mannen doen dit! Nee nee! Ook vrouwen kunnen er wat van. Daarbij valt het mij ook nog op dat veel vrouwen 'er op uit gestuurd' worden door de man en de vrouw begint met 'ja mijn man heeft mij gestuurd, ik heb er geen verstand van hoor...' -lachen even en rollen met de ogen- 'ik ben ook maar een vrouw.' Dat is voor mij elke keer weer een moment om een wenkbrauw heel hoog op te tillen. 'Hoezo ik ben ook maar een vrouw?' vraag ik dan...op dat moment ontstaan de meest interessante gesprekken en blijken de vrouwen in kwestie best wat te weten - alleen de mán denkt er anders over. Oh my...it is still a man's world blijkbaar.

    Maar zoals je weet doe ik momenteel onderzoek en is deze ervaring zéér interessant.
    (en het sterkt mij in de positie van vrouw in een "mannenwereld"...want neen meneer, uw opmerking wordt niet gewaardeerd en ik laat mij niet zo behandelen! - ik kan terug praten....heel vervelend voor sommige mannen ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk en interessant onderwerp!

    Ikzelf maakte gisteren nog mee dat ik korting kreeg op de reparatie van mijn telefoon, terwijl mijn vriend die eerst was gegaan met dezelfde telefoon(!) dit niet kreeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hmmz niet heel bijzondere situaties of iets heel specifieks, in ieder geval niet vanwege m'n geslacht. Wel op leeftijd/ervaring: Op het laagst worden ingeschaald voor een bepaalde functie, terwijl ik bij de functie die ik daarvoor had al meer verdiende. 100% had iemand met hogere leeftijd (ik was destijds 25) een hoger startsalaris ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen